Bor i ett hus 8 år gammalt.

Har upptäckt att om ett garage står 5 meter från mitt hus ska garaget ha EL30 som brandklass. Detta är inget som finns idag. Kan jag åberopa byggarantin?
 
Rickard.
Vad är problemet egentligen?
EI30 uppfyller i princip alla tänkbara ytterväggskonstruktioner som används i Sverige. Måste dörrar och fönster uppfylla ei30 blir det lite knepigare men ofta räcker det med oklassade sålänge man begränsar ytan.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Vad är problemet egentligen?
EI30 uppfyller i princip alla tänkbara ytterväggskonstruktioner som används i Sverige. Måste dörrar och fönster uppfylla ei30 blir det lite knepigare men ofta räcker det med oklassade sålänge man begränsar ytan.
Garaget som är aktuellt är bara ytterpanel och en tunn vindskiva. Är detta EL30?
 
M Mecker skrev:
Bor i ett hus 8 år gammalt.

Har upptäckt att om ett garage står 5 meter från mitt hus ska garaget ha EL30 som brandklass. Detta är inget som finns idag. Kan jag åberopa byggarantin?
Eller huset. Förmodligen uppfyller ditt hus kravet.
 
F falkn skrev:
Eller huset. Förmodligen uppfyller ditt hus kravet.
Huset ja. Men garaget har bara ytterpanel och vindpapp bakom.
 
Rickard.
Redigerat:
Varför skulle garaget behöva vara klassat om huset är det?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
F falkn skrev:
Varför skulle garaget behöva vara klassat om huset är det?
Normalt behövs det inte men det kanske kan finnas specialfall? :thinking:
 
Rickard. Rickard. skrev:
Normalt behövs det inte men det kanske kan finnas specialfall? :thinking:
Inte ett litet villagarage. Kraven på EI30 är för att hindra brandspridning mellan byggnaderna om avståndet är mindre än 8 meter. Enklast är ofta att lösa detta på garaget då huset i regel har fönster som är dyra att köpa brandklassade.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.