Jag har ett torp där jag håller på att bygga en dusch i ett tidigare uthus (den vedeldade bastun är redan klar).
Jag har reglat upp ett utrymme mellan bastuvägg och uthusvägg där jag tänkt ha duschen.
Detta är alltså en torp (ingen värme förutom kamin) och används endast under den något varmare årstiden (april-oktober).
Jag har solceller för el och vattenpump.
Min fråga gäller behovet av tätskikt etc.
Jag hade tänkt sätta upp gipsskivor, prima och sedan kakla just där duschen är och våtrumsmatta på golvet.
 
Med tanke på förutsättningar och användning så låter det väl rimligt, men en runda med ett rollat tätskikt där själva duschen är, är nog bra.
 
Det där med solceller lät ju intressant, hur gör man det?
vi skall låta bygga/montera en bastustuga, där vi skall ha en duschkabin, vinterisolerat.

Har du några bilder?
 
CarolineS skrev:
Det där med solceller lät ju intressant, hur gör man det?
vi skall låta bygga/montera en bastustuga, där vi skall ha en duschkabin, vinterisolerat.

Har du några bilder?
Vad vill du veta om solceller?
Jag har tyvärr inte några bilder på den färdiga bastun (färdig så när på att skorsten ännu inte är inkopplad).
 
Vad gäller att ha kakel i ej uppvärmda utrymmen, du bör välja frostsäkra plattor. Alltså klinkers av en hög kvalitet eller granitkeramik. Plattorna kommer ju att frysa när de fortfarande är blöta, så det finns en risk att de fryser sönder om de är av en för vattenabsorberande sort. Du behöver också vara extra noggrann med att få full täckning med fix bakom plattorna, av samma skäl.
 
jon_h skrev:
Vad gäller att ha kakel i ej uppvärmda utrymmen, du bör välja frostsäkra plattor. Alltså klinkers av en hög kvalitet eller granitkeramik. Plattorna kommer ju att frysa när de fortfarande är blöta, så det finns en risk att de fryser sönder om de är av en för vattenabsorberande sort. Du behöver också vara extra noggrann med att få full täckning med fix bakom plattorna, av samma skäl.
Jag har inte för avsikt att använda duschen under den kalla delen av året (okt-april) så då borde det väl inte vara någon risk för att de fryser sönder. Jag har ju samma typ kakel inne i köket (som inte heller används under den årstiden).
 
Efter man duschat tar det flera månader innan fästmassan och keramiken torkat upp. I köket har du inte denna fuktbelastning, så jämförelsen haltar.
 
jon_h skrev:
Efter man duschat tar det flera månader innan fästmassan och keramiken torkat upp. I köket har du inte denna fuktbelastning, så jämförelsen haltar.
Jag kan förstå det när det gäller klinker på golvet, men jag tänker ha våtrumsmatta. När det gäller väggarna så bör väl tyngdlagen gälla, dvs att det fuktiga drar sig mot golvet ;-)
 
En smula drar det sig mot golvet, men kapillärkraften gör sitt för att hålla fukten kvar. Det är blött bakom plattorna i flera månader efter duschning, det är ett faktum konstaterat av SP. Sedan kan man förstås välja att inte tro på det om det känns jobbigt.
 
jon_h!
Min avsikt var inte att argumentera mot dina synpunkter, endast få veta vad som faktiskt gäller.
 
Jag förstår. Det är en reell risk vad jag kan se, jag har forskat lite i ämnet inför ett bygge jag gjorde. Det kan mycket väl fungera med plattor som klassas som kakel, mina grannar har någon form av kakel i sitt sommarhus som står ouppvärmt och det verkar fungera, men det är ett risktagande. Ingen har kunnat ge mig ett svar på hur låg vattenabsorptionsförmåga som krävs i en sådan här situation för att man ska kunna vara säker, men innan detta forskats närmare på tror jag att det smarta är att sätta lågabsorberande plattor i ett sådant här fall. Alltså klinkers eller granitkeramik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.