Hej,

Ska bygga ett oisolerat uterum på 15 kvadrat. Är det bäst med tryckimpregnerad stomme eller behövs det inte då allt ska målas och är under tak?

Funderar också på om det är värt att köra på limträ stolpar 115x115 istället för vanliga i solitt trä?
 
N Noll koll skrev:
Är det bäst med tryckimpregnerad stomme eller behövs det inte då allt ska målas och är under tak?
Behövs inte då det är under tak. Jag skulle till och med vilja hävda att det blir sämre. Svårare att hitta bra tryckt virke
 
L Leif i Skåne skrev:
Limträbalkar är helt överlägset att bygga med.
Kolla här inlägg#28
[länk]
Riktigt tjusigt byggt måste jag säga.
Men är det värt den extra kostnaden för limträ?
 
nimhed nimhed skrev:
Behövs inte då det är under tak. Jag skulle till och med vilja hävda att det blir sämre. Svårare att hitta bra tryckt virke
Det är vad jag också har hört, men vill höra andras åsikter också eftersom jag själv inte är någon rutinerad byggare.
 
Stoparna kan du göra själv, ta den dim som du vill ha, 95 är lite klent och ser pinningt ut. Så 95 X 125 X 125 som skruvas ihop, ca 40 cm mellan på ena sidan och lika från andra sidan, men då mellan dom på andra sidan. allt dras ihop med tvingar innan skruvning. Dom blir lite kantiga, men ser bra ut. Vil du kan du limma med utelim mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.