Hej,

Har nyligen införskaffat en stuga med väldigt lågt innertak som jag funderar på att plocka bort. Har nyligen granskat vinden och undrar vad bör man tänka på för att stärka upp taket innan innertaket plockas bort?

Bör man sätta upp limträ under nocken eller finns det andra alternativ?

Mvh
 
  • Ett vindutrymme med träbjälkar, stolpar och staplade brädor. Dustigt och oinrett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar, stolpar, isolering och fönster. Oorganiserat, byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme med träbjälkar och -stolpar, isolering, mörkt, obrukt byggnadsmaterial lagras, obrukad del av en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar, pelare, isoleringsmaterial, gamla fönster och byggarbeten synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak kan du ta bort.
Men sedan har du takstolsbjälkarna kvar som inte syns på dina bilder och de måste vara kvar och är i samma höjd som innertaket var.
Så det är ett större arbete att lyfta takhöjden.
 
  • Gilla
denjo555
  • Laddar…
Hej
Det där ser ut som att det går att fixa till en fin takhöjd om man så vill.
Jag skulle lyfta av hela taket och sätta dit nya valfria takstolar/takåsar.
Isolera allt uppifrån medans man håller på.
Hur ser resten av huset ut?
Är det värt det jobbet?

/W
 
  • Wow
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Innertak kan du ta bort.
Men sedan har du takstolsbjälkarna kvar som inte syns på dina bilder och de måste vara kvar och är i samma höjd som innertaket var.
Så det är ett större arbete att lyfta takhöjden.
Tack för svaret! Om jag skulle isf förstärka nocken med limträ- skulle dem gå att ta bort isf?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Det där ser ut som att det går att fixa till en fin takhöjd om man så vill.
Jag skulle lyfta av hela taket och sätta dit nya valfria takstolar/takåsar.
Isolera allt uppifrån medans man håller på.
Hur ser resten av huset ut?
Är det värt det jobbet?

/W
:) ett äldre stuga som har varit utökats över åren - bifogar fasadbilden. Tror inte att jag behöver lyfta mkt mer - bara så att man kommer över 1.95 som är dagen höjd.
 
  • Ett blått hus vid en sjö med trädgårdsmöbler på altan och träd runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå träbyggnad, tegelskorsten, skottkärra, dörr, träd, takränna, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alf_C
  • Laddar…
denjo555 denjo555 skrev:
Tack för svaret! Om jag skulle isf förstärka nocken med limträ- skulle dem gå att ta bort isf?
Njej. Det går nog inte att "bara" förstärka. Du behöver byta konstruktion på taket. Det går att sätta upp stolpar i ändarna va nock och lägga en limträbalk på stolparna. Ev. ngn stolpe i mitten också. Sedan bjälkar från balken mot väggarna.

Med en sådan konstruktion så tar väggarna bara upp vertikala laster. Med en vanlig takstol, där det inte finns stöd under nocken, så kommer taket att vilja sjunka ihop och trycka ut väggarna som takstolarna vilar på. Det löser men med "hanbjälken" i underkant av takstolen (som innertaket sitter mot). Den håller ihop takstolen så den inte kan sjunka ihop.

OM du gör om taket så behöver du ta in en konstruktör som kan räkna på dimensionerna. Men räkna med att en nockbalk kan behöva vara 50 - 70 cm hög. Även stolparna kommer att ta upp väldigt stor last, det kan behöva gjutas betongplatta under stolpen.

Om vi tänker oss en stuga på 80 kvm takyta, så blir lasten på varje stolpe i storleksordningen 6 - 10 ton.

Men en konstruktör kan troligen föreslå flera alternativa lösningar.
 
  • Gilla
denjo555 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Om inte stugan ligger i ett väldigt attraktivt läge så hade jag låtit den vara som den är. Kommer bli mycket arbete och pengar att öka takhöjden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jag kommer nog börja med att plocka bort innertak men inget mer utav takets bärande konstruktion, tack för tipsen!

Kanske kan vara tillräckligt bra ändå, samt lagom mycket jobb som man klarar själv :)
 
Vi var för en del år sedan på visning av ett fritidshus. En av de andra på visningen kom in och frågade mäklaren om varför taket hade tydlig svank över vardagsrummet där det var öppet till nock. Efter lite studier kom vi alla som var på visningen fram till att nocken dels hade sjunkit lite, dessutom var ytterväggarna pressade utåt, ca 5cm på mitten.

Vi kunde också konstatera på vinden över kök osv, där det inte var öppet till nock, att där var normala takstolar. Ägaren verkade helt enkelt ha röjt bort lite "onödiga" brädor...

Mäklaren meddelade att huset dragits tillbaka tills en fackman kunde undersöka. Jag såg det aldrig komma ut igen på marknaden.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi var för en del år sedan på visning av ett fritidshus. En av de andra på visningen kom in och frågade mäklaren om varför taket hade tydlig svank över vardagsrummet där det var öppet till nock. Efter lite studier kom vi alla som var på visningen fram till att nocken dels hade sjunkit lite, dessutom var ytterväggarna pressade utåt, ca 5cm på mitten.

Vi kunde också konstatera på vinden över kök osv, där det inte var öppet till nock, att där var normala takstolar. Ägaren verkade helt enkelt ha röjt bort lite "onödiga" brädor...

Mäklaren meddelade att huset dragits tillbaka tills en fackman kunde undersöka. Jag såg det aldrig komma ut igen på marknaden.
H hempularen skrev:
Vi var för en del år sedan på visning av ett fritidshus. En av de andra på visningen kom in och frågade mäklaren om varför taket hade tydlig svank över vardagsrummet där det var öppet till nock. Efter lite studier kom vi alla som var på visningen fram till att nocken dels hade sjunkit lite, dessutom var ytterväggarna pressade utåt, ca 5cm på mitten.

Vi kunde också konstatera på vinden över kök osv, där det inte var öppet till nock, att där var normala takstolar. Ägaren verkade helt enkelt ha röjt bort lite "onödiga" brädor...

Mäklaren meddelade att huset dragits tillbaka tills en fackman kunde undersöka. Jag såg det aldrig komma ut igen på marknaden.
Oj! Jag kommer absolut att ta in konstruktören för tips, men just nu skall jag bara stärka upp utan att plocka bort annat än innertaket! Det kan bli snyggt ut ändå i en stuga med minimal kompromiss på hållfastheten :).
 
Har du otur kan isolering rasa ned, men det har du kanske kollat?
 
A AndersS skrev:
Har du otur kan isolering rasa ned, men det har du kanske kollat?
Ingen aning hur det ser ut! Är det under innertaket isf? Får testa och öppna upp lite försiktigt kanske
 
MultiMan
Den mesta isoleringen i ett "vanligt" hus sitter normalt sett mot vinden, mellan innertak och kallvind. Ska även sitta en diffusionsspärr (oftast plast) som du inte bör skada, då det annars kommer upp varm och fuktig luft på vinden som sedan kondenseras mot det kalla yttertakets insida och kan orsaka fuktskador och mögel. Plasten sitter närmast innetaket för att hindra fuktvandring i isoleringen.
 
  • Gilla
denjo555 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.