Har hört att det ska vara svårt att måla med silikatfärg. Hur gör man vad ska man tänka på, vad är speciellt med just silikat?
 
Jag målade precis som vanligt. Inga konstigheter alls :)
 
  • Gilla
r.olsson
  • Laddar…
I affären sa de till mig att färgen etsar, man ska mao vara väldigt försiktig med spill och stänk.
 
Viktigt när man målar silikatfärg är ett rätt målat underlag med silikatbinder enl anvisn. Sedan ska man måla silikatfärg lit"hur man vill" i kors på snedden upp och mer annars kan ytan lätt bli flammig eller randig. Så fråga i din färgfackhandel om deras rek.
Anders
 
Jag fick tips om två varianter på förarbete med silikatfärg hos Flügger:
- Blanda 50% silikatprimer (vattenglas) och 50% vatten och rolla flödigt på väggarna.
eller
- Blanda 15% av ovanstående blandning i silikatfärgen och måla som grundfärg.
 
Det är om man använder äkta silikatfärg utan någon plast emulsion som det är lite bökigt då färgen (Vattenglas) skiktar sig. Kör man på såkallad silikatfärg från byggvaruhusen så är det som vanlig målning. Man ska dock tänka på att silikat med latex bygger film som blir tätare jutjockare och flöer lager man använder, blir därmed mindre och mindre genomsläpplig. Detta gäller ej för äkta tvåkomponents silikatfärg.

mvh plexi
 
  • Gilla
HasseArc7 och 1 till
  • Laddar…
pleximaster skrev:
Det är om man använder äkta silikatfärg utan någon plast emulsion som det är lite bökigt då färgen (Vattenglas) skiktar sig. Kör man på såkallad silikatfärg från byggvaruhusen så är det som vanlig målning. ....

mvh plexi
Aha! Det förklarar varför det gnälldes över min Flügger-färg. Det var "jobbigt att måla med den", "betydligt bökigare än Silvanfärgen" och "täckte sämre". Dyr var den också.
Trodde inte man fick bluffa med sådant.

:D
 
Tack för era svar, vad ska man använda då? En komponent eller två komponent? Är det någon som har använt jotuns silikatfärg? är den enkomponent? någon av er som vet?
 
Enkomponent dvs färdigblandad. Tvåkomponent känns lite som att blanda egen rödfärg. Verkar onödigt. Det verkar dock som om enkomponentssilikat har några procent akryldispersion i sig, så det blir väl inte heller "äkta". Det är primern som består av rent vattenglas medan färgen har det som en reagent för att etsa betongen (det mineraliska). Riktig silikatfärg blir inte påmålad utan förenar kemiskt och fysikaliskt sig istället med putsen/betongen. Lite som att betsa trä om du förstår vad jag menar.

Köp alltså riktig silikatfärg. Den är dyrare och krångligare, men håller lika länge som husgrunden och är mycket vackrare. Det senare beroende på att färdigreagerad färg bilder kristallint silikat i ytan och bryter ljuset.
 
  • Gilla
torplover_3000
  • Laddar…
Var får jag tag på riktig silikatfärg? Vilka märken är bäst?
 
www.malarkalk.se säljer inte bara kalk och KC färg utan även tvåkomponents silikatfärg

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.