Min gamla trotjänare HQ AM 220 började idag påstå att knivdisken är blockerad, fast att så inte är fallet. När den ska starta hör jag att knivdisken börjar snurra lite lätt, inte fullt, sen backar klipparen lite kort, vrider sig lite och gör ett nytt försök. Detta gör maskinen tre gånger och sen säger den att knivdisken är blockerad.
Manuellt kan jag rotera knivdisken utan problem, inget verkar sitta fast, knivarna ser hyfsat fräscha ut.
Har nån möjligen nån idé om vad som kan vara fel?
Tack
// OppfinnarJocke
 
Du kan ju prova med att testköra klippmotorn via en testmeny.
Aktivera ett expertläge enl. följande:

Instruktionsmanual för gräsklipparens "Tools" meny med tillhörande knappsats illustration.

Sedan finns det en meny för testkörning av motorerna i klipparen.
 
När min gjorde så var det för att lagren till hasplåten hade skurit. Det gjorde att knivdisken och hasplåten snurrade tillsammans och den tolkade det som att den var blockerad.

Det tog ett tag för mig att hitta felet eftersom det inte var tydligt att hasplåten inte ska snurra om man snurrar knivdisken.
 
  • Gilla
H2CO3
  • Laddar…
Lagren behövde smörjas på min. Upptäckte detta först efter att ha bytt knivdiskmotorn helt i onödan.
 
Jag lämnade in klipparen och de bytte nån kontakt. Nu är den pigg och glad igen :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.