Hej alla!

Sitter nu och projekterar ett bygge av en grund; tanken är att gjuta två plattor på berg i etage.
Lutningen på berget är ca. 5 grader, vilket inte låter så mycket med det är det faktiskt. Det ger en förskjutning i höjdled på ca. 1.5 meter per 10 meter. Därav etage.

Hur som helst, tanken är att bygga murar runt allt, samt murar emellan etagen och sedan fylla upp med sprängsten / makadam, för att till sist gjuta en traditionell betongplatta uppe på.
Vi har mätt höjdskillnaderna på berget där stödmurarna kommer att gå och från högsta punkt (i överkant) till lägsta punkt (i nerkant) är det cirka 1.5-1.7 meter i höjdskillnad.

Grund.jpg

Nu till mina frågor.

  1. Om man fyller på med sprängsten / makadam. Hur mycket behöver man ha MINST från berget där det är som tunnast (där kilen är som minst)?
    Jag föreställer mig att man där bara har makadam direkt på berget och inte lägger någon sprängsten under.
    I normala fall, när man fyller uppe på en sprängstensbädd så bör det ju vara minst 15 cm dränerande material (makadam eller singel) innan isoleringen i plattan kommer.
  2. Jag har hört två olika bud från en konstruktör och en erfaren hantverkare inom grund. Den ena vill att murarna skall gjutas i betong och den andra säger att det räcker med en betongsula mot berget och sen murar man upp resten. Har någon mer input på detta?
  3. Eftersom detta är sluttande berg i dagen (med sprickor) i nederkanten av ett större berg så rinner det en hel del vatten längs berget samt att det kommer ut lite ur sprickorna här och var.
    Något bra förslag på hur man dränerar detta?
    Har själv tänkt att man innan den övre muren sågar ur ett spår i berget samt kanske ett innan varje mur och leder vattnet antingen utanför hela konstruktionen eller rakt igenom.


Tacksam för svar!

Mvh Richard
 
Hej, hur gjorde du denna konstruktion? Nyfiken då jag har liknande utmaningar.
 
Hej!
Många år sen nu men nu står det ett hus på en sådan konstruktion.
Man börjar med att göra en gjutform med väggtjocklek på 30cm. Määängder med armering. Ordentliga dubbar i berget (30mm armeringsjärn minst 40cm ner och minst 1 meter upp från berget) med max 40cm avstånd.
Armeringsjärn var minst 12mm.
Det man inte ser i ritningen är ju att man har väggar som går längs berget också. Dessa är viktiga då en rak vägg inte har någon direkt bärighet.
Sen fyller man det med sprängsten, storsten helst och packningen är väldigt viktig. men det är jätteviktigt att flödet av vatten löper fritt.
Berget måste vara tvättat och får inte ha några gropar / håligheter, i sådana fall måste de fyllas med tätt material (ex. smågrus).Dränering är också viktigt så på lägsta punkterna så får du ha rör (minst 100mm) genom botten av muren så att du kan släppa igenom vatten.

Osv...
 
Att mura upp kommer inte fungera skulle jag säga. Det är gjutna väggar som gäller.
 
Sist men inte minst. Mitt tips till dig är att om du kan undvika denna lösning. Det är en dyr lösning om man jämför med att spränga ur och göra ett traditionellt souteränghus.
Dessutom är ett hus med etage svårmöblerat och kräver ex. trappor mellan planen, etc.
Det är dyrt helt enkelt och mycket mycket mycket mer jobb...

Mycket...mer jobb =O)
 
Tusen tack, uppskattar verkligen dina fina svar! Och bra med tydlighet!
 
Plintgrund är en bra och prisvärd lösning i terräng som detta.
 
  • Gilla
Mikken
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Plintgrund är en bra och prisvärd lösning i terräng som detta.
Plintar är bra på så sätt att man slipper gjuta in saker i plattan. För trots allt så kommer det en dag när huset skall stamrenoveras.
Däremot så är det synnerligen ovanligt att man bygger ett nytt större hus på plint. Mestadels tror jag det beror på att det ses som en gammal konstruktion med risk för fukt, etc. vilket i förlängningen kan leda till att huset blir svårsålt.
Å andra sidan skall man inte underskatta dränerings-problematiken med ett souteränghus.
Men all in all. Spräng hellre och gör ett souteränghus.

Kostnad för en sådan här konstruktion låt säga 15 meter bred och totalt 15 djup fördelat på två kilar (innan du ens börjat med en platta uppe på).
Formning: 50 tusen
Armeringsmaterial: 50 tusen
Gjutning: 50-100 tusen
Sprängsten och grus: 50 tusen
Hyra av maskiner: 30 tusen
Extra kostnader för inklädnad av mellanplan och trappa: 20 tusen

Från en höft, var länge sen jag gjorde detta nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.