Hej! Är inte särskilt kunnig på måleri. Bor i ett Suturänghus. Ska bättringsmåla nedre fasaden som är puts/betong. Färgen har nämligem spruckit och bubblat upp sig på Solsidan, antagligen så är det la fukten som gjort detta..
Jag har skrapat och slipat ner det mesta av färgflagorna och ska snart jämna till och måla. Men innan jag köper färg och börjar vill jag kolla så att jag gissat rätt på en sak.. Längst ner på väggen ser man en svart grundning under färgen, ser nästan ut som asfaltsklister eller tjära. Är detta en fuktspärr som de har satt från husgrunden(betongplattan) och upp en bit på väggen? Den går ca 30 cm upp på fasaden från marken.

Googlat på detta men får inget tydligt svar. Skulle vara tacksam för svar och ännu mer tacksam för eventuellt ytterligare tips så att man får till det bra om det nu är en fuktspärr.
 
BirgitS
Man har använt bitumen/asfalt som tätskikt under en del årtionden.
 
  • Gilla
Kålly
  • Laddar…
Det låter som en fuktspärr. fram till ca år 2000 då var asfalt och tjära den vanligaste metoden för att fuktsäkra grunden, ofta i kombination med en platonmatta. Idag används oftare skivor av olika slag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.