Här kommer några frågor som jag är säker på att många erfarna eller lärda kan hjälpa mig med.

Jag ska bygga Attefall med pulpettak o 8 graders taklutning och plåttak. I framtiden kommer solceller hamna på taket.

Står i valet och kvalet angående dimension på takreglar.
Spännvidd mellan ytterkant väggar 4,5m
Taksprång 400mm
Total längd 5,4m

Konstruktören har specat 45x220 c24 cc400, men hur gör jag med isolering? Blir ju ett himla skärande och massa spill?
Skära allt på längden eller bredden?
Köldbryggor i taket? Inte kul att hålla på med 2 lager när tyngdlagen gör sig påmind.

Räknade lite själv och får godkänt på beräkningarna för 45x220 C24 med följande premiss.
Snölast 1.5 samt plåttak 0.55kN/m2 (eller sedum 0.7kN/m2 som i räkneexemplet ska simulera solceller)
Använde Byggbeskrivningars eminenta kalkylator
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/

Eller ändra till limträ 56x225 cc600 enligt liknande premisser
- Dubbelt så dyrt i material (virke)
- tar ytterligare lite takhöjd
+ enklare med isolering , cc600.

Luftspalten tänkte jag lägga på insidan av reglarna för att inte påverka byggnadshöjden/invändiga takhöjden.
Inser dock att det blir ett himla hästjobb istället för att lägga den plant ovanpå takstolarna och sedan spika en läkt ovanpå. Eller finns det en annan smidig lösning?

Tack så länge!
 
En kanonlösning om man vill slippa skära isolering är att be en firma att spruta in isolering. Ger ofta väldigt väl utfyllda fack, c/c bredder spelar mindre roll isoleringstekniskt, går fort och börjar man väga in att slippa hämta isolering/beställa hem, hantera det/slänga eventuellt spill, samt generellt slipper man över huvud taget hålla på med dretet.

Suberbt subjektivt svar som menar att det är ett aber att isolera och det är värt att slippa det.

Jag hade även tittat på att använda lättbalkar. Finns flera återförsäljare, men de är lätta att hantera, och den ökade höjden medför inga direkta jättekostnader men ger god stabilitet samt bättre isolervärde i taket än 220.

Mina 2 cent.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
En kanonlösning om man vill slippa skära isolering är att be en firma att spruta in isolering. Ger ofta väldigt väl utfyllda fack, c/c bredder spelar mindre roll isoleringstekniskt, går fort och börjar man väga in att slippa hämta isolering/beställa hem, hantera det/slänga eventuellt spill, samt generellt slipper man över huvud taget hålla på med dretet.

Suberbt subjektivt svar som menar att det är ett aber att isolera och det är värt att slippa det.

Jag hade även tittat på att använda lättbalkar. Finns flera återförsäljare, men de är lätta att hantera, och den ökade höjden medför inga direkta jättekostnader men ger god stabilitet samt bättre isolervärde i taket än 220.

Mina 2 cent.
Sprutad isolering är ingen dum idé det heller! Tack för tipset. Kan tänka mig mellanskillnaden mellan de dyrare limträbalkarna och kostnaden för arbetet att spruta isolering går jämt upp.

Takhöjden vill jag behålla så högt den går eftersom max byggnadshöjd är 4m när det kommer till attefallare. Taket blir en kompromiss, precis som med mycket annat när det bara får vara 30 kvm.
 
Det borde fungera med 45x220s600 samt att du blåser in lösull mellan reglarna👍
 
B bossespecial skrev:
Det borde fungera med 45x220s600 samt att du blåser in lösull mellan reglarna👍
Räknar jag på 4,5m spännvidd mellan väggarna, 45x220 c24 cc600 med 1.5 i snözon och 0.7 kN i belastning så får jag fram att det inte räcker, utan att nedböjningen blir för stor?
Bifogar en bild på beräkningen.

Sen är frågan,
Räknas spännvidden som utsida stomvägg eller insida stomvägg?
Jag sätter förstärkningen av hammarbandet på utsidan.
 
  • 3D-modell av takstolar, måttangivelser, trätakåsar, konstruktionsberäkningstabell, användargränssnitt, byggteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Begär pris på lösulls isolering av hela huset så ska du se att det inte är dyrare att låta spruta lösull än att göra isolerings jobbet själv, reskostnad/ställtid blir en orimligt hög andel om du bara låter spruta taket.
 
Vilken klimatklass används i beräkningen, det har nämligen inverkan på nedböjningen.
 
B bossespecial skrev:
Vilken klimatklass används i beräkningen, det har nämligen inverkan på nedböjningen.
Nu är jag osäker, vad menas med klimatklass?
 
F fribygg skrev:
Begär pris på lösulls isolering av hela huset så ska du se att det inte är dyrare att låta spruta lösull än att göra isolerings jobbet själv, reskostnad/ställtid blir en orimligt hög andel om du bara låter spruta taket.
Ja det har du rätt i, ska man få ett ok pris gäller det att låta dem göra hela byggnaden
 
P Pierrelu skrev:
Nu är jag osäker, vad menas med klimatklass?
Klimatklass menas i vilket klimat trästommen ska befinna sig i. Detta bör vara ett val i beräkningen, annars bör denna förutsättning vara given någonstans i programmet.
 
B bossespecial skrev:
Klimatklass menas i vilket klimat trästommen ska befinna sig i. Detta bör vara ett val i beräkningen, annars bör denna förutsättning vara given någonstans i programmet.
Vilka olika klimatklasser finns det? Och hur påverkar dem träet? Det låter spännande!
 
Klimatklassen har inverkan på materialegenskaperna. Ju högre klimatklass desto ”sämre” blir materialet.
 
  • Textdokument om klimatklasser för byggmaterial med exempel och fuktkvot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Klimatklass menas i vilket klimat trästommen ska befinna sig i. Detta bör vara ett val i beräkningen, annars bör denna förutsättning vara given någonstans i programmet.
Tack för förklaringen!
Det går ej att specificera i beräkningen, och det står inte vad jag kan se någonstans i slutberäkningen heller
Det ända som står är:
"Beräkningsnorm: Europeisk konstruktionsstandard - EKS12 (BFS 2022:4)"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.