I
Hej,

Tänkte sätta solfilm på utsidan av ett fönster för att få ner värmen i köket. Lokalt hittar jag bara film som är gjord för inomhusbruk och mycket av det sätts utan någon form av klister?

Anledningen till att jag vill sätta det på utsidan är så att inte värmen stoppas på utsidan, förhoppningen är att 3 glas konstruktionen ska reducera en del av värmen som kommer in.

Någon som vet hur detta går till? Kan man sätta inomhus film på utsidan eller är det dömt att misslyckas?
 
I Ironside skrev:
Hej,

Tänkte sätta solfilm på utsidan av ett fönster för att få ner värmen i köket. Lokalt hittar jag bara film som är gjord för inomhusbruk och mycket av det sätts utan någon form av klister?

Anledningen till att jag vill sätta det på utsidan är så att inte värmen stoppas på utsidan, förhoppningen är att 3 glas konstruktionen ska reducera en del av värmen som kommer in.

Någon som vet hur detta går till? Kan man sätta inomhus film på utsidan eller är det dömt att misslyckas?
Du kan sätta den på utsidan men den lär torka och krakelera. Det gör dem flesta utvändiga solfilmer. Det är beroende på glastyp också mer eller mindra bra med solfilm. Då spänningar som blir när glaset värms gör att det kan spricka.
 
I
Ja, jag har läst en del som fått sina fönster spruckna när de satt solfilm. Vad jag förstått så beror det på att man monterar fel typ av solfilm på insidan av sina fönster vilket kan göra att glaset blir så pass varmt att det spricker.

Men även om man monterar solfilmen på utsidan så blir glaset väldigt varmt och finns det små sprickor sen tidigare i glaset så kan det bli problem. Normalt ska det dock fungera om man monterar filmen på hela glaset, det ska finnas utrymme för att växa en aning.
 
Düsseldorff
Jag bodde tidigare i en bostad där solinstrålningen gjorde bostaden outhärdlig under sommaren. Testade solfilm, vanlig markis, persienn etc men det enda som gjorde riktigt stor skillnad var det jag (på grund av kostnaden) testade sist, vertikalmarkis.
 
I
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag bodde tidigare i en bostad där solinstrålningen gjorde bostaden outhärdlig under sommaren. Testade solfilm, vanlig markis, persienn etc men det enda som gjorde riktigt stor skillnad var det jag (på grund av kostnaden) testade sist, vertikalmarkis.
Jo jag vet att solfilm inte kommer vara hela lösningen men förhoppningen är att den gör en skillnad. Just nu så värms bara plisén på insidan upp som i sin tur värmer upp rummet.

Vi har beställt markiser till andra fönster men just i detta fallet är det svårare att sätta markis eller för den delen vertikal markis av olika anledningar(ex att det är en terrassdörr).

Men du tar upp en intressant ämne, varför var vertikalmarkis bättre än vanlig markis? Vanlig markis kan man också fälla ner så den ligger nära på jämt med? Vertikalmarkis är hyfsat mycket dyrare men enligt markis försäljarna så finns det ingen funktionell fördel jämfört med vanlig markis?
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
I Ironside skrev:
Jo jag vet att solfilm inte kommer vara hela lösningen men förhoppningen är att den gör en skillnad. Just nu så värms bara plisén på insidan upp som i sin tur värmer upp rummet.

Vi har beställt markiser till andra fönster men just i detta fallet är det svårare att sätta markis eller för den delen vertikal markis av olika anledningar(ex att det är en terrassdörr).

Men du tar upp en intressant ämne, varför var vertikalmarkis bättre än vanlig markis? Vanlig markis kan man också fälla ner så den ligger nära på jämt med? Vertikalmarkis är hyfsat mycket dyrare men enligt markis försäljarna så finns det ingen funktionell fördel jämfört med vanlig markis?
De vertikalmarkiser jag till slut investerade i slöt 100 procent tätt. De löpte i skenor (med en blixtlåsliknande konstruktion) på långsidorna. Vanliga markiser lämnar alltid ett mer eller mindre stort glapp hur långt de än kan fällas. Det gjorde oväntat stor skillnad.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
I
Aha! Vad märkligt, markiser verkar generellt sticka ut ca 10 cm på vardera sida av fönstret så det borde inte kunna bli något "glapp", i alla fall inte rent tekniskt om man kör den hela vägen ner. MEN jag har ingen egen erfarenhet, säger du att det är så så lär det ju stämma. Jag får ta en runda till med företaget jag beställt markiser av, kanske får ändra till vertikala.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.