Hur stort är egentligen behovet av att isolera en centraldammsugare som sitter monterad i ett kallutrymme (i syfte att undvika bildning av kondens alltså)? Någon som har egen erfarenhet av detta?

Jag vet att detta har diskuterats tidigare, men då har oftast rören och inte själva dammsugaren diskuterats. Jag har redan isolerat de rör som går genom kallutrymmet, men dammsugaren är så mycket bökigare att isolera känns det som. Jag kan tillägga att vi har Electrolux mindre modell (kommer inte ihåg modellbeteckningen just nu).
 
Vi kör med Husky på kallvind. Inga problem med kondens. Utblåset går ut i avloppsventilationen.

Sugrören går i lösullen, de är inte isolerade sista metern vid maskinen.
 
Tack för infon. Jag tror att jag avvaktar så länge, så får vi väl se om det blir problematiskt framåt vintern.

Ifall någon som läser det här har andra erfarenheter, dvs. att det faktiskt uppstår kondens i c-dammsugaren, så skriv gärna en rad.
 
AndreasK skrev:
Vi kör med Husky på kallvind. Inga problem med kondens. Utblåset går ut i avloppsventilationen.

Sugrören går i lösullen, de är inte isolerade sista metern vid maskinen.
Det där med utblåset in i avloppsventilationen låter intressant. Åker dammet hela vägen ut?

Finns det några nackdelar med att koppla utblåset mot en vanlig avloppsledning måntro?
 
AndreasK skrev:
Vi kör med Husky på kallvind. Inga problem med kondens. Utblåset går ut i avloppsventilationen.
Ingen risk att det kan gå dålig lukt bakvägen genom CD-uttagen eller en slang som ligger kvar ikopplad?
 
Bergling skrev:
Det där med utblåset in i avloppsventilationen låter intressant. Åker dammet hela vägen ut?

Finns det några nackdelar med att koppla utblåset mot en vanlig avloppsledning måntro?
Fungerar fint, utblåset sitter en meter från taket så allt åker ut.

Någon lukt blir det inte i huset, trots att slangen sitter i konstant. Vi kör iofs med ett reningsverk så det är inte någon speciellt stark doft som kommer.

Vi har ingen huv över avloppsventilationen utan det är ett 110 mm hål i en fuskpanna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.