Har ugn jag inte använt sedan jag flyttade in men den har stått på standby (dvs man ser klockan). När jag nu testade att värma upp den gick proppen efter ett par minuter. Testat några gånger nu och om jag startar den går proppen direkt, men proppen går inte i stand by-läget (kanske nån gång).

Är detta farligt? Vad beror det på och vad kan jag göra åt det?

Har försökt dra ut sladden till ugnen men hittar den inte.
Det går inte att koppla ur proppen för just ugnen utan den är kopplad till den stora proppen för all ström i bostaden (den som är under där det står jfb) Inbyggd ugn med digital display, spegelglas, reflektion av fötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar, huvudströmbrytare och märkningar på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du har alltså ett jordfel i ugnen eftersom jordfelsbrytaren löser ut.
Ugnen är ansluten (troligtvis med perilexkontakt) på baksidan av ugnen, du får dra ut den så kommer du åt kontakten.
En av säkringarna går garanterat till ugnen, min gissning är #1. Slå ifrån den så slocknar klockan.
 
  • Gilla
AntonS1
  • Laddar…
Det fanns ett separat proppskåp i köket och där kunde jag slå av proppen för just ugnen.

Obs att denna proppen inte gick utan bilden visar när jag stängt av ugnen.

Antar att i detta läge finns inga risker?

Elcentral med säkringar och en strömbrytare, märkt "hager". Kablar dolda. Modern installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
AntonS1 AntonS1 skrev:
Det fanns ett separat proppskåp i köket och där kunde jag slå av proppen för just ugnen.

Obs att denna proppen inte gick utan bilden visar när jag stängt av ugnen.

Antar att i detta läge finns inga risker?

[bild]
nä inga risker men be någon bränna ur ugnen så att jfb ej löser
 
  • Gilla
AntonS1 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
nä inga risker men be någon bränna ur ugnen så att jfb ej löser
Tack för svar!

Vad menas med bränna ur och hur löser det problemet?

Är det risk för stöt eller brand om jag har ugnen i stand by-läge eller tom sitter igång den?
 
MultiMan
Ska du sitta igång den rekommenderar jag isolerande suspsensoar. 😉

Bränna ur - Högsta värme en längre stund.
 
A
AntonS1 AntonS1 skrev:
Tack för svar!

Vad menas med bränna ur och hur löser det problemet?

Är det risk för stöt eller brand om jag har ugnen i stand by-läge eller tom sitter igång den?
du får ingen stöt om den är korrekt jordad och det verkar ju den vara..

du behöver torka ur elementen
kanske fungerar något tex grill, övervärme, undervärme eller varmluft använd då detta till att få upp värmen i ugnen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
AntonS1 AntonS1 skrev:
Har ugn jag inte använt sedan jag flyttade in men den har stått på standby (dvs man ser klockan). När jag nu testade att värma upp den gick proppen efter ett par minuter. Testat några gånger nu och om jag startar den går proppen direkt, men proppen går inte i stand by-läget (kanske nån gång).

Är detta farligt? Vad beror det på och vad kan jag göra åt det?

Har försökt dra ut sladden till ugnen men hittar den inte.
Det går inte att koppla ur proppen för just ugnen utan den är kopplad till den stora proppen för all ström i bostaden (den som är under där det står jfb)[bild][bild]
långa naglar
 
När jordfelsbrytaren löser ut pga. ugnen så är det ofta ett av värmeelementen som är kaput.
(enkelt att byta)
 
A
C Cerb skrev:
När jordfelsbrytaren löser ut pga. ugnen så är det ofta ett av värmeelementen som är kaput.
(enkelt att byta)
om de finns att få tag på
 
electroluxaren skrev:
om de finns att få tag på
Korrekt!
Har själv bara lagat diverse electrolux där reservdelar iprincip alltid finns 1 telefonsamtal bort.
 
Hur vet ni att det är värmeelementen?
 
AntonS1 AntonS1 skrev:
Hur vet ni att det är värmeelementen?
Det vet vi inte. Bara gissningar baserat på erfarenhet.

Du kan också ofta pinpointa lite bättre vilket element det är genom att först köra enbart undervärme, sedan endast övervärme och tillsist varmluft. Förhoppningsvis löser endast jordfelsbrytaren vid ett av dessa test.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
A
AntonS1 AntonS1 skrev:
Hur vet ni att det är värmeelementen?
kan vara ett råttbo åxå men element låter trevligare
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Kort fråga, löser jordfelsbrytare när du startar ugnen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.