Ska bygga altan och vill ha utekök där. Inget avancerat, gasol, en diskho med vatten. Är det värt att dra ström och vatten när man ska bygga eller klarar man sig gott och väl med vattendunk samt batteripump och avloppsdunk?
 
O
J Johan Larsson9794 skrev:
Ska bygga altan och vill ha utekök där. Inget avancerat, gasol, en diskho med vatten. Är det värt att dra ström och vatten när man ska bygga eller klarar man sig gott och väl med vattendunk samt batteripump och avloppsdunk?
Utomhus diskbänk på träställning, tegelvägg, diskmedel, svart hink, använd stekpanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde såhär och är nöjd. Hon är inbyggd i en rostfri bänkskiva där vattnet sedan rinner ner i en hink. Jag valde hink ist för dunk för att det är ett helsike att tömma en dunk.. Hinken töms snabbt över tomaterna.

Kranen är kopplad till vattenutkastaren direkt till en kallvattenskran från IKEA. https://www.ikea.com/se/sv/p/kallsjoen-tappkran-foerkromad-30475389/ Sen går slangen längst huset bort till utkastaren.
 
  • Gilla
Johan Larsson9794 och 2 till
  • Laddar…
R
hur ser ditt behov ut?

Behöver du kall/varmvatten? Kommer du diska nått eller bara skölja av saker?
Har du vattenkastare i närheten?
Nånstans att leda spillvatten som inte innehåller diskmedel etc?

El är ju givet, en fritös, stekplatta, mindre ugn att hålla värmen med, radio etc.
 
  • Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Jag gjorde såhär och är nöjd. Hon är inbyggd i en rostfri bänkskiva där vattnet sedan rinner ner i en hink. Jag valde hink ist för dunk för att det är ett helsike att tömma en dunk.. Hinken töms snabbt över tomaterna.

Kranen är kopplad till vattenutkastaren direkt till en kallvattenskran från IKEA. [länk] Sen går slangen längst huset bort till utkastaren.
R RalleB skrev:
hur ser ditt behov ut?

Behöver du kall/varmvatten? Kommer du diska nått eller bara skölja av saker?
Har du vattenkastare i närheten?
Nånstans att leda spillvatten som inte innehåller diskmedel etc?

El är ju givet, en fritös, stekplatta, mindre ugn att hålla värmen med, radio etc.
Har el i närheten så om det krävs så löser jag det med en förlängningssladd.

Vattenkastare finns inte i närheten. Behöver bara kallvatten för att skölja saker. Kan man lösa det med en pump?
 
Totte_S
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
O
J Johan Larsson9794 skrev:
Har el i närheten så om det krävs så löser jag det med en förlängningssladd.

Vattenkastare finns inte i närheten. Behöver bara kallvatten för att skölja saker. Kan man lösa det med en pump?
Har du möjlighet så dra fram och sätt upp ett uttag redan när du bygger. Tänk också på hur du ska lösa belysningen. Jag har två GU10-spottar över uteköket och det behövs.

Se även till att de uttag som du drar elen ifrån klarar den belastningen som oftast behövs i ett utekök, tex en induktionshäll likt de bärbara IKEA har.
 
  • Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.