Hej, vi har en comfortzone CE65 värmepump. Jag såg tryckmetaren som låg under 1 bar och fyllda på med vatten till det blev 2 bar som jag brukar göra varje månad enlig servicefirman men trycket sjönk ner igen till 1,5 enligt bifogade bilden. Jag såg pumpen plöslig började droppa varmvatten underifrån och mellan vattentankkanten , den vita frigolitet och den svarta sladden enligt bifogat videofilmen. Droppar minskade och det komma en droppa då och då . Jag vet inte om den har doppat vattnet tidigare. Jag är tacksam för all hjälp och råd . önskar er en fortsatt glad midsommar. MVH Nanni
 
  • Värmesystem manometer på en rörinstallation med vit, textilbeklädd slang. Visar något tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För det första så ska man aldrig behöva fylla på värmesystemet "ofta".
Att fylla på värmesystemet en gång i månaden är "väldigt ofta", ska inte ens behövas en gång om året.

Byt servicefirma om den du har nu föreslår att värmesystemet behöver fyllas på varje månad.

När du fyller på värmesystemet med nytt vatten så fyller du samtidigt på med syre (luft) i systemet. Det medför att systemet rostar sönder i förtid.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaret. Betyder den har en rostskade eller ett hål tanken?. Kan man laga den?.,Tack
 
Finns bara ett sätt att få reda på som hänt, klä av alla plåtar som går och se var det kommer vatten, det är en isolering på tanken, du säger droppar mellan isolering och tank. Då är det troligtvis en dålig svets som rostat igenom. Seb det med att fylla till 2 bar är förkastligt, normalt är max 1,5 bar. på värmesystemet. Så släng ut dom rörisar som varit hos dig. Sjunker trycket konstant, vänta med att fylla på och se hur manometern reagerar. Och återkom vad som händer.
 
Tack för svaren
1- Jag försökte öppna stora luckan och såg allt var täkt där inne och dropparna har betydligt minskat nu.
2- Jag vet inte om den är lönsam ringa servicen som ska nedmontera hela maskinen och vattentankkanten för att fixa felet. Jag vet inte vilken kostnader hamna vi på.
3- vad hända om jag låta den droppar istället?
4-Jag är orolig om maskinen måste bytas, stora kostnaden!
5- maskinen är drygt 15 år gammal och är från luft/vatten med golvvärmen .
6- kan jag hitta en lönsam system ,vilka?
7- kan jag låna pengar för det?
Tack
 
För att säga något, kan du ta ett foto där det droppar, sen det med att allt ätr täckt, isolerad tank. Har var det sjunker trycket ??. Det är det viktigaste.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hej, det har droppat en matsked rentvatten på några timmar från vattentankskanten under svarta sladden och man ser färgen på frigoliten har blivit mörkare.. Man ser tankkanten som en svart cirkel.Trycket var 1,5 imorsa och det ligger på 0,5nu. Rören skramlar när maskinen går ner varv.TACK
 
  • Brun bricka med vattenansamling och text "2 tim dropp" skrivet i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel med avtagande isolering leder till risk för elektrisk läcka, markerat med röd text och pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med märkta rör, varningslapp, elektronikkomponent och vattenläcka indikerad av röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på kopparledningar, ventil, rörmokarens arbete, mekanisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer info
 
  • Grönt kontrollpanel för värmepump med LCD-skärm som visar temperatur och effekt samt knappar för navigering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar rumstemperatur på 18,5 grader Celsius, omgivet av kontrollknappar och statusindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för värmeinställningar med LCD-skärm och knappar. Displayen visar "Varmvattentemperatur: 50.0 °C".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön digital kontrollpanel för värmeinställningar med LCD-display och knappar: Esc, Enter, pil upp/ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel, grönt, inställningar, temperatur, knappar för navigering och funktioner som pump och avfrostning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp troligtvis har du en por in en svets och det gör att det droppar, nästa steg är att försöka se var det läcker. Det blir nog att skära i isoleringen på tanken och utröna var. det verkar som att det är en liten läcka och då går det att få tätt med lite klurighet. Men först måste du lätta på isoleringen, skär du den i större flak så går det att limma tillbaka dom. Nu har du lite jobb framför dig, gör det och återkom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.