Ä
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu förstår jag vad som hänt. Tror det är bra om ni ser över er ägandesituation.
Som det är nu äger du tomten, men ni tillsammans äger huset och har gemensamt lån med huset som säkerhet. Det gör att huset i princip står på ofri grund 🤔. (Undrar varför banken inte protesterat i samband med att ni tog lånet?)
Att ni är gifta betyder att ni äger era egna saker på pappret, men det mesta är giftorättsgods, och värdet ska delas lika vid dödsfall / skilsmässa. Du är fortfarande ensam ägare till tomten.

För att ordna upp det här bör ni kontakta en jurist och genomföra en bodelning inom äktenskapet, så att din fru kan bli hälftenägare även till tomten. Då betalar hon ingen stämpelskatt (som annars kan bli dyr) utan bara en mindre administrativ avgift till Lantmäteriet.
Det kommer inte lösa nuvarande situation med det gröna avdraget, men ni slipper framtida problem av den här sorten!
Är inte tomten enskild egendom vid ev skilsmässa eller dödsfall har det ingen betydelse. Då läggs den in i högen utan bedövning.
Sedan är det inte solcellsföretagets sak att hålla reda på ägarförhållandena. Dom ansöker om avdraget på de uppgifter som finns och det är beställarens ansvar att se till att uppgifterna är rätt.
Man får vara nöjd att leverantören sköter administrationen åt en men uppgifterna är var och ens ansvar. Det är ju så att ansökan är beställarens och leverantören närmast en bulvan.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur hade du tänkt att smita under skattmasens vakande öga? Man har redan ansökt om ersättning på en faktura på ett arbete utfört just där.

Men du kanske har nån bra lösning
Går det inte så går det inte - som finansministern sade
 
G Guzzen1 skrev:
Ä

Är inte tomten enskild egendom vid ev skilsmässa eller dödsfall har det ingen betydelse. Då läggs den in i högen utan bedövning.
Sedan är det inte solcellsföretagets sak att hålla reda på ägarförhållandena. Dom ansöker om avdraget på de uppgifter som finns och det är beställarens ansvar att se till att uppgifterna är rätt.
Man får vara nöjd att leverantören sköter administrationen åt en men uppgifterna är var och ens ansvar. Det är ju så att ansökan är beställarens och leverantören närmast en bulvan.
Nettovärdet av tomten är giftorättsgods, inte själva tomten. Vid bodelning efter skilsmässa eller dödsfall tillskiftas respektive part halva nettovärdet av allt giftorättsgods, vilket leder till att tomtens ägare får lösa ut den andre för att kunna behålla tomten.
Under pågående äktenskap äger var och en sin egendom och svarar för sina egna skulder.

Vad gäller det gröna avdraget håller jag med dig fullt ut.
 
TRJBerg
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nettovärdet av tomten är giftorättsgods, inte själva tomten. Vid bodelning efter skilsmässa eller dödsfall tillskiftas respektive part halva nettovärdet av allt giftorättsgods, vilket leder till att tomtens ägare får lösa ut den andre för att kunna behålla tomten.
Under pågående äktenskap äger var och en sin egendom och svarar för sina egna skulder.

Vad gäller det gröna avdraget håller jag med dig fullt ut.
"tomten" är inte ett relevant objekt. Vad du pratar om är objektet "fastighet" (hoppas jag). I sällsynta fall kan det vara ett "hus" som inte ligger på egenägd fastighet, t ex när det gäller arrende av mark eller andra varianter ("tomträtt").
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lagfarten gäller väl bara fastigheten (marken) inte allt som kan anbringas på den?

Byggnaden (lös egendom) på ofri grund blir enligt din logik då alltid markägarens egendom oavsett ägarandel.

Det är inte helt ovanligt att en byggnad ägs av flera personer, varav en även äger marken.
Då är byggnaden alltid lös egendom och lagen om samäganderätt är det som gäller.

För att ett hus ska höra till fastigheten, vara så kallat fastighetstillbehör, krävs bland annat att ägarförhållandena för fastigheten samt huset är desamma.
[länk]
Jag har mycket svårt att se att ägandet av huset är annat än för fastigheten här. Utan att veta detaljerna låter det konstigt om hustet skulle klassas som lös egendom när TS byggt det på sin fastighet, även om frun betalat en del av kostnaden.
 
Nissens
G Guzzen1 skrev:
Är inte tomten enskild egendom vid ev skilsmässa eller dödsfall har det ingen betydelse. Då läggs den in i högen utan bedövning.
Sedan är det inte solcellsföretagets sak att hålla reda på ägarförhållandena. Dom ansöker om avdraget på de uppgifter som finns och det är beställarens ansvar att se till att uppgifterna är rätt.
Man får vara nöjd att leverantören sköter administrationen åt en men uppgifterna är var och ens ansvar. Det är ju så att ansökan är beställarens och leverantören närmast en bulvan.
Stackars tomten, att hamna i en hög utan bedövning… 😉
 
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
A Giggsy90 skrev:
Hej och tack för ditt svar,
Anläggningen beställdes 2022 och installerades nyligen dvs ett år senare. Jag får max skattereduktion för min del 50 k men inte för frugan vilket är också 50 k. Hon har inte rätt till gröna avdraget för hon står inte som ägare på fastigheten vilket vi missade. Jag är skyldig att betala den summa tillbaka nu för det var jag som har klantat mig och inte kollat det innan men jag skyller på dem samtidigt eftersom de har inte pratat tydligt om det eller skrivit detaljerna om grönaavdraget på kontraktet trots att det var de som skötte hela grejen. De gav mig känsla att det är garanterad att få beviljad gröna avdraget för att locka mig med det lägre priset som står högt upp i kontraktet "efter avdraget"
Ditt ansvar! Gnäll inte på installatören!
 
Nissens
D Dilato skrev:
Lagfarten gäller väl bara fastigheten (marken) inte allt som kan anbringas på den?

Byggnaden (lös egendom) på ofri grund blir enligt din logik då alltid markägarens egendom oavsett ägarandel.

Det är inte helt ovanligt att en byggnad ägs av flera personer, varav en även äger marken.
Då är byggnaden alltid lös egendom och lagen om samäganderätt är det som gäller.

För att ett hus ska höra till fastigheten, vara så kallat fastighetstillbehör, krävs bland annat att ägarförhållandena för fastigheten samt huset är desamma.
[länk]
Eftersom TS inte ens vetat om att han är ensam ägare till fastigheten så lär det inte finnas något kontrakt om att huset står på ofri grund heller…
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu förstår jag vad som hänt. Tror det är bra om ni ser över er ägandesituation.
Som det är nu äger du tomten, men ni tillsammans äger huset och har gemensamt lån med huset som säkerhet. Det gör att huset i princip står på ofri grund 🤔. (Undrar varför banken inte protesterat i samband med att ni tog lånet?)
Att ni är gifta betyder att ni äger era egna saker på pappret, men det mesta är giftorättsgods, och värdet ska delas lika vid dödsfall / skilsmässa. Du är fortfarande ensam ägare till tomten.

För att ordna upp det här bör ni kontakta en jurist och genomföra en bodelning inom äktenskapet, så att din fru kan bli hälftenägare även till tomten. Då betalar hon ingen stämpelskatt (som annars kan bli dyr) utan bara en mindre administrativ avgift till Lantmäteriet.
Det kommer inte lösa nuvarande situation med det gröna avdraget, men ni slipper framtida problem av den här sorten!
i den juridiska världen så pratar man om fastighet det är skulle man nog lite slarvigt kalla för tomten. sedan säger man fastighet om byggnaden. Men det är alltså fel.
Fastigheten det är ytan man äger.
Byggnad är det du bygger på fastigheten.
(sen kan man gå ett steg till det är att det byggnaden kallas för tillbehör. För att försvåra det hela ytterligare så kan det även kallas för lös egendom. Det är om någon annan än den som äger fastigheten för den själv ska bruka den.)
Visst är det enkelt 😀
Jag använder ordet fastighet istället för byggnad ibland samt tomt i stället för fastighet.
Tomt är den av fastigheten som är bebyggd.

Glasklart?😀
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag använder ordet fastighet istället för byggnad ibland samt tomt i stället för fastighet.
Tomt är den av fastigheten som är bebyggd.
Du är säkert en sån där som kallar cirkulationsplats för rondell 😉
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Så där nu har läst domen jag hänvisade till tidigare och jordabalken.
Eller rättare sagt ögnat igenom.
Men min tolkning är att om fastighetsägaren är med och bygger huset kommer det vara fast egendom. Framförallt om det byggd för att själv bo där. Så som jag tolkar det vidare så även i ts fall fast egendom. Det är en snabbtolkning jag gjort
 
D Dilato skrev:
Du är säkert en sån där som kallar cirkulationsplats för rondell 😉
Det är livsviktigt det där... men det jobbigaste är när en cirkulationsplats inte är rund. då skriver jag på skylten fyrkants plats.
Jag brukar klä ut mig till en cirkulationsplats hund och sätta mig mitten.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.