Jag har bytt allt som rör bromsarna på vår 4P med BPW-chassi.

Allt innanför trumman, wirarna, den där bromskraftfördelaren som som wirarna går in i. Har tittat på alla filmer på hela youtube.

Har spänt och justerat. Nog lagt 15-20 timmar på detta.

Men det fungerar inte.

1. Dels är det svårt att justera in en jämn bromskraft, dvs så att den bromsar jämt via påskjuten. Vänster sida låser hjulet tidigare än höger hur jag än försöker.

2. När jag kopplat den på bilen och kör så kommer jag 10 meter och sen låser sig bromsarna på höger sida.

3. På höger sida går det inte att justera bromsarna så att hjulet helt utan bromsar går lika lätt som på vänster. Det skrapar allltid liiiiite mer där än på höger.

Jag har;

1. Släppt släppt på staget mellan påskjuten och bromsfördelaren så inget ligger på.

2. Justerat på trumman tills bromsarna tar och sedan justerat tillbaks 1.5 varv på justerskruven.

3. När jag sedan drar med spännband runt påskjuten så börjar vänster ta före höger.

4. Jag har provat att justera på skruvarna genom att ansätta höger tidigare. Då ligger den fortfarande an när jag släpper på spännbandet.

5. Jag har provat att släppa på justeringen på vänster sida för att matcha höger men då tar inte den.

6. Jag har plockat bort trumman igen för att se att allt är korrekt monterat och dubbelkollat detta mot instruktioner och mot youtubefilmer. Det är rätt monterat.

7. Har plockat bort bromswirarna för att kolla att de löper lätt och det gör de. Har smort dom så att de löper så in i helv… lätt.

Men fortfarande så låser sig höger sida när jag åker ut och testar. Backautomatiken fungerar.

Så…jag överväger att backa den djupt in i skogen 😣

Nej, men allvarligt, vad kan vara fel?

Har tittat över och smort påskjuten också men det hjälpte inte heller.

Någonting har jag missat!
 
Låser den höger sida även om du inte bromsar alltså?
 
Hur ser trummorna ut? När slitna trummor får nya band i sig så kan en del fenomen uppstå när banden hakar i slitagekanten i trummorna. Är banden bara något lite bredare ligger det på innan det slitit in sig. Märks mer och tar längre tid på sig på ett lätt släp än bak på en bil. Man brukar få köra ett par mil och justera om.
 
  • Gilla
trasker och 1 till
  • Laddar…
Ingen egentlig aning men vad händer om du byter plats på trummorna ?
 
Jag har exakt samma problem. Varena Youtube o manual är detaljstuderad. Finns inte en chans att justera så hjulen går lätt utan att bromsarna ligger an, men ändå ha vettig påskjutsreserv. Tittar man på konstruktionen så fattar jag inte hur den nånsin ska kunna funka.
Jag har gett upp o kommer lämna in släpet i veckan, till en specialist. Mekanikern säger att det tog honom 6 månader att lära sig justera just BPW. Med lite tur så kanske han delar med sig av nåt knep.
 
kolla insida trummor enligt inlägg #3

är backarna rätt monterade, på rätt plats alltså..? Ibland finns det primär- resp sekundärback.
 
wildeside
T trasker skrev:
Jag har bytt allt som rör bromsarna på vår 4P med BPW-chassi.

Allt innanför trumman, wirarna, den där bromskraftfördelaren som som wirarna går in i. Har tittat på alla filmer på hela youtube.

Har spänt och justerat. Nog lagt 15-20 timmar på detta.

Men det fungerar inte.

1. Dels är det svårt att justera in en jämn bromskraft, dvs så att den bromsar jämt via påskjuten. Vänster sida låser hjulet tidigare än höger hur jag än försöker.

2. När jag kopplat den på bilen och kör så kommer jag 10 meter och sen låser sig bromsarna på höger sida.

3. På höger sida går det inte att justera bromsarna så att hjulet helt utan bromsar går lika lätt som på vänster. Det skrapar allltid liiiiite mer där än på höger.

Jag har;

1. Släppt släppt på staget mellan påskjuten och bromsfördelaren så inget ligger på.

2. Justerat på trumman tills bromsarna tar och sedan justerat tillbaks 1.5 varv på justerskruven.

3. När jag sedan drar med spännband runt påskjuten så börjar vänster ta före höger.

4. Jag har provat att justera på skruvarna genom att ansätta höger tidigare. Då ligger den fortfarande an när jag släpper på spännbandet.

5. Jag har provat att släppa på justeringen på vänster sida för att matcha höger men då tar inte den.

6. Jag har plockat bort trumman igen för att se att allt är korrekt monterat och dubbelkollat detta mot instruktioner och mot youtubefilmer. Det är rätt monterat.

7. Har plockat bort bromswirarna för att kolla att de löper lätt och det gör de. Har smort dom så att de löper så in i helv… lätt.

Men fortfarande så låser sig höger sida när jag åker ut och testar. Backautomatiken fungerar.

Så…jag överväger att backa den djupt in i skogen 😣

Nej, men allvarligt, vad kan vara fel?

Har tittat över och smort påskjuten också men det hjälpte inte heller.

Någonting har jag missat!
Slipa ner kanten i trummorna som ev blivit efter bromsklossarna eller byt trummor.
Lasta kärran tungt och kör in (slit in) dom nya bromsbanden
Är du helt säker på att du köpt rätt bromsband, jag har haft ett släp som det skiljde 2,5 mm på bredden på bromsbanden och båda gick att montera men dom bredare låste hjulen ungefär som du beskriver.
 
Det låter som om det är dags att svarva trummorna. Det gör man bäst i metallsvarv. Eller så byter man trummorna mot nya.
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Om du drar ihop påskjutet till typ 40%, lyfter en sida, justerar och testar med momentnyckel ställd på 5Nm, ska klicka samtidigt som trumman rör sig lite lite eller vid aningen mer kraft så rör sig trumman. Gör lika på andra sidan, då bör det bli bra.
Momentnyckeln ska vara på samma ställe på båda sidorna, kanske kl 2

Tänk på att inte backa släpet på plats utan gör det efter du åkt framåt en bit och stanna utan hård inbromsning.

Annars är det nog trummorna
 
dof dof skrev:
Låser den höger sida även om du inte bromsar alltså?
Japp
 
Fotografen Fotografen skrev:
Hur ser trummorna ut? När slitna trummor får nya band i sig så kan en del fenomen uppstå när banden hakar i slitagekanten i trummorna. Är banden bara något lite bredare ligger det på innan det slitit in sig. Märks mer och tar längre tid på sig på ett lätt släp än bak på en bil. Man brukar få köra ett par mil och justera om.
Intressant hypotes. Vill minnas att jag dragit nageln i trumman men har ju hållit på med detta sedan i påskas så det kanske jag bara drömt att jag gjort.

Tar upp det på listan över saker att testa nästa gång! Stort tack.
 
D Dilato skrev:
Ingen egentlig aning men vad händer om du byter plats på trummorna ?
Det ska jag testa nästa gång. Tack för tips!
 
A A bygg skrev:
kolla insida trummor enligt inlägg #3

är backarna rätt monterade, på rätt plats alltså..? Ibland finns det primär- resp sekundärback.
De är rätt monterade, ser exakt likadana ut :(
 
nino nino skrev:
Om du drar ihop påskjutet till typ 40%, lyfter en sida, justerar och testar med momentnyckel ställd på 5Nm, ska klicka samtidigt som trumman rör sig lite lite eller vid aningen mer kraft så rör sig trumman. Gör lika på andra sidan, då bör det bli bra.
Momentnyckeln ska vara på samma ställe på båda sidorna, kanske kl 2

Tänk på att inte backa släpet på plats utan gör det efter du åkt framåt en bit och stanna utan hård inbromsning.

Annars är det nog trummorna
Tack, då ska jag testa det nästa gång jag tar in släpen och ägnar en dag åt denna utmaning!
 
P
Nu har jag visserligen ett Fogelstasläp och jag tror det är Knott mekanik men vill berätta ett problem jag hade.
Fick bakslag på besiktningen pga att bromsarna drog snett. Jag justerade och justerade men kunde inte få det jämt.

Så jag tog och moterade isär trummorna. På högra sidan av släpet såg jag att bromsbackarna var snedslitna. Såg ut som de bara bromsade på kanten av backarna.
Efter att försökt montera ihop igen så såg jag att beroende på hur jag satte fjädrarna som håller bromsbackarna så kunde jag få bromsbackarna att sitta snett eller rakt. Efter kontroll för vänstra hjulet, där backarna var rakt slitna, så satte jag hållfjädrarna på samma sätt på högra sidan.
Och vips så var det lätt att justera.
Ombesiktningen var inga problem och hade ett bra bromsvärde.
Kanske något..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.