Jag har grävt fram grunden och behöver nu köpa grus och framförallt trall. Det rör ca 45-50 kvm. Hur och var köper ni trall? Kan man ta allt i en vanlig bil (inga takräcken)? Kan man ta allt på släp? Kan man välja trallen på plats och beställa hemleverans av den och hur lång tid tar det?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Jag har grävt fram grunden och behöver nu köpa grus och framförallt trall. Det rör ca 45-50 kvm. Hur och var köper ni trall? Kan man ta allt i en vanlig bil (inga takräcken)? Kan man ta allt på släp? Kan man välja trallen på plats och beställa hemleverans av den och hur lång tid tar det?
Släp är nog att föredra då tryckt virke ofta väger en del.
Du kan säkert få hemkört men då väljer normalt sett inte du utan brädgården plockar ihop och kör ut, hur lång tid det tar beror så klart på kön och om de kör ut vissa dagar.
Vilka bygghandlare finns i din närhet?
Åk och titta på virket på de har, är det någon skillnad i kvalitet och pris?
 
Lizzardo
Jag köper hos min lokala mindre bygghandel som inte är ansluten till någon större kedja.
Bättre kvalitet än "lågpriskedjorna" och helt ok pris, blir fakturerad månadsvis.
Hämtar själv med släp när det är mindre volymer eller bråttom, annars brukar de kunna köra ut inom ett par timmar på vardagar.
 
De flesta bygghandlarna har släp du kan låna. Har du inte drag så beställ hemleverans.

Jag köpte migg på byggmax, de hade virke från södra inne.
 
Skulle välja hemkörning istället för 3-4 vändor till brädgården. 50 kvadratmeter är väll närmare 450 löpmeter + alla spikreglar etc. så vikten blir rätt många ton.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Om jag minns rätt betalade jag 500 kr för hemkörning sist jag beställde virke för ett par år sedan. Såå skönt att slippa bångla med massor med virke på ett släp som egentligen inte klarar vikten eller att köra flera vändor mm. Nackdelen är ju att man får det man får då utan att kunna plocka fram själv. Så ta i lite extra i mängd om du vill slippa kompletteringshandla. Visst, det blir dyrare, men för mig är det värt det att slippa åka.

Nu vet jag inte hur mycket grus du behöver, men det går åt en del till 50 kvm. Samma sak där, visst det går att ta det på kärra i flera vändor, men kostar inte mycket extra att få det hemkört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.