Hej hej!
Jag tycker det är intressant att så många hänger upp sig på vem som installerat när det i det här fallet är ett solklart tillverkningsfel. Ja ja, allt verkar ju lösa sig till det bästa, ny pump kommer installeras på måndag och vi är såklart nöjda med allt förutom Thermias kvalitetskontroll! :)

Mvh
/DrK
 
DrKassler skrev:
ny pump kommer installeras på måndag och vi är såklart nöjda med allt förutom Thermias kvalitetskontroll! :)

Mvh
/DrK

Är det kontrollanterna från thermias pelletssida som kontrollerar VP nu, Hösten -05 va det inte många av thermias brännare/pannor som funkade...
 
det är klart det är skillnad på om man instalerar själv eller ej.
1. termia säljer väll inte till konsument? = dom lämnar inte kkl, bara garanti.
2. termia strå för garantin & ersäter den trasiga delen i pumpen / eller helt ny pump, vilket avgör dom själva.

har man en firma som skött instalationen så måste dom lämna kkl
 
CarMan: Säljaren är ansvarig.

Jag citerar

"
Konsumentköplag (1990:932)

Inledande bestämmelser

Tillämpningsområde

1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.
Lagen gäller i tillämpliga delar även byte av lösa saker.
I denna paragraf avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Lag (2002:587).

"
 
som jag skrev i mitt första inlägg så gilar jag inte såna här trådar. det blir för mycke missförstånd & miss tolkningar.
trådskaparen klagar på Termia, jag gissat att Termia inte sålt grejorna direkt til trådskaparen & dårmed är termia inte ansvariga för kkl delen, bara garantin.
men som du säger så är säljaren ansvarig för kkl delen. vi vet inte vem som sålt grejorna, det framgår inte av tråden såhär långt.

det är därför jag inte gillar såna här trådar, man skyller ofta på nån oskyldig, elle liknande...
 
Snailman
Om ingen typ borrat hål i tanken, så är väl Termia inte oskyldiga?

Har en firma obefintlig kontroll av det man tillverkar så är det väl bra att det blir känt,

Om sen 99,99 procent av tankarna råkar vara täta fast man inte kontrollerar dem, så gör ju inte det, att firman inte har något ansvar för vad man skickar ut til sina kunder.
 
Tycker detta låter jättemärkligt. Jag jobbar tillsammans med en kille som jobbat i testriggen på Thermia. Varenda pump kopplas upp mot ett borrhål och provkörs.
 
IIngen som en tänkt tanken att det även kan vara transportskada...det är inte alla transportskador som syns utanpå..(tex. kraftiga vibrationer)

FLKR
 
Snailman
Det står ju att svetsskarvarna ser förjävliga ut, och det kan väl inte ha skett i transporten...
 
Nej...men just dåliga skarvar kan ju tänkas hålla för ett tryckprov...men sen spricka pga. felaktig hantering vid transport?!?

Inga tryckprov eller andra rutinmässiga prov fångar upp 100% av alla fabrikationsfel...

FLKR
 
Snailman
jo, jag ser nog ett större problem rent allmänt för företaget, att svetsarna ser förjävliga ut, än om de hade sett bra ut och nån råkat gå sönder ändå...

han som jobbade där? kommenterade inte svetsens utsende, vilket jag tillsvidare tolkar som att det är normalt att den ser förjävlig ut...
 
titta va kul, alla har olika teorier & påstående, men ingen har sett hur det igentligen ser ut.
sånt här är bara 100% misvisande.

nått ha hänt & garantin gäler, firman byter snält ut trasig del. vad har vi o klaga på?
allt kan gå sönder o då får man nya saker. ganska enkelt.

-----------------------

om garantin gik ut i gåt o den paja i dag, då kan du klaga , men inte nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.