H
D Daniel 109 skrev:
Menar du att det inte var känt för dig att man inte kan få avdrag på en fastighet man inte äger?
Du är så duktig.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lagfarten gäller väl bara fastigheten (marken) inte allt som kan anbringas på den?

Byggnaden (lös egendom) på ofri grund blir enligt din logik då alltid markägarens egendom oavsett ägarandel.

Det är inte helt ovanligt att en byggnad ägs av flera personer, varav en även äger marken.
Då är byggnaden alltid lös egendom och lagen om samäganderätt är det som gäller.

För att ett hus ska höra till fastigheten, vara så kallat fastighetstillbehör, krävs bland annat att ägarförhållandena för fastigheten samt huset är desamma.
[länk]
Den kan vara bra att fundera lite vad jag länkar till. Det du länkar till handlar framförallt ftl. Det är inte samma sak som rör när en byggnad blir ofri. Det som stödjer din teori är alltså två rader text och ingen hänvisning till vilken lag glöms.
Så jag ger dig lite hjälp.
https://www.domstol.se/nyheter/2021/04/nar-byggnad-pa-ofri-grund-blir-fastighetstillbehor/
Jag har inte läst domen. nöjde mig med domstolens sammandrag.
Jag tycker domstolen uttrycker det lite enklare. Om jag bygger en byggnad på min fastighet. Så blir det automatiskt fastighetstillbehör.
Men om jag bygger ett hus på din fastighet. så blir det inget tillbehör. jag kommer äga byggnaden men du äger marken.
Eftersom jag inte orkade läsa domen så vet jag inte vilka ägarandelar man måste ha av fastigheten för att det ska bli ett tillbehör.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A Giggsy90 skrev:
Varför då räknar man automatiskt det gröna avdraget för två personer om man är inte tvärsäker på att det är verkligen två ägare till fastigheten?

Det står i mitt avtal priset både före- och efter avdraget men inga mer specifikationer kring det. Tex står inte att det ska vara två ägare till huset för att få det gröna avdraget beviljad dessutom det var bara jag som signerade på offerten så jag har inte ens tänkt på frugan. Det har inte varit någon diskussion kring det heller
Du måste ha nämnts frugans namn
eftersom de kunnat göra en ansökan i hennes namn.
Om de nu hade skrivit att man måste äga en del av fastigheten. Du hade ändå svarat ja på frågan.

Efter att ha läst lite på skatteverket så
enligt deras tolkning köparens ansvar att alla uppgifter stämmer och inkomsten är rätt och fortsätter vara tillräcklig. Som jag tolkar deras tolkning så borde företaget ha rätt kräva tillbaka pengarna.

"Det är endast köparen som har vetskap om huruvida alla villkor för skattereduktionen för grön teknik är uppfyllda, t.ex. att köparen inte har fått försäkringsersättning eller bidrag för arbetet eller att arbetet är hänförligt till en förälders hushåll.

Det är Skatteverkets uppfattning att det är köparen som slutligen är ansvarig för en eventuell för hög preliminär skattereduktion. Krav på återbetalning sker i sådana fall vid beslutet om årlig beskattning. Köparen blir återbetalningsskyldig för skillnaden mellan den preliminära skattereduktionen och den slutliga skattereduktion som har medgetts."

Dock har jag bara en ungefärlig länk.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.8/384289.html
Dessutom jag har gjort en egen tolkning av det Skatteverket anser.
Har jag fel, blir jag gärna rättad!

Jag orkar inte vara mer noggrann så här dags 😀
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom jag inte orkade läsa domen så vet jag inte vilka ägarandelar man måste ha av fastigheten för att det ska bli ett tillbehör
Läs domen så ser du att den inte är relevant i detta sammanhang.

Eftersom det är tydligt enligt vad TS sagt hittills att TS äger fastigheten (marken/tomten) men TS äger enbart en del av byggnaden eftersom hans hustru verkar vara delägare i nybygget så kan byggnaden inte vara fastighetstillbehör.

Endast när både fastighet och byggnad ägs helt av samma person(er) blir byggnaden ett fastighetstillbehör.

Det som man kan undra över är hur banken som beviljat bolån resonerat...
 
Gör upp en avbetalningsplan med firman, 5k/mån i 10 mån. (Helt upp till firman)

Skriv sen över halva bostaden på frun, så det inte skiter sig i framtiden också.

Sura pengar. Lider med dig.
 
A
A Giggsy90 skrev:
Hej,

Vi har installerat solceller nyligen via en lokal firma och några månader efter utfört arbete så meddelar dem oss att skatteverket inte godkänt ansökan om gröna avdraget och vi måste betala företaget denna summan. Anledningen är lagfarten står endast på mitt namn trots att det var jag och min fru som hade tagit gemensamt lån när vi köpte huset. Suck!

Det är förstås mitt fel att jag inte hade fördjupat mig i gröna avdrag regler men jag tycker också att det är delvis deras fel eftersom det var de som hade full ansvar för det och de har tydligen inte granskat det från början eller åtminstone frågat mig att kolla det.

Jag hade flera långa samtal och träff med dem innan jag signerade på avtalet men de tog det för givet att vi får gröna avdraget under diskussionsgång så jag litade fullständigt på dem (vilket var dumt). Om det var jag som skötte gröna avdragets papper så hade jag säkert läst på och fattade vad det innebär.

Det står priserna båda före och efter avdrag på på kontraktet men det står inte någonstans att vi är skyldiga att betala resten av pengar om begäran från Skatteverket avslås, dock de skrev det i deras fakturor i efterhand.

Vad skulle ni ha gjort om någon var i min sits? Bara bita i det sura äpplet och betala summan eller är det någon idé att bestride och ta ev den rättsliga vägen. Ps: Har aldrig bestridit någon faktura förut men detta känns riktigt jobbigt och inte helt rättvis tycker jag :(
Fruktansvärt jävla trams rent ut sagt att du åker på detta.

Spelar ingen som helst roll om ni är en eller två fastighetsägare i min värld. Den här typen av avdrag bör självklart vara PER HUSHÅLL och inte per person.

Alla kanske inte kan/vill vara i en relation. Kanske har man ett trauma för man tidigare var tillsammans med en våldsam partner eller dylikt.

Precis samma dumhet gäller för rot/rut. Borde även det givetvis vara per huhåll och inte per person. Är ju knappast så att en ensamstående förälder har MINDRE behov av rut/rot än ett par har. Snarare tvärtom.

Folk borde sätta sig upp mot de här dumheterna
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Fruktansvärt jävla trams rent ut sagt att du åker på detta.

Spelar ingen som helst roll om ni är en eller två fastighetsägare i min värld. Den här typen av avdrag bör självklart vara PER HUSHÅLL och inte per person.

Alla kanske inte kan/vill vara i en relation. Kanske har man ett trauma för man tidigare var tillsammans med en våldsam partner eller dylikt.

Precis samma dumhet gäller för rot/rut. Borde även det givetvis vara per huhåll och inte per person. Är ju knappast så att en ensamstående förälder har MINDRE behov av rut/rot än ett par har. Snarare tvärtom.

Folk borde sätta sig upp mot de här dumheterna
Det är fritt fram, kör hårt! Starta ett eget parti eller grupp online , jag hejar på dig!
 
  • Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Läs domen så ser du att den inte är relevant i detta sammanhang.

Eftersom det är tydligt enligt vad TS sagt hittills att TS äger fastigheten (marken/tomten) men TS äger enbart en del av byggnaden eftersom hans hustru verkar vara delägare i nybygget så kan byggnaden inte vara fastighetstillbehör.

Endast när både fastighet och byggnad ägs helt av samma person(er) blir byggnaden ett fastighetstillbehör.

Det som man kan undra över är hur banken som beviljat bolån resonerat...
Nu börjar vi om här lungt och samsatft
D Dilato skrev:
Läs domen så ser du att den inte är relevant i detta sammanhang.

Eftersom det är tydligt enligt vad TS sagt hittills att TS äger fastigheten (marken/tomten) men TS äger enbart en del av byggnaden eftersom hans hustru verkar vara delägare i nybygget så kan byggnaden inte vara fastighetstillbehör.

Endast när både fastighet och byggnad ägs helt av samma person(er) blir byggnaden ett fastighetstillbehör.

Det som man kan undra över är hur banken som beviljat bolån resonerat...
Såja såja.... Nu lugnar vi ner oss här.
Du bör läsa dina källor ordentligt. för d
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
F
D Bubblebubb skrev:
Jiddras mycket strunt i tråden.

20% grönt avdrag för man på totalbeloppet på en med totalentreprenad installerad och nätansluten solcellsanläggning. Punkt.

ROT och grönt avdrag kan inte båda nyttjas för samma anläggning. PUNKT.
Ingen har påstått det. PUNKT..
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Giggsy90 skrev:
Vi visste inte att min fru inte hade rätt till, vi köpte huset tillsammans så vi utgick ifrån att vi båda ägde huset
Ni hinner väl registrera er båda som ägare till fastigheten under 2023 när arbetet utfördes? Om jag minns rätt ska båda ha lagfart på sin del av fastigheten.
För säkerhets skull kan du kanske få en ny faktura daterad efter att ni delat upp ägandet? Är du medlem i Villaägarna så kan du få viss juridisk hjälp där. Eller gå med i Villägarna nu. Eventuellt kan de kanske fakturera summan du blev skyldig att betala in, på din fru?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
A Giggsy90 skrev:
Hej,

Vi har installerat solceller nyligen via en lokal firma och några månader efter utfört arbete så meddelar dem oss att skatteverket inte godkänt ansökan om gröna avdraget och vi måste betala företaget denna summan. Anledningen är lagfarten står endast på mitt namn trots att det var jag och min fru som hade tagit gemensamt lån när vi köpte huset. Suck!

Det är förstås mitt fel att jag inte hade fördjupat mig i gröna avdrag regler men jag tycker också att det är delvis deras fel eftersom det var de som hade full ansvar för det och de har tydligen inte granskat det från början eller åtminstone frågat mig att kolla det.

Jag hade flera långa samtal och träff med dem innan jag signerade på avtalet men de tog det för givet att vi får gröna avdraget under diskussionsgång så jag litade fullständigt på dem (vilket var dumt). Om det var jag som skötte gröna avdragets papper så hade jag säkert läst på och fattade vad det innebär.

Det står priserna båda före och efter avdrag på på kontraktet men det står inte någonstans att vi är skyldiga att betala resten av pengar om begäran från Skatteverket avslås, dock de skrev det i deras fakturor i efterhand.

Vad skulle ni ha gjort om någon var i min sits? Bara bita i det sura äpplet och betala summan eller är det någon idé att bestride och ta ev den rättsliga vägen. Ps: Har aldrig bestridit någon faktura förut men detta känns riktigt jobbigt och inte helt rättvis tycker jag :(
100% DITT/ERT ansvar. Om ni väntar i ett år på leverans har det funnits åtskilligt med tid att läsa in dig i hur det fungerar. Om ni dessutom skulle nyttja (tanken var att nyttja) 100.000 skulle nog väldigt många ta redan på att det verkligen gäller. Mao bara betala och vara glad. Firman har bara gjort sitt jobb. Se fram emot vad anläggningen kommer ge er istället.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A Giggsy90 skrev:
Vi visste inte att min fru inte hade rätt till, vi köpte huset tillsammans så vi utgick ifrån att vi båda ägde huset
Men snälla nån?!? ”Vi visste inte”…hur dålig koll får man ha??
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Starman1 Starman1 skrev:
Men snälla nån?!? ”Vi visste inte”…hur dålig koll får man ha??
Men snälla nån?!?
Samma sak har sagts MASSOR med gånger och bidrar med absolut ingenting.
 
O Ove Fredriksson skrev:
Men snälla nån?!?
Samma sak har sagts MASSOR med gånger och bidrar med absolut ingenting.
Alla gator, gårdar och forum har en ”Ove”, precis som det skall vara.. som sätter regler och bestämmer vad som får sägas och göras. 👮‍♀️
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
N NOP skrev:
Ni hinner väl registrera er båda som ägare till fastigheten under 2023 när arbetet utfördes? Om jag minns rätt ska båda ha lagfart på sin del av fastigheten.
För säkerhets skull kan du kanske få en ny faktura daterad efter att ni delat upp ägandet? Är du medlem i Villaägarna så kan du få viss juridisk hjälp där. Eller gå med i Villägarna nu. Eventuellt kan de kanske fakturera summan du blev skyldig att betala in, på din fru?
Hur hade du tänkt att smita under skattmasens vakande öga? Man har redan ansökt om ersättning på en faktura på ett arbete utfört just där.

Men du kanske har nån bra lösning
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.