A
Hej!

Jag behöver lägga om samt isolera taket över ett mindre annex till min Skånelänga. Plåttak, ca 30 kvm totalt, sadeltak. Samt lägga om tak över sammanbindande byggnadsdel, taklutning ca 10 grader, här ville jag ha sedumtak. Har begärt offert av en firma som jag sett gör ett fint arbete - men i offerten finns ingenting alls specat re teknik, material osv, bara tid och pris….. Offerten ligger på ca 6 veckor för hela jobbet, 425:-/ timma. Är det inte väldigt mycket tid?? Hur lång tid borde det ta? Och vad kan jag begära i offerten?
 
  • Röd stuga med svart tak, fönster, grönskande trädgård, soligt väder, stenbelagd gång, lantlig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
425 kr/timmen låter billigt om det är inklusive moms.
För att ge en uppfattning om tidsåtgången behöver man veta lite mer om vad som ska göras med taket.
Hur mycket det ska isoleras och hur det ska isoleras.
ska det bytas undertak.
Vad ska det vara för plåt.
Ingår byte av rännor och stuprör
1 som arbetar heltid blir 240 timmar på 6 veckor.
5 som arbetar heltid blir 1200 timmar på 6 veckor.
hur många är det som ska jobba samtidigt på taket?
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
Billigt, ja. Två som jobbar, inga hängrännor osv det är bytt nyligen. Det som ligger nu är gammalt plåttak ovanpå spåntak dvs värdelöst som isolering, huset (öv) blir kallt vintertid och varmt när det är över 22/23. På nv står varmvattenspanna och el-). Det är två duktiga rumäner, de vet säkert vad de gör (goda rek) men det vore ju fint att veta vd de tänker göra?
 
S
Ska du beställa sånt jobb av billig arbetskraft som du skriver om här måste du veta vad de ska göra och veta hur man ska göra det. De brukar vara arbetsvilliga men det är inte alls säkert att de vet hur man ska göra saker korrekt.

Om du fått pris på ett jobb på 6 veckor är det då specificerat vad de ska göra eller blir det dyrare efter 6 veckor? När du ber dem göra om saker och ting för att det är felbyggt?

Vem ansvarar för arbetetsmiljön? Se till att de använder godkänd byggställning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Sofia X skrev:
Billigt, ja. Två som jobbar, inga hängrännor osv det är bytt nyligen. Det som ligger nu är gammalt plåttak ovanpå spåntak dvs värdelöst som isolering, huset (öv) blir kallt vintertid och varmt när det är över 22/23. På nv står varmvattenspanna och el-). Det är två duktiga rumäner, de vet säkert vad de gör (goda rek) men det vore ju fint att veta vd de tänker göra?
Tja vad och hur dom tänker göra får du nog fråga rumänerna.
Spåkulan fick ingen kontakt med dom.........
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Tja vad och hur dom tänker göra får du nog fråga rumänerna.
Spåkulan fick ingen kontakt med dom.........
Min fråga från början var ju: hur mkt tid bör det ta att lägga om ett tak av dessa dimensioner/ förutsättningar. Självklart snackar jag vidare m dem
 
wildeside
Sofia X skrev:
Min fråga från början var ju: hur mkt tid bör det ta att lägga om ett tak av dessa dimensioner/ förutsättningar. Självklart snackar jag vidare m dem
Mitt svar från början va.

För att ge en uppfattning om tidsåtgången behöver man veta lite mer om vad som ska göras med taket.
Hur mycket det ska isoleras och hur det ska isoleras.
ska det bytas undertak.
Vad ska det vara för plåt.
Ingår byte av rännor och stuprör

Det enda du svarat på va om rännor och stuprör.
Men eftersom varken du eller jag vet förutsättningarna eller vad dom ska använda för material eller hur dom tänkt isolera taket och din möjlighet, okunskap och/eller ovilja att svara på frågorna så tackar jag för mej i den här tråden och önskar dej lycka till.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Mitt svar från början va.

För att ge en uppfattning om tidsåtgången behöver man veta lite mer om vad som ska göras med taket.
Hur mycket det ska isoleras och hur det ska isoleras.
ska det bytas undertak.
Vad ska det vara för plåt.
Ingår byte av rännor och stuprör

Det enda du svarat på va om rännor och stuprör.
Men eftersom varken du eller jag vet förutsättningarna eller vad dom ska använda för material eller hur dom tänkt isolera taket och din möjlighet, okunskap och/eller ovilja att svara på frågorna så tackar jag för mej i den här tråden och önskar dej lycka till.
Och jag säger hejdå till detta forum, jag trodde god ton hörde till. Trevlig midsommar
 
A
Sofia X skrev:
Och jag säger hejdå till detta forum, jag trodde god ton hörde till. Trevlig midsommar
Adiós!
 
Sofia X skrev:
Hej!

Jag behöver lägga om samt isolera taket över ett mindre annex till min Skånelänga. Plåttak, ca 30 kvm totalt, sadeltak. Samt lägga om tak över sammanbindande byggnadsdel, taklutning ca 10 grader, här ville jag ha sedumtak. Har begärt offert av en firma som jag sett gör ett fint arbete - men i offerten finns ingenting alls specat re teknik, material osv, bara tid och pris….. Offerten ligger på ca 6 veckor för hela jobbet, 425:-/ timma. Är det inte väldigt mycket tid?? Hur lång tid borde det ta? Och vad kan jag begära i offerten?
Lite mer information hade varit bra.
Är det alltså det branta svarta taket som syns på bil och det platta taket man anar till höger i bild som ska bytas?

Beroende på hur det ska isoleras kan det skilja väldigt mycket i tidsåtgång.
Om den befintliga isoleringen går att suga ur och ersättas med ett tjockare lager lösull går arbetet ganska snabbt, ca en dag för två man.
Finns inte utrymmet för mer isoleringen eller om det inte går att komma så kan man behöva riva allt ner till takstolarna för att sedan höja takstolarna och därefter isolera mera.

Det är lite vagt att ange 6 veckor utan att säga hur många som ska vara där eller vad de ska göra.
Om jag spånar fritt så tänker jag att det där är rimligen ett jobb för två man och att det borde vara klart på ca 3 veckor, dvs 240 timmar.
Men jag skulle inte kunna lämna en offert med ett fast pris där 240 timmar ingick utan att bättre veta förutsättningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.