165m2 plus vinden? Hur stor blir vindens boa ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
165m2 plus vinden? Hur stor blir vindens boa ?
Nej när vinden är inredd blir den totala boytan 165. Endast nedervåningen landar vi på 95
 
B bck277 skrev:
Hej
Jag har planer att installera öppenspis/kamin och hat ingen koll hur jag skall börja:
1. Behövs bygglov?
2. Vilka seriösa aktörer finns det?
3. Gör dessa helentrepenad?
4. Kan man värma under- och övervåning?

Huset har en totalboyta på ca 165 kvadratmeter.

Finns det ngt annat man måste ta i beaktande?
Kör med en kamin och inte öppen spis. Du får betydligt sämre verkningsgrad med öppen spis.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Eftersom din Flvp lever på varmluft och är mer effektiv i en uppvärmd yta än kall yta skulle jag inte ändra i systemet. Risken är att pumpens elpatron börjar värma vattnet om du inte håller huset konstant varmt.

Du kommer heller inte kunna räkna hem en investering i kamin plus installation på mååånga år. Om du vill investera dig till framgång ska du kasta ut flvp och installera bergvärme eller luftvattenpump beroende på var i landet du bor.

Kamin är mest för myseldning om du inte installerar en ackumulatortank och har tillgång till gratis ved och gillar att pyssla med det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B bck277 skrev:
Övervåningen kommer att inredas inom kort, därav vill jag passa på att fixa med kaminen först dvs innan allt är inrett/byggt.

Enbart FLVP stämmer bra
Du har inledningsvis angett boyta 165 m2. Är det inklusive eller exklusive vinden som skall inredas?
När du inreder övervåningen bör du förse den med vattenburna stora element, dimensionerade för max 50; 40 C . Likaså måste frånluften utökas för ny boyta och ingå i FLVP.

Med all uppvärmd yta försörjd med värme från FLVP kommer värmen automatiskt fördela sig till rum där den behövs. Förutsätter att alla rums radiatorer har termostatventiler. Om t ex vardagsrum i bottenplanet värms med kamin kommer termostater på radiatorerna där att stränga och värme frigörs för andra utrymmen.

Fråga är om FLVP har kapacitet för kommande utökad yta., för jag antar att utan nu inte är ventilerad. En första fråga är om frånluftkapaciteten räcker till. Den bör vara 0,35 /s och kvadratmeter, motsvarande 1,26 m3/h.
165 kvm kräver således 165 * 1,26 = 210 kbm/h. Det är denna luft som FLVP kan hämta värme ur genom att i bästa fall kyla ner den från 20 till -15 C. Det ger ca 2,6 kW som förmodligen är mindre än husets halva värmebehov vid årets kallaste dag.

En vanlig tanke verkar vara att folk tror att värme från en FLVP är återvunnen. Så behöver det inte vara. När återvunnen värme är förbrukad tillsätts elvärme i FLVP. Ovan har jag antagit återvunnen värme är max 2,6 kW.
 
J Jochi skrev:
Du har inledningsvis angett boyta 165 m2. Är det inklusive eller exklusive vinden som skall inredas?
När du inreder övervåningen bör du förse den med vattenburna stora element, dimensionerade för max 50; 40 C . Likaså måste frånluften utökas för ny boyta och ingå i FLVP.

Med all uppvärmd yta försörjd med värme från FLVP kommer värmen automatiskt fördela sig till rum där den behövs. Förutsätter att alla rums radiatorer har termostatventiler. Om t ex vardagsrum i bottenplanet värms med kamin kommer termostater på radiatorerna där att stränga och värme frigörs för andra utrymmen.

Fråga är om FLVP har kapacitet för kommande utökad yta., för jag antar att utan nu inte är ventilerad. En första fråga är om frånluftkapaciteten räcker till. Den bör vara 0,35 /s och kvadratmeter, motsvarande 1,26 m3/h.
165 kvm kräver således 165 * 1,26 = 210 kbm/h. Det är denna luft som FLVP kan hämta värme ur genom att i bästa fall kyla ner den från 20 till -15 C. Det ger ca 2,6 kW som förmodligen är mindre än husets halva värmebehov vid årets kallaste dag.

En vanlig tanke verkar vara att folk tror att värme från en FLVP är återvunnen. Så behöver det inte vara. När återvunnen värme är förbrukad tillsätts elvärme i FLVP. Ovan har jag antagit återvunnen värme är max 2,6 kW.
165 inkl vinden när den inreds
Men med kamin på undervåningen innebär det att FLVPs kapacitet kommer att nyttjas mest på övervåningen?
 
Redigerat:
B bck277 skrev:
165 inkl vinden när den inreds
Men med kamin på undervåningen innebär det att FLVPs kapacitet kommer att nyttjas mest på övervåningen?
Det innebär att kaminen kommer att bidra med värme när det eldas, men kommer någon att vara hemma jämt? Kommer någon att gå upp på nätterna och lägga på ved?
Det brukar även vara en begränsning för hur hårt det går att elda, hur mycket ved kg/tim som går att lägga på, ibland begränsning av eldningsperiodens längd osv. Se till att få en kamin som klarar de krav du verkar ställa på den. Djupare tag i plånboken...
Jag tycker du verkar lägga för stor tilltro till denna kamin, den är ett tillskott till uppvärmningen och en mysfaktor men den primära värmekällan, dvs frånluftvärmepumpen, eller om du väljer något annat, måste klara av sin uppgift att värma hela huset när det är som kallast. Se till att den är dimensionerad efter detta.
Det räcker med att husets innevånare tex blir däckade av influensa nån vecka eller att den huvudsakliga vedhanterande personen får gå med kryckor ett par veckor för att krångla till saker och ting.
Tänk på detta, och dimensionera därefter.

Själv hade jag den otroliga turen i oturen att jag bytte hus och blev av med vedberoendet ett drygt år innan jag blev krasslig och numer inte kan hantera ved, jag är otroligt tacksam för detta.

Mina fem öre.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det innebär att kaminen kommer att bidra med värme när det eldas, men kommer någon att vara hemma jämt? Kommer någon att gå upp på nätterna och lägga på ved?
Det brukar även vara en begränsning för hur hårt det går att elda, hur mycket ved kg/tim som går att lägga på, ibland begränsning av eldningsperiodens längd osv. Se till att få en kamin som klarar de krav du verkar ställa på den. Djupare tag i plånboken...
Jag tycker du verkar lägga för stor tilltro till denna kamin, den är ett tillskott till uppvärmningen och en mysfaktor men den primära värmekällan, dvs frånluftvärmepumpen, eller om du väljer något annat, måste klara av sin uppgift att värma hela huset när det är som kallast. Se till att den är dimensionerad efter detta.
Det räcker med att husets innevånare tex blir däckade av influensa nån vecka eller att den huvudsakliga vedhanterande personen får gå med kryckor ett par veckor för att krångla till saker och ting.
Tänk på detta, och dimensionera därefter.

Själv hade jag den otroliga turen i oturen att jag bytte hus och blev av med vedberoendet ett drygt år innan jag blev krasslig och numer inte kan hantera ved, jag är otroligt tacksam för detta.

Mina fem öre.
*
Om vedeldning
Vill man basera en del av uppvärmningen på ved bör man ha en eldstad som lämplig. Bra är om den har roster och underliggande asklåda så man slipper raka ut aska ur en släckt eldstad. Bra är om asklådan har särskild lucka utöver eldstadens lucka så man man öppna askluckan när det är fyr. Eldstaden bör inte ha delar av stål utan av keramik eller gjutjärn som har betydligt längre hållbarhet. Kolla om eventuella glasrutor lätt kan bytas. Skorstenen bör ha spjäll så man kan stänga draget efter eldning.
Elda inte grovt rundträ utan luven ved med fuktkvot högst 18 %.
Alla träslag har samma värmeinnehåll per kg vid lika fuktkvot. Det förvånar nog många att i topp ligger syren.

Veta mer, köp boken VED.
*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.