Hej
Detta är mitt första inlägg här.
I vårat vidbyggda garage byggår 1970 som är uppvärmt till ca10 grader på vintern har det blivit uppenbart att det kommer in vatten i ytterväggen, gissningsvis från taket/hängrännan. Idag kom vi till skott som de amatörer vi är och började riva insidan av ytterväggen. Det såg som väntat inte kul ut inne i väggen 😱. Vi ska fortsätta riva innervägg och såklart se över taket (falsat plåttak med endast 3° lutning). Ej aktuellt att ändra takets vinkel.

Min fundering gäller väggens konstruktion så att inte samma problem upprepas och för att fukt inte ska vandra upp i väggen. Hur ska övergång mellan betong/innervägg konstrueras? Idag är innerväggen ytterst gipsskiva sedan plywood som sitter dikt an mot det gjutna betonggolvet som känns kallt och rått. Sedan är det som synes på bilden lecablock med träreglar ovanpå vilket jag förstår är standard.

Mvh
 
  • Skadad vägg med mögel och fuktskador, rivet gips, synlig isolering, mörka fläckar, indikationer på vattenskada eller brand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Är du 100 på att leca blocken står på betongplattan .
Tror mer på att leca blocken är nedgrävda i marken , plattan är troligtvis gjuten i efterhand .
Mellan Leca och syll skall man ha minimum syllpapp för att bryta fukttransporten till trä .
Blir en utmaning att fixa till i efterhand .
På utsidan bör man ha vindduk bakom träpanelen , stoppar även viss fukttransport .
Beroende på hur garaget värms eller ej så finns flera alternativ vad man skall ha bakom byggskivor .
Att montera byggskivor dikt mot Leca är inte att rekommendera .

Ditt falsade plåttak bör ha en droppnäsa / vikt kant närmast hängrännan . Är det så ?
Vatten kan annars vandra in i takkonstruktion / vägg .
 
Redigerat:
Kan man ana att det är tryckt virke i syllen? Eller är det fukten man ser bara.
 
Om det är klarlagt att vatten kommit in i väggen från utsidan så är det det som är problemet och ska åtgärdas. Bilden är svårtolkbar men jag ser inga uppenbara tecken på annat fuktproblem.

Garage kan ha många olika typer av fuktproblem, som orsakas av olika saker. Det är alltså viktigt att klarlägga vad problemet är exakt, och vad det beror på, samt vad problemet inte är. Då blir det lättare att föreslå åtgärder och att förstå vad som inte behöver åtgärdas.

Används garaget som garage, dvs körs en blöt/slaskig bil in och ut varje dag?
Blir det stående vatten på golvet pga av bilen, eller läckage in från porten?
Var innerväggens ytskikt (gips/färg) dåligt/mögligt?
Var innerväggens ytskikt (gips/färg) dåligt/mögligt längst ner i underkant?
Är skadan lokal eller ser det likadant ut på alla väggar?
Osv

Många bilder säger mer. än en bild :)
 
Jag hade nog föredragit att putsa lecan och sedan korta skivorna till att bara gå ner till där du har trä i regelväggen.

Är väggarna generellt dåliga, så det kan antas att det finns problem med den nuvarande konstruktionen som gör dem fuktiga/mögliga? Eller är huvudproblemet att vatten från taket kommer på (ev. i) ytterväggen (pga. bristfällig hängränna eller annat)?

Säger som ovan: ta reda på vad som är det egentliga bakomliggande problemet för att avgöra vad som behöver fixas och vad som är prioriterade åtgärder.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är du 100 på att leca blocken står på betongplattan .
Tror mer på att leca blocken är nedgrävda i marken , plattan är troligtvis gjuten i efterhand .
Mellan Leca och syll skall man ha minimum syllpapp för att bryta fukttransporten till trä .
Blir en utmaning att fixa till i efterhand .
På utsidan bör man ha vindduk bakom träpanelen , stoppar även viss fukttransport .
Beroende på hur garaget värms eller ej så finns flera alternativ vad man skall ha bakom byggskivor .
Att montera byggskivor dikt mot Leca är inte att rekommendera .

Ditt falsade plåttak bör ha en droppnäsa / vikt kant närmast hängrännan . Är det så ?
Vatten kan annars vandra in i takkonstruktion / vägg .
Tack för din kommentar.

Det kan stämma att lecablocken ligger på backen som du skriver, det är svårt att se om golvet fortsätter under eller inte.

Mellan leca och syll är det ingenting så en barriär saknas där.

Utanför isoleringen sitter vad jag tolkat som vindduk. Därefter den gamla fjällpanelen och utanpå den en nyare locklist panel.

Plåttaket saknar droppnäsa och fukten/regnet kan mycket väl tänkas komma från det då det syns att läkten under takplåten har svällt. Jag tror att fukten huvudsakligen kommer från taket men har en känsla av att lite fukt kommer underifrån också.

Garaget värms ett vatteneelement som är igång från höst till vår när cikrulationspumpen för resten av huset är igång.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kan man ana att det är tryckt virke i syllen? Eller är det fukten man ser bara.
Jag har kollat när virket har torkat och syllen ser tryckt ut.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om det är klarlagt att vatten kommit in i väggen från utsidan så är det det som är problemet och ska åtgärdas. Bilden är svårtolkbar men jag ser inga uppenbara tecken på annat fuktproblem.

Garage kan ha många olika typer av fuktproblem, som orsakas av olika saker. Det är alltså viktigt att klarlägga vad problemet är exakt, och vad det beror på, samt vad problemet inte är. Då blir det lättare att föreslå åtgärder och att förstå vad som inte behöver åtgärdas.

Används garaget som garage, dvs körs en blöt/slaskig bil in och ut varje dag?
Blir det stående vatten på golvet pga av bilen, eller läckage in från porten?
Var innerväggens ytskikt (gips/färg) dåligt/mögligt?
Var innerväggens ytskikt (gips/färg) dåligt/mögligt längst ner i underkant?
Är skadan lokal eller ser det likadant ut på alla väggar?
Osv

Många bilder säger mer. än en bild :)
Oldboy Oldboy skrev:
Om det är klarlagt att vatten kommit in i väggen från utsidan så är det det som är problemet och ska åtgärdas. Bilden är svårtolkbar men jag ser inga uppenbara tecken på annat fuktproblem.

Garage kan ha många olika typer av fuktproblem, som orsakas av olika saker. Det är alltså viktigt att klarlägga vad problemet är exakt, och vad det beror på, samt vad problemet inte är. Då blir det lättare att föreslå åtgärder och att förstå vad som inte behöver åtgärdas.

Används garaget som garage, dvs körs en blöt/slaskig bil in och ut varje dag?
Blir det stående vatten på golvet pga av bilen, eller läckage in från porten?
Var innerväggens ytskikt (gips/färg) dåligt/mögligt?
Var innerväggens ytskikt (gips/färg) dåligt/mögligt längst ner i underkant?
Är skadan lokal eller ser det likadant ut på alla väggar?
Osv

Många bilder säger mer. än en bild :)
Jag tror att merparten av vattnet kommer in från taket vid avrinningen till hängrännan. Lyfte på några takplåtar i höstas och då var det snustorrt under plåten.

Det var svartmögel på innerväggen, den målade gipsskivan. Mest upptill på väggen men även i nederkant mot golvet.

Tror att taket är boven men vill undvika att fukt ska vandra uppåt då golvet är kallt och rått och säker är lite fuktigt i sig självt.

Bilen körs in kanske en gång per år, så den är oskyldig 🙂 . Garaget används som hobbyrum och förvaring.
 
R Räknenisse skrev:
Jag hade nog föredragit att putsa lecan och sedan korta skivorna till att bara gå ner till där du har trä i regelväggen.

Är väggarna generellt dåliga, så det kan antas att det finns problem med den nuvarande konstruktionen som gör dem fuktiga/mögliga? Eller är huvudproblemet att vatten från taket kommer på (ev. i) ytterväggen (pga. bristfällig hängränna eller annat)?

Säger som ovan: ta reda på vad som är det egentliga bakomliggande problemet för att avgöra vad som behöver fixas och vad som är prioriterade åtgärder.
Låter vettigt att putsa väggen delvis för om gips sätts utanpå lecan så finns det väl risk att den suger fukt?
 
Tog lite bättre bilder på väggen idag när den är lite torrare och en bit isolering är urtagen.

Och på taket/anslutning till hängrännan.
 
  • Mögelskador, isolering och träreglar syns i en vägg under reparation eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis isolerad vägg med synlig mögel, skador och grov betongstruktur underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takränna på hus, synlig del av regnrör, tegeltak i bakgrunden, solig dag, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husränna med zinktakplåtar, träd och himmel i bakgrunden på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det syns tydligt att problemet/fukten kommer ovanifrån. En väggregel är som ny, dvs helt opåverkad av fukt, medan den till höger i bild är svart av fukt/mögel. Även hammarbandet ovan den ankomna regeln, liksom syllen under har varit utsatta för fukt. Det förefaller rätt klart att problemet är vatten som kommer in i ytterväggen uppifrån.

Det är inte så att det är plast/ångspärr i taket, och att ev läckage från taket följer plasten till väggen, där det sedan kan rinna ner?
Tycker att takplåten, fotplåten och hängrännan ser bra ut. Möjligtvis pga den låga taklutningen så kan vatten blåsa/pressas in under taket och följa takplåtarna på undersidan en bit in och droppa ner där. Med tanke på TS namn/pseudonym kan man misstänka att det är lite blåsigt. Vetter denna sida mot havet/väster?
Oavsett så brukar det synas hur långt in vattnet går på takplåtens undersida. Jag har liknande konstruktion på min vedbod, men taklutningen är aningens bättre. Där följer vattnet undersidan ca 5 cm in. Det är inget problem eftersom takutsprånget är ca 20 cm.

Vad gäller Lecablocken så leder de inte fukt kapillärt uppåt. Det är en av poängerna med Lecablock. Så det är inget bekymmer för syllen. Sedan tyckte man på 70-t att det var praktiskt med tryckimpregnerat då det tål fukt utan att ruttna, så man kan strunta i syllpapp. Vi vet nu bättre, men i just detta fallet med upphöjda Lecablock så kommer det aldrig att bli några problem. Däremot, som tidigare nämnts, så är det nog bra att putsa blocken och avsluta väggskivorna mot syllen.
 
Ligger takplåtarna med tillräckligt mycket överlapp? Annars finns det stor risk att det kan läcka in längs en hel skarv, särskilt på vårvintern när det kan ligga snöslask på taket som tvingar smältvatten rinna över åsarna.
Kolla noga på insidan var skadorna verkar störst och jämför med skarvarna i plåttaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.