Jag hittade en vattensamling lite längre ifrån huset där vattnet bucktade upp som om det kommer ständigt mer vatten underifrån.

Jag ringde till kommunen och sa detta varpå två kortfattade individer kom dagen efter och stängde av vår serviceventil - då slutade vattnet buckta.

Dom sa kort i gott att de var mitt ansvar - "Hörs hej."

Jag började då gräva där jag såg vattnet samlas och hittade ännu en serviceventil.
Nu håller jag på gräva ner till den. Som jag läst verkar detta vara rätt vanligt med läckage just runtom dessa ventiler.

Jag misstänker att rören förgrenar sig till en gammal ladugård (som inte är i bruk nu) och sen till huset så min fundering var om man kunde gräva sig när till anslutningen och helt enkelt ta bort ventilen helt och ansluta en pemslang där emellan till huset.

Om detta är möjligt skulle jag gärna få förslag på vad det är jag borde införskaffa och om någon har lust kanske förklara lite lätt hur jag skulle gå tillväga (bra o tänka på saker etc).
 
En vanlig skarvkoppling för PEM borde gå om du hittar ventilen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En vanlig skarvkoppling för PEM borde gå om du hittar jag är
Men det kommer ju gå från järnrör till PEM och sen tillbaka till järnrör. Funkar de fortfarande? Antar att jag tar bort plastgängan på den ände som är mot järnröret och hittar på någon övergång där då..?
 
Jaha, vad har du för rör i marken ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, vad har du för rör i marken ?
Misstänker järn men jag har inte lyckats ta mig ner ännu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.