Hej
Jag har planer att installera öppenspis/kamin och hat ingen koll hur jag skall börja:
1. Behövs bygglov?
2. Vilka seriösa aktörer finns det?
3. Gör dessa helentrepenad?
4. Kan man värma under- och övervåning?

Huset har en totalboyta på ca 165 kvadratmeter.

Finns det ngt annat man måste ta i beaktande?
 
Oftas inte bygglov men däremot bygganmälan.
Sotaren ska besikta installationen samt kommunen ska lämna slutbesked innan man börjar eldar.

Om det värmer två våningsplan beror bla på hur planlösningen är.
 
Mycket svårt att värma ett helt hus med enbart en kamin, vad har ni för värmepump/system?
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket svårt att värma ett helt hus med enbart en kamin, vad har ni för värmepump/system?
Frånluftsvärmepump
Men kan man på ngt sätt uppnå värdetransport till övervåningen med hjälp av exempelvis ngn fläkt?
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har köpt min kamin och två skorstenar hos Eldabutiken i Marieholm i Gbg. Mycket trevliga och kunniga.
[länk]
På hemsidan står precis allt om bygganmälan, montörer osv.
[länk]
Är de obefogat dyra också?
 
M
B bck277 skrev:
Är de obefogat dyra också?
Nej kvalitet kostar! Du kan köpa en kamin på Bauhaus för 6500kr och låta Pavels alltjänst installera den. Eller så köper du en kvalitetskamin och låter en certifierad installatör montera den, får garantier, och betalar vad det kostar. Vad detta är värt är upp till din plånbok att avgöra.
Jag monterade mina eldstäder (kamin och vedpanna) med tillhörande rökkanaler själv, det fungerar det också.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
B bck277 skrev:
Frånluftsvärmepump
Men kan man på ngt sätt uppnå värdetransport till övervåningen med hjälp av exempelvis ngn fläkt?
Det går att få upp en del av värmen men svårt att sprida den på övervåningen, räkna inte med att spara stora pengar om det är tanken.
 
B bck277 skrev:
Frånluftsvärmepump
Men kan man på ngt sätt uppnå värdetransport till övervåningen med hjälp av exempelvis ngn fläkt?
Flytta värme med luft mellan två rum eller våningar förutsätter två luftflöden, ett åt varje håll. Alternativ med en flytt en väg medför troligen att varm luft läcker ut ur huset.
Antag man står ut med fläktljudet för en fläkt med flödet 100 m3/h och att temperaturskillnaden är 1 C. Då är värmeflytten ca 35 Watt. Om flödet är 3 gånger större och temperaturskillnaden 5 C blir värmeflytten 35*3*5 = 525 W.
 
B bck277 skrev:
Är de obefogat dyra också?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det går att få upp en del av värmen men svårt att sprida den på övervåningen, räkna inte med att spara stora pengar om det är tanken.
Men kan man i så fall omfördela värmekällor dvs att frånluftspumpens effektivitet är mest på övervåningen och undervåningen hanteras av den öppna spisen?
 
B bck277 skrev:
Men kan man i så fall omfördela värmekällor dvs att frånluftspumpens effektivitet är mest på övervåningen och undervåningen hanteras av den öppna spisen?
Antar att FLVP värmer cirkulerande vörmebärare, vatten som går till rumsvärmare, golvslingor eller radiatorer. Då är det bara att ställa termostaterna so man vill.
 
J Jochi skrev:
Antar att FLVP värmer cirkulerande vörmebärare, vatten som går till rumsvärmare, golvslingor eller radiatorer. Då är det bara att ställa termostaterna so man vill.
Har ingen golvvärme, men element och varmvatten som du nämner stämmer bra
Men då är det fullt möjligt med andra ord, men om så är fallet då måste man kunna göra en besparing?
Man kanske kan rentav ta bort en del element från undervåningen och placera på övervåningen eller tänker jag helt åt skogen?
 
B bck277 skrev:
Har ingen golvvärme, men element och varmvatten som du nämner stämmer bra
Men då är det fullt möjligt med andra ord, men om så är fallet då måste man kunna göra en besparing?
Man kanske kan rentav ta bort en del element från undervåningen och placera på övervåningen eller tänker jag helt åt skogen?
Du skall inte ta bort element i undervåningen för de behövs där.
Betvivlar du kan spara som du tänkt. Svara på mina frågor så återkommer jag.
- Hur värms övervåningen hittills? Elelement, vattenelement eller inga?
- Hur värms värmevattnet till radiatorerna, enbart med FLVP antar jag?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Tänk också på leveranstid i nuläget, när jag hörde runt hos bla. Eldabutiker i våras kunde jag få en Contura sommaren 2024.. Satte mig och ringde runt och hade turen att hitta en firma som råkade ha några i lager så det löste sig för mig.
 
J Jochi skrev:
Du skall inte ta bort element i undervåningen för de behövs där.
Betvivlar du kan spara som du tänkt. Svara på mina frågor så återkommer jag.
- Hur värms övervåningen hittills? Elelement, vattenelement eller inga?
- Hur värms värmevattnet till radiatorerna, enbart med FLVP antar jag?
Övervåningen kommer att inredas inom kort, därav vill jag passa på att fixa med kaminen först dvs innan allt är inrett/byggt.

Enbart FLVP stämmer bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.