D Dilato skrev:
Man ser ju vattennivån på bilden och den ser ut att vara kanske 2-3 meter ner i brunnen?

Precis som i min grävda brunn, med skillnaden att jag har betongringar som foder.
har man såpass hög synlig vattennivå finns det väl ingen anledning att tro att man har djupborrad brunn ?

Precis som hos dig sitter min pump i källaren ungefär 1,5 meter under marknivå med kanske 2 till 5 meter ner till vattenytan beroende på vattenuttag.
Det stämmer att det just nu finns ca 1.5 meter vatten. Men i somras när vi köpte huset var den helt torr och det kom massor av vatten ändå, vi spolade i timmar (ville omsätta vattnet då huset stått tomt länge).
 
L Leif i Skåne skrev:
Troligen har man borrat i befintlig grävd brunn, då har borrkaxet hamnar i brunnen den ser rätt skiten ut på stenarna, men det har ingen betydelse då vattnet stiger upp i borran från stort djup och stålröret som syns är nerborrat i berggrunden, sedan har man borrat tills man får tillräckligt med vatten/ minut.
Har du en pumpautomat som visas i @Krilleman inlägg så måste vattnet stiga upp tillräckligt högt och i tillräcklig mängd till minst c:a 7 m under den nivån pumpen står på.
Normalt är det inte så, utan vattnet måste hämtas från större djup, och då finns det ett antal metoder antingen ejektorpump eller en pump som sänks ner i borran båda dessa har en hydroforen eller trycksatt hydropress.
Det finns också en modern metod SQE med högfrekvens pumpar som håller trycket uppe utan att man använder en stor behållare, bara några få liter.
Tack för utförligt svar! Eftersom vi har symligt vatten nu trots ganska lågt grundvatten så är det kanske så att vatten finns som lägst några meter djupare än botten, då torkar brunnen ut på sensommaren. Då kanske pumpautomaten orkar suga. Om den orkar tex 7 m och står 2 m ned i källaren, dvs 9 totalt, så blir det i grova drag 4 m under synliga brunnen i botten.

Misstänker det är så eftersom jag inte kan se någon elektrisk matning ut till brunnen. En nedsänkt pump skulle alltså vara elektriskt styrd ( till/från) av pumpautomatens tryckgivare? Då borde den anslutningen synas i källaren?

Tack alla för input!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mitt hus har en brunn med cementringar och pumpen stod intill i en låda. Men den har varit orörd de senaste 30 åren minst då huset blev anslutet till kommunens VA. Trots att det finns en diger samling med papper och bygghandlingar så är inte brunnen eller något vattenrelaterat med över huvud taget...
Så om du kunde spola väldiga mängder vatten utan att märka av det så grattis i vilket fall som helst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.