Med frånluftsvärmepump i nya (täta) hus får man ett bra resultat (återbetalningstiden är kort). Men hur förändras bilden i ett gammalt hus, visserligen med hyfsad isolering men långt ifrån tätt?
Gör den mekaniska ventilationen att man får större tillskott av kall uteluft som värms upp och visserligen tar man tillbaka hälften av värmen vid utblåset - men den andra halvan - är den för kråkorna?

 
vad värmer du med idag?
hur många kW är denna värmekälla på.
en frånluftsvärmepump är på 2-3kW, sestae tilsäter den med EL
det är få hus som klarar värmebehovet med så liten effekt, knappt ens nya.
 
CarMan skrev:
vad värmer du med idag?
hur många kW är denna värmekälla på.
en frånluftsvärmepump är på 2-3kW, sestae tilsäter den med EL
det är få hus som klarar värmebehovet med så liten effekt, knappt ens nya.
Jo, det är elvärme - ca 23000 kwh om året. I höst kommer en tillbyggnad med ca 75 m2 till dom 115 boyta som finns idag
(1,5 plan).
Skall ha golvvärme i nya delen och installera vattenradiatorer i den gamla. Nu kommer det kluriga, VVS-killen föreslog ett frånluftssystem med frånluftspump som skall ta luft ur båda byggnadskropparna och stöttat med elpatron. Det skulle vara tillräckligt/rätt system enligt honom. Min idé var att ha jordvärme eventuellt kompletterat med frånluftspump. Därav min fråga!
 
jag mena inte hur många kWh du förbruka utan hur många kW värmekällan var på, men om du har direkt el idag så är det svråt att räkna exakt, man du kan ju läsa på alla radiatorer & lägga ihopp den effekten så vet du ungefär. (blir lita för mycke, men o andra sidan så ska du ju bygga ut)

gissar att 5 kW är på tok för klant, om du nu inte gillar att köra elvärme?
7 eller 8 KW måsta du säkert ha, men det är svårt att gissa
 
Hej CarMan!
7 - 8 Kw är nog i minsta laget, jag har räknat lite och skall man fylla hela behovet vid minus 20 - 25 grader så handlar det om ca 11Kw i gamla och nya byggnaden tillsammans. Här i Småland är det sällan så kallt och om det någon gång knäpper till så är det som regel bara ett par veckor och då är jag beredd att elda med ved i en vattenmantlad braskamin som matar en acktank ansluten till radiatorkretsen. Har fått förslag på 500 l i acktanken. OK, med dom här förutsättningarna skulle det räcka om värmepumpen klarade 7-8 kw men det kräver sannolikt något mer än en frånluftspump eller hur?
 
zeb skrev:
Hej CarMan!
7 - 8 Kw är nog i minsta laget, jag har räknat lite och skall man fylla hela behovet vid minus 20 - 25 grader så handlar det om ca 11Kw i gamla och nya byggnaden tillsammans. Här i Småland är det sällan så kallt och om det någon gång knäpper till så är det som regel bara ett par veckor och då är jag beredd att elda med ved i en vattenmantlad braskamin som matar en acktank ansluten till radiatorkretsen. Har fått förslag på 500 l i acktanken. OK, med dom här förutsättningarna skulle det räcka om värmepumpen klarade 7-8 kw men det kräver sannolikt något mer än en frånluftspump eller hur?
ja frånlufts värmepumpar räcker ju knapt i nybyggen.
kör en markvärme pump på 7-8 kW, denna har en elpatron som hjälper till när du behöver mer nän dom dör 7-8kW
vad ska du ha acktanken till? förklara hur du tänkt
 
Hej igen!
I det gamla huset kastar jag ut elradiatorerna och drar in vattenradiatorer och i tillbyggnaden tänkte jag ha golvvärme, vattenslingor. I vardagsrummet i en nya delen kommer det att bli en braskamin, vattenmantlad för att myselda och stötta när det verkligen biter i skinnet. Den skall mata acktanken som sedan lämnar vidare värmen till slingan med vattenradiatorer och kanske vv-beredaren. Från returen på vattenradiatorslingan tas returvattnet in till golvvärmeslingan med en shunt som styrs av värmebehovet i golvslingan.

Av och till faller strömmen bort här och därför vore det bra med ett vedalternativ i form av en braskamin som kan jobba på det ordinarie uppvärmningssystemet. Ungefär så här långt kan jag ha egna ideer om utformningen sedan får proffsen ta vid! Vad tycker du om mitt tänk?
/Zeb
 
En frånluftsvärmepump suger luft ur huset och givetvis dras lika mycket luft in i huset oavsett om den kommer in via div springor i ett gammalt hus eller prydliga ventiler vid elementen i ett nybyggt. Frågan är inte om det blir större förluster utan om luften letar sig in på ställen som ger drag och om tillförseln blir för ojämn pga skillnader i täthet mellan olika rum.

Jag har inget bättre förslag på hur du kan ta reda på det än att ordna någon fläkt som drar lika mycket luft ur huset som en frånluftsvärmepump, montera den i en tillfällig träskiva i ett fönster, öppna alla innerdörrar och provköra i vinter när det är kallt ute. Sedan får du gå runt och leta drag efter några timmars fläktkörning och fundera på om det känns ok eller ej och om det inte är ok om det går att täta störande drag så det fördelar sig på fler mindre springor. Kanske får du glipa en liten aning på ett fönster i täta rum för fördelningens skull medan du provar.

Men det här är bara en teoretisk idé, jag har inte provat den men det är så jag själv skulle göra. Inget är bättre än en riktig provkörning.
 
Magnus_Redin skrev:
En frånluftsvärmepump suger luft ur huset och givetvis dras lika mycket luft in i huset oavsett om den kommer in via div springor i ett gammalt hus eller prydliga ventiler vid elementen i ett nybyggt. Frågan är inte om det blir större förluster utan om luften letar sig in på ställen som ger drag och om tillförseln blir för ojämn pga skillnader i täthet mellan olika rum.

Jag har inget bättre förslag på hur du kan ta reda på det än att ordna någon fläkt som drar lika mycket luft ur huset som en frånluftsvärmepump, montera den i en tillfällig träskiva i ett fönster, öppna alla innerdörrar och provköra i vinter när det är kallt ute. Sedan får du gå runt och leta drag efter några timmars fläktkörning och fundera på om det känns ok eller ej och om det inte är ok om det går att täta störande drag så det fördelar sig på fler mindre springor. Kanske får du glipa en liten aning på ett fönster i täta rum för fördelningens skull medan du provar.

Men det här är bara en teoretisk idé, jag har inte provat den men det är så jag själv skulle göra. Inget är bättre än en riktig provkörning.
frånlufts värmepump eller ej, har man mekanisk venteletion har man alltid en fläkt som suger ur luft u huset. sen finns det olika mekaniska lösningar på hur man kan behålla så mycke av den värmen som ut luften innehåller.

huset behöver en värmekälla som kan ge den värme som väggar & ventelation tar ifrån huset. i just detta fall så skulle en frånlufts värme pump dra nästan lika mycke ström som en vanlig elpanna & det är ju onödigt dyrt att värma just detta hus med en sån lösning.

om huset vinterdig kräver en effekt på 7-8 kW & dom aldra kallaste nättrna så kanske det går åt 10-11kW
så är det ju domt att linstalera en frånluftsvärmepump, då den bara kan leverera 2-3kW en komfortzone ska klara 5kW, man ej kontinuerlig & till lågt COP
en markvärme pump går att köpa i valfri storlek & då läggerman sig på 7-8 kW så man klarar nästan hela husets behov, dom där enstaka nätterna låter man elpatronen gå in o spetsvärme ( värmepumpen går då + att elpatronen också går), det blir int många timmar/år.

en frånluftsvärmepump klarar av att ge dig gratis varmvatten, sen värmer man huset men dyr el.
 
[quote author=CarMan link=board=VVS;num=1122457435;start=0#9 date=08/20/05 kl 00:34:
en frånluftsvärmepump klarar av att ge dig gratis varmvatten, sen värmer man huset men dyr el.
[/quote]

Jag ser huvudsakligen en frånluftsvärmepump som en variant av värmeväxlare där man värmer tilluften indirekt. En viktig fråga är hur mycket ventilation man behöver. Med en frånluftsvärmepump eller värmeväxlare kan man ha rask luftväxling utan att det blir dyrt i uppvärmningskostnad. Det är givetvis helt riktigt att värmekällan blir dyr el men det krävs mindre el då man inte förlorar värme via frånluften. (Förutom från köksfläkten)
 
OK, då blir det ingen ekonomi med frånluftspump men jag frågar mig ändå om det inte finns någon vettig lösning som tar ut värmen ur frånluften, åtminstonde i min tillbyggnad - ca 70m2.
Värmekällan lär bli en markvärmepump och då undrar jag hur är prisskillnaden mellan berg o. jord. Jag behöver max 11kw och då skall pumpen ge ungefär drygt hälften tror jag. Det är gott om stenblock som kan göra det lite trixit med jordslinga, plats finns dock att gå runt stenarna. På andra sidan huset kan jag sätta borren direkt i berget. Utgår från att pumpen är densamma i berg och jordvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.