Vi ska byta alla innertak i huset. Reglar med 30 cm mellanrum är redan uppsatta. Först tänkte vi sätta gipsskivor, spackla, slipa och måla så att vi får helt släta tak. Men nu undrar jag om det inte är bättre att sätta upp vanliga träpaneler i reglarna och måla det hela vitt. Då behöver man väl förhoppningsvis inte spackla och slipa? Tanken är att det ska gå fort och kunna göras av endast en person men samtidigt att det ska se fint och bra ut. Så nu undrar jag om det går fortare att sätta upp paneler istället för gipsskivor? Vilket är "på modet" idag, alltså vilket alternativ ger mervärde?

Ska kanske tillägga att det är första gånger vi ger oss på något sånt här så allt tar ju lite längre tid än normalt för oss "amatörer"...:)
 
Vi har satt upp Huntonit plattor i vårat hus, jag tycker dom är riktigt fina... Enkla att montera också
 
Huntonit tak blir det väl ett mönster med, eller? Vi velar ju mellan ett antingen helt slätt gipstak eller träpaneler i vitt. Taket som är idag är ett ljudabsorberande tak (plattor) som används normalt på skolor, kontor etc. Riktigt fult alltså!!
 
Jo huntonit har mönster eller släta skivor med skarvmönster...
 
Idag var vi tvungna att bestämma oss, det blev gipsskivor. Men om det blir bra återstår att se...
 
Jag har gips hemma, skitsnyggt! Bubbla lager för att vara ett bra brandskydd. Använda brandsilicon i fogarna mot väggen! ..om du orkar bry dig.

Se till att använda målarpappa i fogarna mellan alla gipsskivor, för hos mig har det tyvärr spruckigt lite, syns knappt men jag har ett smalara "Mini-kors" i taket. Lär ju vara hästjobb att göra men nog värt det.

Annars hade jag satt panå i taket, vitmålat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.