Delvis sant, om parterna är gifta äger frugan indirekt 50% av rubbet.
 
Nissens
A Giggsy90 skrev:
Varför då räknar man automatiskt det gröna avdraget för två personer om man är inte tvärsäker på att det är verkligen två ägare till fastigheten?

Det står i mitt avtal priset både före- och efter avdraget men inga mer specifikationer kring det. Tex står inte att det ska vara två ägare till huset för att få det gröna avdraget beviljad dessutom det var bara jag som signerade på offerten så jag har inte ens tänkt på frugan. Det har inte varit någon diskussion kring det heller
Du visste ju inte själv hur många som ägde fastigheten, så hade de frågat dig så hade du sagt fel och resultatet hade blivit detsamma.
 
  • Gilla
  • Älska
Ichimoku64 och 4 till
  • Laddar…
giggsy90,

Om din fru är mantalskriven på fastighetsadressen och bor i ditt hushåll, då kan hon också åtnjuta skattereduktion för grön teknik.
En person behöver inte tvungetvis vara delägare i fastigheten i fråga för att åtnjuta skattereduktion för grön teknik. Så låt solcellsfirman göra ny ansökan hos skatteverket om grön teknik, ska du se. Där vart ni ca 25000 - 50000 kr rikare.

Jag ber om ursäkt på deras vägnar, som inte vill hjälpa dig, utan bara kommer med oförskämdheter. Tyvärr är det typer som vädrar sin ilska i forum istället för där de borde. Hemma kanske slagna av frun.

För övrigt Glad Midsommar!
 
Redigerat:
K
A Giggsy90 skrev:
Varför då räknar man automatiskt det gröna avdraget för två personer om man är inte tvärsäker på att det är verkligen två ägare till fastigheten?

Det står i mitt avtal priset både före- och efter avdraget men inga mer specifikationer kring det. Tex står inte att det ska vara två ägare till huset för att få det gröna avdraget beviljad dessutom det var bara jag som signerade på offerten så jag har inte ens tänkt på frugan. Det har inte varit någon diskussion kring det heller
Hur visste de att ni var två som teoretiskt borde äga fastigheten? Var din respektive med eller hemma när de gjorde platsbesök? Vilka frågor ställdes?

Om vi leker med tanken att hon var din särbo och bara råkade vara på plats och lite intresserad (och ställde lite tekniska frågor). De kan inte bara anta att ni är två som äger huset. Antingen måste man fråga eller skriva två priser med grön rot (med en och två personer) utöver ordinarie pris.

Och om en av er inte har inkomst eller väldigt låg inkomst så finns heller inget grönt avdrag att plocka. Så någons borde man i offerten ha en klausul där kunden själv ska kolla upp om täckning finns hos skatteverket.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
A Arnodt skrev:
En person behöver inte tvungetvis vara delägare i fastigheten i fråga för att åtnjuta skattereduktion för grön teknik.
Skatteverket skriver:
Installationen ska förse den aktuella bostaden med el och måste ske i ditt eller din förälders hushåll, och ska avse

ett småhus eller en ägarlägenhet som ägs av dig som begär skattereduktion
en lägenhet som upplåtits med bostadsrätt och som innehas av dig som begär skattereduktion
en byggnad under uppförande som ägs av dig som begär skattereduktion och som när den är uppförd ska vara ett småhus eller en ägarlägenhet.


Där står det iallafall att man ska vara ägare.
A Arnodt skrev:
Så låt solcellsfirman göra ny ansökan hos skatteverket om grön teknik, ska du se. Där vart ni ca 25000 - 50000 kr rikare.
Varför skulle Skatteverket ändra sig för att man söker på samma personnummer igen?
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
K knightjocke skrev:
Hur visste de att ni var två som teoretiskt borde äga fastigheten? Var din respektive med eller hemma när de gjorde platsbesök? Vilka frågor ställdes?

Om vi leker med tanken att hon var din särbo och bara råkade vara på plats och lite intresserad (och ställde lite tekniska frågor). De kan inte bara anta att ni är två som äger huset. Antingen måste man fråga eller skriva två priser med grön rot (med en och två personer) utöver ordinarie pris.

Och om en av er inte har inkomst eller väldigt låg inkomst så finns heller inget grönt avdrag att plocka. Så någons borde man i offerten ha en klausul där kunden själv ska kolla upp om täckning finns hos skatteverket.
Rimligtvis så har kunden skrivit båda makarnas personnummer.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Skatteverket skriver:
Installationen ska förse den aktuella bostaden med el och måste ske i ditt eller din förälders hushåll, och ska avse

ett småhus eller en ägarlägenhet som ägs av dig som begär skattereduktion
en lägenhet som upplåtits med bostadsrätt och som innehas av dig som begär skattereduktion
en byggnad under uppförande som ägs av dig som begär skattereduktion och som när den är uppförd ska vara ett småhus eller en ägarlägenhet.


Där står det iallafall att man ska vara ägare.

Varför skulle Skatteverket ändra sig för att man söker på samma personnummer igen?
Frugan är ju faktiskt delägare av småhuset (bostaden), det står ingenting om fastighet i reglerna så här finns nog en öppning.
 
Solcellsföretaget ska göra en ansökan till skatteverket för varje personnummer(skatteobjekt) för de personer i hushållet som ska åtnjuta skattereduktion för Grön Teknik.
 
Fairlane
A Arnodt skrev:
Solcellsföretaget ska göra en ansökan till skatteverket för varje personnummer(skatteobjekt) för de personer i hushållet som ska åtnjuta skattereduktion för Grön Teknik.
Det är väl det man gjort och så fick de godkänt för TS men inte för hans fru?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Delvis sant, om parterna är gifta äger frugan indirekt 50% av rubbet.
Japp, men jag pratar inte indirekt. Det är en helt annan sak.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Japp, men jag pratar inte indirekt. Det är en helt annan sak.
Jag och förmodligen alla andra förstod det. Ville bara förtydliga för TS vad som gäller rent juridiskt eftersom han inte verkar ha gått den kursen….
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D Dilato skrev:
Frugan är ju faktiskt delägare av småhuset (bostaden), det står ingenting om fastighet i reglerna så här finns nog en öppning.
Här kan finnas en öppning ja. Skatteverket uttrycker sig inte helt glasklart.

"Detta räknas som bostad
För att räknas som bostad ska fastigheten vara inredd och utrustad för boende och ingå i ditt hushåll. Det gäller även fritidshus eller stuga som du äger. Garage, förråd och andra komplementbyggnader räknas som en del av bostaden i ett småhus."

Kanske bör TS prata med Skatteverket.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Okej, det borde de ju ha informerat om
D Dilato skrev:
Frugan är ju faktiskt delägare av småhuset (bostaden), det står ingenting om fastighet i reglerna så här finns nog en öppning.
Nej, det är den som står som ägare på lagfarten som är ägare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är den som står som ägare på lagfarten som är ägare.
Lagfarten gäller väl bara fastigheten (marken) inte allt som kan anbringas på den?

Byggnaden (lös egendom) på ofri grund blir enligt din logik då alltid markägarens egendom oavsett ägarandel.

Det är inte helt ovanligt att en byggnad ägs av flera personer, varav en även äger marken.
Då är byggnaden alltid lös egendom och lagen om samäganderätt är det som gäller.

För att ett hus ska höra till fastigheten, vara så kallat fastighetstillbehör, krävs bland annat att ägarförhållandena för fastigheten samt huset är desamma.
https://www.familjensjurist.se/frag...ghet/delagare-i-hus-pa-ofri-grund-vad-galler/
 
A Arnodt skrev:
Solcellsföretaget ska göra en ansökan till skatteverket för varje personnummer(skatteobjekt) för de personer i hushållet som ska åtnjuta skattereduktion för Grön Teknik.
Det har Skatteverket gjort och. Den bedömning de gjorde var att bara ts som var berättigad.
Att vara skriven verkar inte Skatteverket ta någon större hänsyn till. Att hon står med på banklånet förändrar inte deras bedömning. Det är framförallt en bedömningsfråga för banken. Min pappa står med i mitt lån för min villa. Men det är bara jag som är ägare.

Skulle det räcka med att någon var skriven på adressen så vore den enkelt att kunna åtnjuta många rut och rot avdrag.
 
  • Gilla
Ichimoku64 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.