Hej

snälla hjälp mig.
Jag har försökt hitta information gällande fördelar och nackdelar med att köpa in solceller på min skogsfastighet.

Ok, lite bakgrund:
Vi önskar köpa solceller, ca 20kwh till vårat bostadshus och försöker lista ut om det är mer ekonomiskt att köpa det som privatperson eller företag (genom skogsfastigheten), oavsett ska det placeras på ladugården och ev. ekonomibyggnad.

Hur ska jag resonera och vad vinner jag på just "ditt val"?
vet att reglerna på något sätt ska ha förändrats under 2021 men hittar bristfällig information.
 
Hej!
Jag håller på att kika på detta. En sak jag fått klart för mig är att om solcellerna placeras på annan byggnad än mangårdsbyggnaden/privatbostaden så tillhör de näringsverksamheten.

Det är en fråga som gått hela vägen till Högsta Förvaltningsrätten, Dom 6841-16. Det fastställes att anläggningsutgiften i sin helhet skall hänföras till näringsverksamheten.

Regelverket är betydligt enklare om man kan ha det privat men placerar du solcellerna på t ex ett ladugårdstak så blir det i näringsverksamheten. Då måste du ta upp egenutnyttjad el i privatbostaden som en intäkt (likt ett förmånsvärde) i näringsverksamheten. Du måste också avgöra hur stor del av egenproducerad el som förbrukas i privatbostaden och den andelen av ingående moms för anskaffningsutgiften är inte avdragsgill. Avskrivningen av anläggningen kan göras i verksamheten (som regel skrivs den av som en Byggnad). Detta är hur jag tolkat regelverket. Det skiljer sig lite åt beroende på var man förbrukar elen och var anläggningen placeras (fristående på ställning eller på tak). Ett tips är att ta kontakt med energirådgivare på kommunen.

//A

Dom 6841-16

B bergquist skrev:
Hej

snälla hjälp mig.
Jag har försökt hitta information gällande fördelar och nackdelar med att köpa in solceller på min skogsfastighet.

Ok, lite bakgrund:
Vi önskar köpa solceller, ca 20kwh till vårat bostadshus och försöker lista ut om det är mer ekonomiskt att köpa det som privatperson eller företag (genom skogsfastigheten), oavsett ska det placeras på ladugården och ev. ekonomibyggnad.

Hur ska jag resonera och vad vinner jag på just "ditt val"?
vet att reglerna på något sätt ska ha förändrats under 2021 men hittar bristfällig information.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
En solcellsanläggning som producerar ström kan väl jämföras med ett dieselaggregat som producerar ström?

Man kan ha solceller på ett tak på en byggnad och sedan växelriktaren i en annan byggnad.
Är det växelriktaren som är huvudkomponenten i anläggningen dvs anläggningens hjärta?
Anses solcellsanläggningen vara installerad i byggnad där växelriktaren har monterats och där mätartavlan sitter?
Eller är det så att solcellsanläggningen anses vara installerad i den byggnad där solcellspanelerna har monterats?
 
A AndreasBe skrev:
Hej!
Jag håller på att kika på detta. En sak jag fått klart för mig är att om solcellerna placeras på annan byggnad än mangårdsbyggnaden/privatbostaden så tillhör de näringsverksamheten.

Det är en fråga som gått hela vägen till Högsta Förvaltningsrätten, Dom 6841-16. Det fastställes att anläggningsutgiften i sin helhet skall hänföras till näringsverksamheten.

Regelverket är betydligt enklare om man kan ha det privat men placerar du solcellerna på t ex ett ladugårdstak så blir det i näringsverksamheten. Då måste du ta upp egenutnyttjad el i privatbostaden som en intäkt (likt ett förmånsvärde) i näringsverksamheten. Du måste också avgöra hur stor del av egenproducerad el som förbrukas i privatbostaden och den andelen av ingående moms för anskaffningsutgiften är inte avdragsgill. Avskrivningen av anläggningen kan göras i verksamheten (som regel skrivs den av som en Byggnad). Detta är hur jag tolkat regelverket. Det skiljer sig lite åt beroende på var man förbrukar elen och var anläggningen placeras (fristående på ställning eller på tak). Ett tips är att ta kontakt med energirådgivare på kommunen.

//A

Dom 6841-16
Tack för ditt inlägg, intressant!

Även jag funderar på saken, det vore fint med en anläggning på ladan, som man kunde dra av momsen för vid installation, samt göra avskrivning på anläggningen (hur man bör räkna där vet jag förstås inte).

Någon annan som är insatt i ämnet..?
 
A Arnodt skrev:
En solcellsanläggning som producerar ström kan väl jämföras med ett dieselaggregat som producerar ström?

Man kan ha solceller på ett tak på en byggnad och sedan växelriktaren i en annan byggnad.
Är det växelriktaren som är huvudkomponenten i anläggningen dvs anläggningens hjärta?
Anses solcellsanläggningen vara installerad i byggnad där växelriktaren har monterats och där mätartavlan sitter?
Eller är det så att solcellsanläggningen anses vara installerad i den byggnad där solcellspanelerna har monterats?
Bra fråga det där.. Är det växelriktarens placering som avgör var anläggningen anses vara placerad?
 
Nej och ja.

Om du har en näringsverksamhet och bara en mätare/abb. Så spelar det ingen roll om du sätter det på huset eller ekonomibyggnader, är fortfarande på näringen.

Om du har två mätare och två abb. Så kan du välja att lägga det på ekonomibyggnader men ha det på privatekonomi.
 
B bergquist skrev:
Hej

snälla hjälp mig.
Jag har försökt hitta information gällande fördelar och nackdelar med att köpa in solceller på min skogsfastighet.

Ok, lite bakgrund:
Vi önskar köpa solceller, ca 20kwh till vårat bostadshus och försöker lista ut om det är mer ekonomiskt att köpa det som privatperson eller företag (genom skogsfastigheten), oavsett ska det placeras på ladugården och ev. ekonomibyggnad.

Hur ska jag resonera och vad vinner jag på just "ditt val"?
vet att reglerna på något sätt ska ha förändrats under 2021 men hittar bristfällig information.
Svarade på ett av dina inlägg i en annan tråd, men vill gärna be dig att utveckla här hur det blev för er mtp er ursprungliga fråga. Vad kom ni fram till och varför valde ni den lösningen?

Jag har ungefär samma förutsättningar och grundfrågeställning som du hade i ditt ursprungliga inlägg. Dvs vad är mest ekonomiskt fördelaktigt?

I mitt fall har jag inga inkomster utan endast underskott i näringsverksamheten. Och då den är nystartad har jag möjlighet att kvitta upp till 100.000:- per år mot inkomster från förvärvsarbete. Det i kombination med momsavdrag och ev. avskrivning torde ge låg investeringskostnad.

Men då lär överskott från produktionen räknas som inkomst i näringsverksamheten och då blir siffrorna sämre där.

Som jag förstått det (rätta mig gärna någon om jag har fel) så ”tjänar man mest” på att faktiskt använda den elen man producerar, istället för att sälja överskottet. I mitt fall har jag relativt låg elförbrukning i både näring och privatbostad. Totalt runt 340-380 kWh i månaden året om. Detta påverkar högst troligen kalkylen också och kanske vad som är mest förmånligt.

Vet du (eller någon annan) om det är helt kört att köpa anläggningen privat, men montera den på en ekonomibyggnad? I mitt fall är det endast min ladugård som kan bli aktuell och den hör till näringsverksamhet.
 
B bergquist skrev:
Nej och ja.

Om du har en näringsverksamhet och bara en mätare/abb. Så spelar det ingen roll om du sätter det på huset eller ekonomibyggnader, är fortfarande på näringen.

Om du har två mätare och två abb. Så kan du välja att lägga det på ekonomibyggnader men ha det på privatekonomi.
Och där svarade du på min sista fråga i mitt föregående inlägg som jag inte ens hann posta 🙂
 
V Vardagsrum skrev:
Och där svarade du på min sista fråga i mitt föregående inlägg som jag inte ens hann posta 🙂
:)

Jag har precis som du mycket låg inkomst på näringen över tid, men höga klumpsummor vid avverkning.

För oss var det bättre ekonomiskt att köpa solceller privat och utnyttja grönt avdrag, samt skattereduktionen, två saker du inte kan utnyttja som näringsidkare.

Vi har satt det på en verkstad, ca 22 kwh (52 paneler) och har växelriktare i det huset, samt ev. Batterier (en till anledning att inte ha det på näringen)

Vi har betalt för att Eon och elektriker bytt ut hela skåpet till modell större samt har två mätare och abb.

Därefter har vi satt en produktionsssäkring och även dragit en helt ny kabel ut till verkstan enbart för solceller.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.