Hej,

Jag bygger ett nytt hus och funderar nu på om jag ska satsa de extra slantarna för att få aluminiumklädda fönster.

Vad jag undrar är hur länge håller färgen på aluminiumklädda fönster? Om man måste måla om dem, vad målar man då med? Jag har tänkt att ha fönster som antingen är målade mörkt blåa, eller mörkt röda, och jag är rädd att färgen bleks i solen. Är det någon som vet hur aluminiumklädda fönster påverkas av solen?

Det finns givetvis andra argument för aluminiumklädda fönster än att inte behöva måla om, men om inte färgen håller i längden så ser jag ändå att jag får samma jobb, möjligtvis slipper jag skrapa!

Det är Elitfönster som jag ska ha på mitt hus, om det gör någon skillnad!

Mvh,

Johan
 
Jag svarar på min egna fråga, jag mejlade Elitfönster!

Även färgen på aluminiumklädda fönster bleknar, men det är svårt att säga hur lång tid det tar då det beror på hur utsatta de är. De menar att vissa kunder inte tycker att avvikelsen spelar någon roll, medan andra är petigare.

Det går att måla om aluminiumklädda fönster, jag fick inte ett svar på vad man målar med, men det problemet kan jag nog skjuta på framtiden!

Det blev inte direkt lättare att välja fönster, men nu vet jag i alla fall mer om vad jag ger mig in på!

/Johan
 
Jag vill också ha dessa fönster, speciellt på de väderutsatta ställena på huset. Orsaken är att slippa laga rötskador, inte att slippa måla om. Det är ju gjort i en handvändning.
 
Men rötskadorna uppkommer inte om du målar om fönstret i tid, så i slutändan handlar det om hur ofta man måste måla fönstret för att det inte ska bli skadat. Jag håller dock med om att det kan vara rätt att välja aluminumklädda för att slippa rötskador, men de marknadsförs som underhållsfria, och jag tycker det är urtrist att måla!
 
hur ofta måste man måla om ett träfönster under normala förhållanden ?
 
tupas skrev:
hur ofta måste man måla om ett träfönster under normala förhållanden ?
Mina är vita Traryds, suttit 13 år= finns inte den minsta skavank på fönstren, däremot de lösa spröjsarna börjar se trista ut. Men A o O för alla fönster och dörrar, är att de är rätt monterade. Däremot kan aluminiumfönster o dörrar se tråkiga ut när färgen börjar mattas av. Om det är aluminiumen i sig som påverkar färgen, har man nog inte riktigt koll på. Att måla nytt aluminium är en prosedur
då det gäller att beta av alun och använda rätt primer. Att måla om alufönstren är inga problem, slipa lätt och måla med en lackfärg (syntetisk) typ Nordsjös Pansarol, eller Teknos, Kirjo (suverän)
Å andra sidan har där varit en del problem med alufönster, när de blivit fastskruvade med vanliga järnskruvar, galvaniska strömmar= alu tuggar järn. Knäppningar och spänningar i metallen är sådant man får vänja sig vid.
 
Det finns ju fabrikat som har aluminium som standard, de fönstren är inte dyrare än Träfönster från Elit. Där har man ju från början gjort konstruktionen för aluminium och inte tagit ett gammeldags träfönster och klätt med aluminium. Materialet aluminium är inte märkbart dyrare trä. Elitfönster och många andra fabriker vill helst inte sälja aluminiumklädda fönster därför att de investerat stora pengar i inpregneringsanläggningar och de måste avskrivas innan man på allvar lanserar något nytt. Nu är det nog på gång, Elit Extreme.
 
Aluminium kostar 20-25kr/kg så det är inget billigt material. Men däremot så kanske dom tjänar in det på enklare bearbetning av profilerna, dvs mindre arbetskostnad, maskintid.

/Funkis
 
Ett fönsterämne i furu ca 12 - 15 kr/kg. Mu använder man ju inte massiv aluminium, så ett fönster med utsida av aluminium obetydligt tyngre än ett träfönster. Det som är tungt i ett fönster är glaset.
 
Frågade på ett byggvaruhus om just hållbarheten och det skulle hålla 50 + år men kan ändra lite nyans men jämnt så det är inget problem heller. Underhållsfritt passar mig bra iaf :).//R
 
Varför elit ?
Allmoge har samma fönsterleventör, får trädet från samma fabrik.
sklillnad är låsningen elit har i sidorna allmoge har två centrerade på nedersta, tycker själv det är bättre med hårdare tryck i mitten vid större fönster.
så varför betala dyrare för elit, de tar 15% upp för namnet.
 
Du menar glaset från samma leverantör, virket från samma fabrik??
Elite och Allmogefönster har samma ägare!!!
 
Precis bara "elit" som är mycket dyrare
 
Jag tycker alla träfönster allmoge gör ser lite hafsigt gjorda ut. Om man kollar i hörnen har de lixom kört med spikpistol rätt igenom så att träet har sprickor osv, kan inte vara bra för hållfastheten, varför förborrar man inte och skruvar? :confused:

Förhoppningsvis är det skillnad på aluminiumfönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.