Min sommarstuga på en strömlös ö har länge skrikit efter de viktigaste sladdlösa verktygen: cirkel- och tigersåg, troligen också sticksåg. Skruvdragare / borrmaskin har jag redan men kanske lämpligt att ha en i samma batterisystem.


Fråga 1: Till att ladda batterierna borde väl ett mycket litet bensin-dieseldrivet elverk räcka. Hur litet? Förslag på modell!

Fråga 2: Jag tänker välja ett känt märke men valet får kanske styras av en lockande kampanj. Men har du ändå tips på bra (eller riskabelt) märke?

Fråga 3a: Vissa märken har väl en gräsklippare som tar två eller tre ”verktygsbatterier” för jobbet. Förslag?

3b: Men gräsklipparen ska faktiskt bara jobba hemma där ström finns. Är det då dumt att ”nöta” på handverktygens batterier eller tvärtom bra att hålla igång dem?

Tacksam för synpunkter!
 
Har du kollat på solpaneler för laddning ?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Min sommarstuga på en strömlös ö har länge skrikit efter de viktigaste sladdlösa verktygen: cirkel- och tigersåg, troligen också sticksåg. Skruvdragare / borrmaskin har jag redan men kanske lämpligt att ha en i samma batterisystem.
K Krilleälg skrev:
Fråga 1: Till att ladda batterierna borde väl ett mycket litet bensin-dieseldrivet elverk räcka. Hur litet? Förslag på modell!

Fråga 2: Jag tänker välja ett känt märke men valet får kanske styras av en lockande kampanj. Men har du ändå tips på bra (eller riskabelt) märke?

Fråga 3a: Vissa märken har väl en gräsklippare som tar två eller tre ”verktygsbatterier” för jobbet. Förslag?

3b: Men gräsklipparen ska faktiskt bara jobba hemma där ström finns. Är det då dumt att ”nöta” på handverktygens batterier eller tvärtom bra att hålla igång dem?

Tacksam för synpunkter!
Om du skyndar dig till Lidl så hittar du borstlös sticksåg, tigersåg, sänksåg, skruvdragare samt stora batterier till dessa. Väldigt bra priser och 5-års garanti på verktygen vilket väl får räknas som acceptabel risk?

Du hittar även robotgräsklippare i vissa butiker, som även de går på samma batteri.

Annars hade jag nog väntat på eller letat efter ett lämpligt verktygspaket från t.ex Ryobi. De brukar erbjuda ett gäng olika inklusive batterier för hyggliga priser då och då. De har också gräsklippare.

Jag hade också funderat på solceller till laddningen, det är inte alltför mycket effekt som krävs. Det finns även laddare som tar två batterier åt gången.

https://www.lidl.se/l/sv/reklamblad...anden-foer-hem-fritid-v-25/view/flyer/page/12
 
  • Gilla
Krilleälg
  • Laddar…
Generator och sladdar är mitt förslag. Batteridrivet blir dyrt i längden då åldern tar batterierna.
 
H heimlaga skrev:
Generator och sladdar är mitt förslag. Batteridrivet blir dyrt i längden då åldern tar batterierna.
Hej
Är inte det lite gammal info, då dagens batterier verkar hålla otroligt mycket bättre?
Föjdfråga, hur länge håller dagens batterier?

Själv köper jag verktyg med sladd, jag har tex kvar min första sticksåg som jag köpte för 40 år sen. En AEG som verkar odödlig.......

På en ö hade jag haft motorsåg fogsvansar kofot och annat "sladdlöst" jox.
Solcell för att ladda ett batteri att ladda enklare maskiner med.
Bränsledrivet det som går, och ja, kanske en generator också.

Men...... köp kvalitetsmaskiner, dyrt nu men lönar sig i längden.

Lycka till
/W
 
  • Gilla
Krilleälg och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Är inte det lite gammal info, då dagens batterier verkar hålla otroligt mycket bättre?
Föjdfråga, hur länge håller dagens batterier?

Själv köper jag verktyg med sladd, jag har tex kvar min första sticksåg som jag köpte för 40 år sen. En AEG som verkar odödlig.......

På en ö hade jag haft motorsåg fogsvansar kofot och annat "sladdlöst" jox.
Solcell för att ladda ett batteri att ladda enklare maskiner med.
Bränsledrivet det som går, och ja, kanske en generator också.

Men...... köp kvalitetsmaskiner, dyrt nu men lönar sig i längden.

Lycka till
/W
Jo det är ett mantra som upprepats i åratal..
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Makita är inte budget men nakna maskiner tenderar att vara rätt bra prissatta ändå. Har brett sortiment inte bara för verktyg-verktyg utan även trädgårdsmaskiner - gräsklippare, trimmer, häcksax mm.

Om du vill ha riktig budget har jag tyvärr för lite erfarenhet av dessa för att kunna säga något som uppfattas som ens halvintelligent.

Lycka till!
 
  • Gilla
Krilleälg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.