Hej,
Vi är en familj som har letat efter hus i ett par månader. Vi har nu hittat ett hus som vi tycker om. Det är ett hus om 80 kvm + 80 biarea (källare).

Min fundering nu är att i besiktningsprotokollet har man uppmätt en fuktnivån om höga 22% i det uppreglade golvet i källaren och noterade en avvikande lukt vid vägg/golvvinkel. Det är uppreglat golv i hela källaren förutom ett litet utrymme där det är betong. Det är inte utreglade väggar och innerväggar i källare ser ut att vara i betong.

Men tanke är att man behöver riva ut det uppreglade golvet och om betongen är jämn kan man sannera och sedan lägga en plastmatta/balkongplattor över istället. Problemet då blir höga trösklar. Annars får man flytspackla upp till nivå?

Jag kan absolut ingenting om detta. Att riva klarar jag nog av men övrigt jobb skulle vi behöva leja bort. Vad tror ni att det skulle kunna kosta mellan tummen och pekfingret?

Jag förstår att det är knapphändigt med information men jag fyller på när frågorna kommer!

Mvh
 
  • Svensk text om fukt- och konstruktionskontroll med bild på fuktmätning i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
P Pr Sn skrev:
Men tanke är att man behöver riva ut det uppreglade golvet och om betongen är jämn kan man sannera och sedan lägga en plastmatta/balkongplattor över istället.
Välkommen till forumet!

Ja, man behöver riva bort allt trä.

Inte plastmatta eftersom den inte släpper igenom fukt. Det man brukar rekommendera är små klinkerplattor med breda fogar eller en typ av heltäckningsmatta som släpper igenom fukt.
P Pr Sn skrev:
Problemet då blir höga trösklar.
Jag tror det är rätt osannolikt att hela källargolvet var uppreglat från början och det får mig att tro att trösklarna är upphöjda på ett eller annat sätt också, dvs. när du river ut allt som är trä så kommer även underlaget för trösklarna att försvinna.

Troligen måste man se över ventilationen i källaren också. Källare på 60-talet byggdes normalt inte så att de var lämpliga som sovrum.
 
Om ni vill bygga om med ett nytt uppreglat golv kan man använda s.k. Nivell-golv eller motsvarande. Då skapar man en luftspalt mot betongen som ventilerar bort fukten med en fläkt vid golvsockeln. Inget organiskt material får ligga mot betongen som man gjorde fel tidigare. Finns dock t.ex. gamla hobbyrum med uppreglade golv i källaren på 60-talshus som fortfarande fungerar felfritt tack vare att man då inte använde täckplast och frigolit utan bara hade väl fuktgenomsläppliga material och isolering.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Ja, man behöver riva bort allt trä.

Inte plastmatta eftersom den inte släpper igenom fukt. Det man brukar rekommendera är små klinkerplattor med breda fogar eller en typ av heltäckningsmatta som släpper igenom fukt.

Jag tror det är rätt osannolikt att hela källargolvet var uppreglat från början och det får mig att tro att trösklarna är upphöjda på ett eller annat sätt också, dvs. när du river ut allt som är trä så kommer även underlaget för trösklarna att försvinna.

Troligen måste man se över ventilationen i källaren också. Källare på 60-talet byggdes normalt inte så att de var lämpliga som sovrum.
Tack för svar! Vettiga och bra tankar. Vi har en visning inbokad, får försöka undersöka golven närmre då. Det låter ju inte som ett monstruöst jobb att åtgärda iaf.

Det finns även en tvättstuga i källaren som renoverats någongång med kakel och klinkers efter byggnadsår. I den tvättstugan har de även installerat en dusch och jag hoppas verkligen att de fixat ventilationen i samband med det. Får också kollas upp vid visning.
 
J Josth skrev:
Om ni vill bygga om med ett nytt uppreglat golv kan man använda s.k. Nivell-golv eller motsvarande. Då skapar man en luftspalt mot betongen som ventilerar bort fukten med en fläkt vid golvsockeln. Inget organiskt material får ligga mot betongen som man gjorde fel tidigare. Finns dock t.ex. gamla hobbyrum med uppreglade golv i källaren på 60-talshus som fortfarande fungerar felfritt tack vare att man då inte använde täckplast och frigolit utan bara hade väl fuktgenomsläppliga material och isolering.
Jag tänker att vi initialt inte behöver använda utrymmet till boyta, utan får lösa det med tiden. Tror du att man kan, efter mögelsanering, lägga typ plastmattor direkt på golvet typ (se bild) för att komma undan golvet/kylan/fukten?
 
  • Svart modulär plastplatta, ihopsatt, hålmönstrad yta, industriell eller praktisk användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är lukten i vinkel vägg/golv något särskilt att tänka på? Jag vet att man brukar/brukade tryckimpregnera syllarna för att skydda mot röta, och att de kan börja lukta kraftigt när de blir fuktiga. Men i detta fallet är det väl möglet i sig som luktar, inget annat jag missar?
 
K
P Pr Sn skrev:
Är lukten i vinkel vägg/golv något särskilt att tänka på? Jag vet att man brukar/brukade tryckimpregnera syllarna för att skydda mot röta, och att de kan börja lukta kraftigt när de blir fuktiga. Men i detta fallet är det väl möglet i sig som luktar, inget annat jag missar?
Brukade, under vissa årtionden.

Har tyvärr ingen koll på vad det innebär att försöka åtgärda en källare, men jag har precis gått igenom processen att riva ut 90kvm undergolv, sanera och montera ventilerat Subfloor-golv i en kåk byggd -79 på oisolerad platta. Det var inte helt roligt, och därtill rätt dyrt per kvm. Gjorde allt jobb själv, då de firmor vi var i kontakt med skulle ha OERHÖRT bra betalt.

Vi valde ett mekaniskt ventilerat undergolv av Nivell/Subfloor/Granab-typ då plattan var rätt ojämn och vi för allt i världen vill bli av med otäcka dofter. Passiv ventilation valde vi därför bort. Hade nog valt Jape om plattan varit jämnare.

Jag har sedan tidigare erfarenhet av att installera Granab (stålreglar), vilket är en ganska enkel, om än lite tidskrävande (särskilt inledningsvis), process. Valde nu träreglar, vilket jag bittert ångrar. Subfloor och Nivell rekommenderade 45x45-reglar, vilket vi därför använde oss av. De var dock så krokiga att det var nära nog omöjligt att väga in golvet. Tog en evighet. Om jag någon gång gör om det här blir det garanterat inte 45x45-reglar i trä. Mer troligt stålreglar.

Innan ni ger er in i någon budgivning tycker jag att ni ska ta kontakt med FLERA OLIKA fackmän för lösningsförslag och att skapa er en bild av kostnader förenade med åtgärderna.

Lycka till!
 
  • Gilla
Pr Sn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.