Nybliven husägare här som tänkte bättra på fasaden med lite färg och där jag nu slutar med att jag nästan behöver byta tak med! Så här går tankegången : en del brädor är i dåligt skick, även rötskada i stocken bakom på ett ställe nere i fasadkanten. Ingen luftspalt mellan fasad och timmervägg. Vilket gör att inte all färg passar att använda har jag förstått. Har tankar på att tilläggsisolera så småningom och att lägga ner arbete och pengar på att skrapa och måla om fasad som inom några år ska tilläggsisoleras verkar inte kostnadseffektivt. Alltså borde jag passa på att tilläggsisolera och sätta upp ny fasad och måla med bra färg (linoljefärg?)Men tilläggsisolerar jag kommer fönster hamna långt in (inte alls fint tycker jag) och det redan idag lilla takutskjutet både på långvägg och gavelvägg kommer bli nästan obefintligt.(Inte alls fint det heller tycker jag!). Ska takutskjut förlängas påverkar det taket som inte heller kommer att se bra ut med några nya betongpannor bredvid de gamla. (Taket är ok i nuläget.)
Stora investeringar som jag inte vill göra eller har räknat med redan nu.
Fasaden kan klara sig med att laga och skarva det mesta några år till men den behöver verkligen målas om på två av väggarna.
Hjälp mig tänka, hur hade ni gjort med allt? Var stoppar man i alla kedjereaktioner som blir?
 
Varför isolera yttervägg? Hur mycket isolering finns idag? Är det välisolerat i tak och golvbjälklaget?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är sällan nödvändigt att tilläggsisolera timmerväggar.
Det som kan störa i ett timmerhus är om det drar kallt inne. Det fixar du genom att ta bort foder och dreva med extra isolering runt dörrar och fönster (oftast där det drar). Drar det på annat håll kan du sätta upp något skivmaterial, t ex gips, eller sätta lumppapp på innerväggarna (mer korrekt byggnadsvård 😜). Golvet kan också behöva tätas om det drar därifrån.
Om du inte besväras av drag i huset, gör du heller ingenting av detta.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är sällan nödvändigt att tilläggsisolera timmerväggar.
Det som kan störa i ett timmerhus är om det drar kallt inne. Det fixar du genom att ta bort foder och dreva med extra isolering runt dörrar och fönster (oftast där det drar). Drar det på annat håll kan du sätta upp något skivmaterial, t ex gips, eller sätta lumppapp på innerväggarna (mer korrekt byggnadsvård 😜). Golvet kan också behöva tätas om det drar därifrån.
Om du inte besväras av drag i huset, gör du heller ingenting av detta.
Tack för svar! Jag tycker inte att det drar precis men det är rätt kallt inne, det jag hann känna innan sommaren kom (flyttade in i slutet av februari). Så du skulle bytt ut de brädor som behövs i panelen och skrapa och måla det som är..? Jag hade velat ha linoljefärg(tror jag) men nu är det tyvärr någon plastfärg och får då fortsätta med det med en färg som klarar att det inte är luftspalt bakom fasaden. Om jag inte börjar från början med ny fasad då.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför isolera yttervägg? Hur mycket isolering finns idag? Är det välisolerat i tak och golvbjälklaget?
Tack för kommentar. Ingen isolering finns i yttervägg, det är timmerstockar, papp och sedan fasad. Hur det ser ut inifrån kan jag inte riktigt svara på.
Att isolera yttervägg skulle ge det varmare inomhus, spara energi samt flytta ut fasaden en bit från husgrunden som nu i stället sticker ut utanför fasaden. (Även om just det sista kan lösas med en dropplist i fasadens nederkant, en djup/bred sådan.)
 
Hur tjocka är ytterväggarna om du mäter?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur tjocka är ytterväggarna om du mäter?
Om jag mäter den aktuella gavelväggen har den fönsterbrädor som går i linje med väggen på nästan 30 cm djup. Om jag mäter den aktuella långväggens fönsterbräda på motsvarande sätt , ca 13 cm djup. (Då har jag inte räknat med själva fönsterkarmen). Så det tyder på att stockarna är tjockare på ena väggen eller att det är isolerat invändigt då? På kattvinden ser det ut som på foto och det jag kan se är att det är lite kraftigare stockar på gavelvägg som det ser ut som, dåligt ljus.
 
  • Gammalt bjälklag med spår av isolering, damm och smuts, i behov av underhåll eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt slitet trägolv, synliga plankor med mellanrum, fyllda med isoleringsmaterial eller smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, verkar vara olika som du säger. Hur mycket isolering ligger på vinden ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, verkar vara olika som du säger. Hur mycket isolering ligger på vinden ?
Jag lyckades just göra sönder vindsstegen och kommer inte upp för att titta men det är ingen isolering alls vad jag tror.
Redigering: så klart var det isolerat, ca 15-17 cm.
 
Redigerat:
H Helen111 skrev:
Tack för svar! Jag tycker inte att det drar precis men det är rätt kallt inne, det jag hann känna innan sommaren kom (flyttade in i slutet av februari). Så du skulle bytt ut de brädor som behövs i panelen och skrapa och måla det som är..? Jag hade velat ha linoljefärg(tror jag) men nu är det tyvärr någon plastfärg och får då fortsätta med det med en färg som klarar att det inte är luftspalt bakom fasaden. Om jag inte börjar från början med ny fasad då.
Nej, jag hade inte isolerat ytterväggarna, däremot hade jag isolerat mer på vinden, värmen stiger ju uppåt.

Vad gäller fasaden hade jag bytt hela panelen och åtgärdat den dåliga bottensyllen, en vägg per år så att det blir hanterligt (tror jag skrev det i din förra tråd också).
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, jag hade inte isolerat ytterväggarna, däremot hade jag isolerat mer på vinden, värmen stiger ju uppåt.

Vad gäller fasaden hade jag bytt hela panelen och åtgärdat den dåliga bottensyllen, en vägg per år så att det blir hanterligt (tror jag skrev det i din förra tråd också).
Tack! Ja du var behjälplig i den tråden också! (Jag behöver fundera flera varv på olika saker och också enligt råd i den tråden inte ta förhastade beslut.) Jag behöver anlita hjälp till detta och tänker att två väggar kan vara rimligt att ta på en gång eventuellt.
Är du insatt i färg också..? Om jag vill ha gul färg så kanske du förordar linoljefärg? Om jag u byter fasad så har jag ju chans att börja från början med något bra.
 
H Helen111 skrev:
Tack för svar! Jag tycker inte att det drar precis men det är rätt kallt inne, det jag hann känna innan sommaren kom (flyttade in i slutet av februari). Så du skulle bytt ut de brädor som behövs i panelen och skrapa och måla det som är..? Jag hade velat ha linoljefärg(tror jag) men nu är det tyvärr någon plastfärg och får då fortsätta med det med en färg som klarar att det inte är luftspalt bakom fasaden. Om jag inte börjar från början med ny fasad då.
Plastfärg är väl tät? Eller finns det någon variant som andas?
Är fasaden målad med tät plastfärg utan luftspalt bakom så kommer den ruttna och stockarna också.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N Niq skrev:
Plastfärg är väl tät? Eller finns det någon variant som andas?
Är fasaden målad med tät plastfärg utan luftspalt bakom så kommer den ruttna och stockarna också.
N Niq skrev:
Plastfärg är väl tät? Eller finns det någon variant som andas?
Är fasaden målad med tät plastfärg utan luftspalt bakom så kommer den ruttna och stockarna också.
Jag har fattat det som att vissa av dom moderna (plast-)färgerna klarar utan luftspalt medan dom flesta inte gör det. Nertill på fasaden har bräder ruttnat ,de har redan blivit skarvade ser man men ruttnat före övrigt äldre (som på många håll verkar ok) ändå. Målningen på de skarvade bitarna verkar ha varit undermålig minst sagt, i en färgbutik tyckte dom det såg ut som att det inte ens blivit grundmålat just där. Huset är gammalt och kanske är det linoljefärg i botten på en del håll. (En vägg ser ev så ut). Jag har tidigare inte förstått att färgval i kombination med luftspalt eller inte är A och O så jag håller på och lär mig.
 
Ta det lugnt. Det går att kapa av brädslåningen nedtill med handcirkelsåg i 45 graders vinkel och byta syll och skarva bräderna. Byt det som är ruttet och måla. Sedan kan det gå bra i 20 år till. Isolera mellantaket bättre.
 
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
Du har knappt vant dig vid hur det är att bo i ett gammalt hus om du flyttade in i februari. Ska något isoleras genast så är det som sagt bjälklaget uppåt. Kolla fönster osv så du inte har onödigt drag. Bo en vinter till för att känna om det är nödvändigt att ta upp golvet och åtgärda drag/bättra isolering där. Innan dessa saker så är isolering av väggar ingen poäng med. Och de bör vanligtvis isoleras inifrån i ett timmerhus. Skaffa tofflor och en ylletröja, istället för att stressa fram beslut. Inget av detta är panik.

Vad är det som är så katastrof med fasaden att det står och faller med att bli åtgärdad precis nu?
Byta till linoljefärg låter som en bra ide. Måla om låter dödfött om det ändå är dålig plastfärg som förstör huset där nu. Vänta till du har tid för renskrapning eller byte av panel och lappa tillfälligt det som behövs.

Kan du förklara hur du landat i slutsatsen att just måla om fasaden är ett akut, ovillkorligt måste som utgör utgångspunkten för allt. Det verkar som den premissen styr dig i fråga om alla andra kommande saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.