A Giggsy90 skrev:
Hej och tack för ditt svar,
Anläggningen beställdes 2022 och installerades nyligen dvs ett år senare. Jag får max skattereduktion för min del 50 k men inte för frugan vilket är också 50 k. Hon har inte rätt till gröna avdraget för hon står inte som ägare på fastigheten vilket vi missade. Jag är skyldig att betala den summa tillbaka nu för det var jag som har klantat mig och inte kollat det innan men jag skyller på dem samtidigt eftersom de har inte pratat tydligt om det eller skrivit detaljerna om grönaavdraget på kontraktet trots att det var de som skötte hela grejen. De gav mig känsla att det är garanterad att få beviljad gröna avdraget för att locka mig med det lägre priset som står högt upp i kontraktet "efter avdraget"
Hur kan man bo i ett hus och missat att man inte står som ägare till det?
Det borde vara straffbart att lura installatörer med sådan felaktig info, du/ni har ju meddelat fastighetsbeteckning och personnummer på fastighetsägare innan ni fick fakturan, och ändå visste ni inte vem som äger erat eget hus?
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 5 till
  • Laddar…
Helt klart rejäl anläggning....

Varför skulle företaget kontrollera dina uppgifter?
Men det viktigaste är vad som står i avtalet om skatten. För OM det är så att det inte står någonstans finns det en möjlighet att slippa undan tror jag.
Jag tycker det låter konstigt att inget skulle stå i avtalet om avdraget.

Men frågan var hur man går till väga när man bestrider en faktura.
Det är väldigt enkelt du informerar företaget att bestrider fakturan.
samt varför du bestrider fakturan. börja med att bara skriva ett mail där du skriver vilken faktura du bestrider.
Det är aldrig fel att bifoga fakturan.
Men så enkelt är det.
Dock behöver det inte vara klart
. Företaget kan.bli lite griniga


m
 
Tråkigt, men att lägga över det på företaget låter som ” det är ok att någon betalar bara det inte är jag ”

Hur ser offerten ut ? Står det något om roten där?


Om företaget skall kolla upp allt åt kunden så bör företaget få betalt för offerten, kan bli många timmars letande obetalt i veckan annars.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
A Giggsy90 skrev:
Hej,

Vi har installerat solceller nyligen via en lokal firma och några månader efter utfört arbete så meddelar dem oss att skatteverket inte godkänt ansökan om gröna avdraget och vi måste betala företaget denna summan. Anledningen är lagfarten står endast på mitt namn trots att det var jag och min fru som hade tagit gemensamt lån när vi köpte huset. Suck!

Det är förstås mitt fel att jag inte hade fördjupat mig i gröna avdrag regler men jag tycker också att det är delvis deras fel eftersom det var de som hade full ansvar för det och de har tydligen inte granskat det från början eller åtminstone frågat mig att kolla det.

Jag hade flera långa samtal och träff med dem innan jag signerade på avtalet men de tog det för givet att vi får gröna avdraget under diskussionsgång så jag litade fullständigt på dem (vilket var dumt). Om det var jag som skötte gröna avdragets papper så hade jag säkert läst på och fattade vad det innebär.

Det står priserna båda före och efter avdrag på på kontraktet men det står inte någonstans att vi är skyldiga att betala resten av pengar om begäran från Skatteverket avslås, dock de skrev det i deras fakturor i efterhand.

Vad skulle ni ha gjort om någon var i min sits? Bara bita i det sura äpplet och betala summan eller är det någon idé att bestride och ta ev den rättsliga vägen. Ps: Har aldrig bestridit någon faktura förut men detta känns riktigt jobbigt och inte helt rättvis tycker jag :(
Vi hade samma problem men löste det när vi gjorde avdraget i mitt namn sen. Vi gjorde först köpet i hennes namn, men sen skrev de om ansökan i mitt namn. Är problemet att avdraget är 50/50 i respektives namn? Din del borde ni kunna få avdrag för.
 
D Bubblebubb skrev:
Jiddras mycket strunt i tråden.

20% grönt avdrag för man på totalbeloppet på en med totalentreprenad installerad och nätansluten solcellsanläggning. Punkt.

ROT och grönt avdrag kan inte båda nyttjas för samma anläggning. PUNKT.
Skiljer sig avdraget om man står för proj själv och kör AB04, dvs utförandeentreprenad?

Iom att just totalentreprenad fanns med i din text vart jag lite konfunderad.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Hur kan man bo i ett hus och missat att man inte står som ägare till det?
Det borde vara straffbart att lura installatörer med sådan felaktig info, du/ni har ju meddelat fastighetsbeteckning och personnummer på fastighetsägare innan ni fick fakturan, och ändå visste ni inte vem som äger erat eget
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Hur kan man bo i ett hus och missat att man inte står som ägare till det?
Det borde vara straffbart att lura installatörer med sådan felaktig info, du/ni har ju meddelat fastighetsbeteckning och personnummer på fastighetsägare innan ni fick fakturan, och ändå visste ni inte vem som äger erat eget hus?
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Hur kan man bo i ett hus och missat att man inte står som ägare till det?
Det borde vara straffbart att lura installatörer med sådan felaktig info, du/ni har ju meddelat fastighetsbeteckning och personnummer på fastighetsägare innan ni fick fakturan, och ändå visste ni inte vem som äger erat eget hus?
Lura?? Hur kom du fram till denna slutsats! Jag ägde tomten sen köpte vi nyckelfärdighus tillsammans och min fru står på köpebrevet precis som jag men vi har tyvärr inte reflekterat kring hennes äganderätt just då. Min huvudpoäng var att det inte kommunicerades tydligt kring det ämne trots flera möte med dem innan signering av kontrakt. Och ja, jag var helt "grön" när det gäller det gröna avdraget och det var förstås mitt misstag att jag inte läste på innan. Dock hade det varit schysst om de hade pratat lite mer om just detta som de sysslar med dagligen. Men man lär sig av denna dyra läxan och livet rullar vidare
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Vi hade samma problem men löste det när vi gjorde avdraget i mitt namn sen. Vi gjorde först köpet i hennes namn, men sen skrev de om ansökan i mitt namn. Är problemet att avdraget är 50/50 i respektives namn? Din del borde ni kunna få avdrag för.
Bra för er, ja det blev godkänt för min del
 
Menar du att det inte var känt för dig att man inte kan få avdrag på en fastighet man inte äger?
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
1 19magnus skrev:
Tråkigt, men att lägga över det på företaget låter som ” det är ok att någon betalar bara det inte är jag ”

Hur ser offerten ut ? Står det något om roten där?


Om företaget skall kolla upp allt åt kunden så bör företaget få betalt för offerten, kan bli många timmars letande obetalt i veckan annars.
Det står både priset före och priset efter avdraget men inga mer specifikationer kring det. Tex står inte att det ska vara två ägare till huset för att få det gröna avdraget beviljad dessutom det var bara jag som signerade på offerten så jag har inte ens tänkt på frugan. Det har inte varit någon diskussion kring det heller
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Helt klart rejäl anläggning....

Varför skulle företaget kontrollera dina uppgifter?
Men det viktigaste är vad som står i avtalet om skatten. För OM det är så att det inte står någonstans finns det en möjlighet att slippa undan tror jag.
Jag tycker det låter konstigt att inget skulle stå i avtalet om avdraget.

Men frågan var hur man går till väga när man bestrider en faktura.
Det är väldigt enkelt du informerar företaget att bestrider fakturan.
samt varför du bestrider fakturan. börja med att bara skriva ett mail där du skriver vilken faktura du bestrider.
Det är aldrig fel att bifoga fakturan.
Men så enkelt är det.
Dock behöver det inte vara klart
. Företaget kan.bli lite griniga


m
Varför då räknar man automatiskt det gröna avdraget för två personer om man är inte tvärsäker på att det är verkligen två ägare till fastigheten?

Det står i mitt avtal priset både före- och efter avdraget men inga mer specifikationer kring det. Tex står inte att det ska vara två ägare till huset för att få det gröna avdraget beviljad dessutom det var bara jag som signerade på offerten så jag har inte ens tänkt på frugan. Det har inte varit någon diskussion kring det heller
 
Redigerat:
Om frugan din betalar för hus och ställer på fastigheten hon inte äger så betyder det inte att hon äger fastigheten.

Lika med Rot-avdrag så behöver det gå 5år innan man kan utnyttja det efter nybyggnation. Yrkesmän som varit hos oss och VET att huset är nybyggt men ändå offererar med Rot-avdrag där vi får upplysa att det inte går igenom och får göras om. Luftvärmepumpar och markiser mm. Alltid rot på offerten.

De solceller vi fått offerter på inkl grönt avdrag har jag tagit för givet att de inte kollar fastighetens lagfart och skattetabell och sen uppskattar vad vi kan tänkas utnyttja utan det är ju beräknat på förutsättningarna för max utnyttjande om man kan det.

Giftermålet har däremot gjort dig till juridisk far till hennes ev kommande barn även om hon får ihop det med grannen på kräftskivan men hon blir automatiskt inte ägare av din fastighet hur många hus hon än är med och bygger där.

Klurigt det där
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Giggsy90 skrev:
Varför då räknar man automatiskt det gröna avdraget för två personer om man är inte tvärsäker på att det är verkligen två ägare till fastigheten?

Det står i mitt avtal priset både före- och efter avdraget men inga mer specifikationer kring det. Tex står inte att det ska vara två ägare till huset för att få det gröna avdraget beviljad dessutom det var bara jag som signerade på offerten så jag har inte ens tänkt på frugan. Det har inte varit någon diskussion kring det heller
När Rot var nytt fick man söka själv.
Ska vi gå tillbaka igen till det?

Företagen säljer inte skatte tjänster.
I det här fallet säljer de solceller.
Även om företaget hade berättat att båda måste äga fastigheten, hade det ändå inte förändrat något. Eftersom du själv inte inte kände till problemet.

Du måste ta ansvar för ditt eget liv.
Du kan inte kräva att alla andra ska göra det.

Men läs igenom hela avtalet ordentligt. Se om det står skrivet någonstans om att de har rätt att kräva tillbaka pengarna.
Du ska alltså inte läsa fakturan.
Det är väldigt intressant för dig att ta reda på.
 
  • Gilla
deetee och 8 till
  • Laddar…
S
Det är väl bara att tacka och ta emot att skattebetalarna finansierar delar av din solcellsanläggning redan som det är eller?

Är det inte märkligt att ni båda står på lånet men bara du har lagfart? :O
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
A Giggsy90 skrev:
Det står både priset före och priset efter avdraget men inga mer specifikationer kring det. Tex står inte att det ska vara två ägare till huset för att få det gröna avdraget beviljad dessutom det var bara jag som signerade på offerten så jag har inte ens tänkt på frugan. Det har inte varit någon diskussion kring det heller
Okay, jag har svårt att se att företaget gjort något fel förutom att dem inte skrivit att priset blir xxxx :- innan bidrag och att betala vid godkänt bidrag xxxx:-

Jämförde ni offerter med andra företag?
Och isåfall hur skrev dem sina offerter jämfört med dem ni valde att anlita?

Om ni inte jämförde så kanske denna offerten var för bra för att vara sann? Mycket vanligt i byggsvängen att man tar den billigaste, men efter lite tid märker man att den var dyrast jämför med vad man får….
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens
A Giggsy90 skrev:
Lura?? Hur kom du fram till denna slutsats! Jag ägde tomten sen köpte vi nyckelfärdighus tillsammans och min fru står på köpebrevet precis som jag men vi har tyvärr inte reflekterat kring hennes äganderätt just då. Min huvudpoäng var att det inte kommunicerades tydligt kring det ämne trots flera möte med dem innan signering av kontrakt. Och ja, jag var helt "grön" när det gäller det gröna avdraget och det var förstås mitt misstag att jag inte läste på innan. Dock hade det varit schysst om de hade pratat lite mer om just detta som de sysslar med dagligen. Men man lär sig av denna dyra läxan och livet rullar vidare
Du blandar ihop fastigheten med huset. Köpebrevet är för fastigheten och huset är en del av fastigheten.
Står du som 100% ägare till fastigheten så äger du 100% av huset också. Om din fru inte skrivit ett separat kontrakt med dig där hon äger halva byggnaden på ofri grund..

Du lär knappast ha ett köpebrev för huset, möjligen ett kontrakt.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.