Borde jag det inte gå att få till ett script i Windows som pingar google, får jag inte kontakt så betyder det att fibern ligger nere och då aktiverar jag med scriptet ett USB-modem 4g?

Därefter pingar jag min ordinarie router via 4G. När jag får kontakt med routern aktiverar jag nötverkskortet (fibern) och dealtivar 4G-modemet.
 
Vad är det för router, hur är 4g anslutet via routern eller direkt i datorn?
 
Tänkte köra sticka direkt i datorn, så det behövs ett script att aktivera/avaktivera usb-porten
 
Låter omständigt om det kan hanteras av routern?
 
Ja om din router har en fast publik extern IP. (Vilket inte är så vanligt.) Annars kanske den får en ny IP-adress när uppkopplingen kommer tillbaka och dina ping-paket hamnar hos Nisse Persson i Flen som blivit tilldelad din gamla IP.
 
Jaja, finns ett flertal anledningar till varför jag vill skriva ett script i Windows för att fixa failovern.
 
Vad är det för problem du försöker lösa ?
 
Jag vill remote komma åt en Home Assistant-installation på en bärbar dator när det är strömavbrott alt (routern strömlös). fibern ligger nere.
 
övriga nätverket ska inte fungera…..bara den bärbara datorn ska ha internetuppkoppling via 4g
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.