BirgitS BirgitS skrev:
Då får du ju mycket bättre luft inne bara genom att ha en modern badrumsfläkt som går hela tiden. Att ha en luft/luftvärmepump som cirkulerar dålig luft förbättrar ju inte och ökar inte heller något självdrag. Så här års behöver man öppna fönstren när man bara har självdrag.
Modern badrumsfkäkt fixat.
Köksfläkt står på tur. Den har över 10 år på nacken.

Att det inte förbättrar just självdraget är jag med på men kvalitén på luften ökar väl ändå.
Livskvalitén ökar med. att kunna trycka ner temperaturen när den är över 25 grader tex. (Har haft 29 inomhus) fast vi hållt stängt och ned draget.
2 barn och hund.
Känns som en bra investering ändå i kombination med att öka självdrag.

Kyla med solceller varmaste dagarna känns bra.
 
BirgitS
R RuneB2 skrev:
Modern badrumsfkäkt fixat.
Ställ då in så att den går hela tiden, normen är 15 l/s.
R RuneB2 skrev:
Att det inte förbättrar just självdraget är jag med på men kvalitén på luften ökar väl ändå.
Vad menar du med luftkvalitet?
Jag tänker på sånt som att ny frisk luft kommer in i tillräcklig utsträckning enligt normerna så att koldioxid, fukt etc. snabbt vädras ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
"Mångsidig luftrening
Den patenterade luftreningsfunktionen i värme￾pumpen bygger också på ett naturligt fenomen. Den
utnyttjar samma processer som gör luften extra ren
och frisk runt ett vattenfall eller i en lövskog. Fines￾sen kallas för “Ion PlasmaCluster” och innebär att
skadliga partiklar i luften oskadliggörs och ger sam￾ma upplevelse av frisk luft inomhus. Funktionen
neutraliserar allt från virus, bakterier och tobaksrök
till kvalster, damm och andra allergiframkallande
ämnen"

Detta är väl ändå luftkvalitet?
Kanske inte är nån vetenskap bakom. Vad vet jag...
Iom hund och katter så blir den en del damm med.
 
BirgitS
Okej, luftrenare förbättrar kvaliteten på vissa sätt men ersätter ju inte luftutbyte. Ökad koldioxidhalt pga. dåligt luftutbyte orsakar t.ex. huvudvärk.
 
Ne precis det är jag med.
Nämner ju den luft/luftvärmepump i kombination med 2-3 tilluftsventiler.
Kan man själv mäta luftflöde? Eller är det ovk som gäller.
Co2 kan jag mäta själv.
 
LuftLuft och en tilluft fresh80 samt rengjord ventilation fixat :)
Ska sätta en tilluft till själv, mest skitgöra att gå igenom tegel märkte jag.

Men,Kan/ska jag sätta en tilluft i källaren/gillestugan där jag har kontoret?
Har märkt att det kan bli lite taskig luft ibland.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Rekommendationen är att man har tilluft i alla rum där man vistas en längre tid, så en gillestuga och ett kontorsrum bör ha tilluft. Sen behövs det förstås också en frånluftsfläkt i källaren som kan dra luften från gillestugan/kontoret, alltså luftpassage hela vägen.
 
Man vill även ha mer frånluft i källaren än markplanet, detta för att minska mängden "källarluft" att komma upp till markplanet.
 
Har en frånluft, fresh som går på fukt i tvättstugan. Dock andra sidan källaren.
Där även en fläktkonvektor sitter.
 
fogskum eller silikon mot tegelfasad för fresh80 ventilerna?
 
BirgitS
R RuneB2 skrev:
Har en frånluft, fresh som går på fukt i tvättstugan. Dock andra sidan källaren.
Den behöver ju gå hela tiden, i alla fall åtminstone när någon är i gillestugan. Samt att det måste finnas en möjlighet för luften att ta sig från gillestugan till tvättstugan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.