M
Undrar om ni lagt märke till att parkettgolven som är billigast nu för tiden om man inte vill ha 3-stav är korta enstav lamellparkett. Jag tycker ju fortfarande att det ser rörigt ut med korta plank. Då är min fråga om någon har testat att lägga dom som fiskbensparkett? Eller går det inte ihop sig med klicksystemet alls vid kortändarna?

Nästa fråga är om man bara lägger flytspackel som den slutliga golvytan, har någon blandat i pigment, färg eller fin akvariesand för att sen slipa/polera fram en fin yta?

Idéer som jag funderat på, men inte testat än. Någon som testat eller har andra idéer att få fram snygga resultat som är ekonomiska?
 
Golv ger generellt ett så stort intryck av bostaden så där skulle jag inte snåla. Vad jag vet är flytspackel för ”mjukt” för att klara sig som ytskikt. Det finns andra produkter om du vill flyta, vet ej prisklass.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Weber har ett system, Design Colour, med färgat flytspackel som ger färdigt golv.


/Höghus
 
  • Wow
MoveMe
  • Laddar…
M
Höghus Höghus skrev:
Weber har ett system, Design Colour, med färgat flytspackel som ger färdigt golv.


/Höghus
Vet ni om det är bra? Är det hårdare än vanligt flytspackel?
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Golv ger generellt ett så stort intryck av bostaden så där skulle jag inte snåla. Vad jag vet är flytspackel för ”mjukt” för att klara sig som ytskikt. Det finns andra produkter om du vill flyta, vet ej prisklass.
Sist jag renoverade snålade jag med ett furugolv. Snyggt, men supermjukt och känsligt också....
 
RoTe
Enligt mig finns det INGET värre än mjuka golv, dom blir förstörda direkt!
 
Düsseldorff
De flesta av mina golv närmar sig 120 år. Det är allt från ek i holländskt mönster till granplank. Allt är slitet som fan men det har en charm. Att mjuka golv blir slitna stör bara vid de första jacken. Sen blir det en del av golvet.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Vet ni om det är bra? Är det hårdare än vanligt flytspackel?
Nä, inte provat. Hittade det när jag letade flytspackel som bildar slityta till min källare.
Jag köpte Combimix industrispackel.
Rimligtvis måste väl de flytspackel som funkar som slityta vara hårdare än de som måste beläggas.

/Höghus
 
Düsseldorff
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
De flesta av mina golv närmar sig 120 år. Det är allt från ek i holländskt mönster till granplank. Allt är slitet som fan men det har en charm. Att mjuka golv blir slitna stör bara vid de första jacken. Sen blir det en del av golvet.
En bild på 120 år gammalt plankgolv i ett av sovrummen.
 
  • Trägolv i rum, soffben, filt, pallkant, naturligt ljus, inomhus, hemtrevligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Att mjuka golv blir slitna stör bara vid de första jacken. Sen blir det en del av golvet.
Kanske ser bra ut när golvet är 100 år, men ser ut som skit före dess.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Sist jag renoverade snålade jag med ett furugolv. Snyggt, men supermjukt och känsligt också....
Javisst, furugolv är prisvärda. Men tänk dig flytspackel som slits och smular sönder, charmigt ?
 
Düsseldorff
Välj ett golv du tycker om och acceptera att det kommer uppstå slitage. Blir det för illa enligt ditt förmenande får du helt enkelt byta golv efter X10 år.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Javisst, furugolv är prisvärda. Men tänk dig flytspackel som slits och smular sönder, charmigt ?
Combimix CM940 rekommenderas för industrilokaler med trucktrafik, så det finns olika slitstyrka.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.