Om det är frågan om 100 000 kr i skattereduktion, då måtte det vara en väldigt stor anläggning, som kostar före avdrag grön teknik 500 000 kr.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A Giggsy90 skrev:
Om de hade bara nämt det så hade vi säkert kollat upp det. Ja huset är relativt nytt, tomten köpte själv för många år sen men huset byggde vi tillsammans dvs med gemensamt lån och vi tänkte rent juridiskt eftersom vi är gifta så vi har gemensamt ägande till huset
Nu förstår jag vad som hänt. Tror det är bra om ni ser över er ägandesituation.
Som det är nu äger du tomten, men ni tillsammans äger huset och har gemensamt lån med huset som säkerhet. Det gör att huset i princip står på ofri grund 🤔. (Undrar varför banken inte protesterat i samband med att ni tog lånet?)
Att ni är gifta betyder att ni äger era egna saker på pappret, men det mesta är giftorättsgods, och värdet ska delas lika vid dödsfall / skilsmässa. Du är fortfarande ensam ägare till tomten.

För att ordna upp det här bör ni kontakta en jurist och genomföra en bodelning inom äktenskapet, så att din fru kan bli hälftenägare även till tomten. Då betalar hon ingen stämpelskatt (som annars kan bli dyr) utan bara en mindre administrativ avgift till Lantmäteriet.
Det kommer inte lösa nuvarande situation med det gröna avdraget, men ni slipper framtida problem av den här sorten!
 
  • Gilla
Freedomhouse och 8 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
giggsy90,

Skattereduktion för grön teknik får den som är fastighetsägare(personnumer) av en fastighet(fastighetsbeteckning) och den person(personnummer) som har beställt och har betalat till solcellsfirman.

Som du förklarar det hela verkar det ju som du giggsy90 är fastighetsägare för den fastighet som firman har monterade solcellsanläggningen på och även du som även har beställt, och du som har betalt anläggningen av den lokala solcellsfirman. Så långt allt väl. Men det kanske föreligger speciella omständigheter som du inte nämner?

Den lokala firman kanska klantat sig och har gjort fel vid ansökan om grön teknik, anget fel personummer, fel fastighetsnummer osv. Då kan den lokala firman väl ringa upp skattemyndigheten och be att få makulera ansökan och göra en ny korrekt ansökan. Firman får återbetala dig det du har betalat in till dem, och de får skicka ny faktura, och så får du på nytt betala igen in till din solcellsfirman.

Sedan är det väl så att om det blir skattereduktion för grön teknik, säg 40000 kr, men du under kalenderåret 2023 endast har betalar 20000 kr i skatt, då får du kvarskatt med 20000 kr. Har du annat ROT-avdrag under samma kalenderår påverkat det också.

giggsy90,
När beställdes anläggningen alltså när du skrev på beställningen?
När betalades den?

giggsy90,
är du fastighetsägare (eller fastighetsdelägare) och solcellsfirman har monterat en solcellsanläggning på din fastighet och du har betalat anläggningen, då har du helt klart rätt till skattereduktion för grön teknik likt alla andra som har fått installerat solcellsanläggningar.

Hur mycket skattereduktion kr för grön teknik är det frågan om?
ROT och Grönt påverkar inte varandra.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Fairlane
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
ROT och Grönt påverkar inte varandra.
Det beror på hur man ser det.
Om man utnyttjat hela sin inbetalade skatt till det det ena avdraget så finns inget att ta från när man vill nyttja det andra. Det var så jag tolkade texten du citerade men jag vet inte med säkerhet att den ska tolkas så.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Hur stor summa handlar detta om egentligen ? Det kan ju vara max 50.000 extra/oväntad utgift som ni åker på att betala, eller ?
 
A Giggsy90 skrev:
Om de hade bara nämt det så hade vi säkert kollat upp det. Ja huset är relativt nytt, tomten köpte själv för många år sen men huset byggde vi tillsammans dvs med gemensamt lån och vi tänkte rent juridiskt eftersom vi är gifta så vi har gemensamt ägande till huset
Det är ”tomten” som är fastigheten. Uppenbarligen viste du ju att du är ensam ägare till den. Huset är normalt sett den del av fastigheten, det har i allmänhet inte något annat ägarförhållande.
 
C
A Giggsy90 skrev:
Vi köpte huset tillsammans så vi utgick ifrån att vi båda ägde huset
Entreprenörer gör så klart ingen research för att kolla upp vem som är lagfaren ägare av fastigheten, vad du har för inkomst osv. så det kan man inte förvänta sig.
Och nej, lagfarten ändrar inte sig själv automatiskt bara för att man gifter sig eller tar ett gemensamt lån.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
När byggdes/köptes tomt+fastighet/hus ?
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
D
Jiddras mycket strunt i tråden.

20% grönt avdrag för man på totalbeloppet på en med totalentreprenad installerad och nätansluten solcellsanläggning. Punkt.

ROT och grönt avdrag kan inte båda nyttjas för samma anläggning. PUNKT.
 
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
20% grönt avdrag för man på totalbeloppet på en med totalentreprenad installerad och nätansluten solcellsanläggning. Punkt.
Skattereduktionen ger 20 % avdrag (solceller) samt 50 % avdrag (batteri och laddstolpe) på material- och installationskostnader. Punkt! 😎
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Båda parter har gjort fel - du borde som du säger kollat noggrannare, men solcells-leverantören borde haft med mer info om detta i sina avtal. Säkert lyckosökare som gett sig in i branschen för att tjäna på trenden med solceller.

I mitt avtal med de som levererade våra paneler står det tydligt i T&C att vi måste ersätta firman om de inte får ut det gröna avdraget via Skatteverket. Saknar era montörer detta tycker jag du ska bestrida, låta dem stämma dig och söka förlikning så får ni dela på den missade ersättningen.
 
D
D Dilato skrev:
Skattereduktionen ger 20 % avdrag (solceller) samt 50 % avdrag (batteri och laddstolpe) på material- och installationskostnader. Punkt! 😎
Ja du har rätt, men såvitt jag ser har TS inte köpt varken energilagring eller laddstolpe. Så jag vet inte vad du vill framföra.
 
D Bubblebubb skrev:
Ja du har rätt, men såvitt jag ser har TS inte köpt varken energilagring eller laddstolpe. Så jag vet inte vad du vill framföra.
Att om man påstår något bestämt med "punkt." så bör man ta med alla ingående komponenter och inte bara en delmängd.
 
  • Gilla
Ichimoku64 och 5 till
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Att om man påstår något bestämt med "punkt." så bör man ta med alla ingående komponenter och inte bara en delmängd.
Nej det bör man inte. Man bör hålla sig till ämnet.
 
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
C
D Bubblebubb skrev:
Man bör hålla sig till ämnet.
Vilket var att TS fått avslag. Inte hur mycket avdrag man kan få...
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.