• Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
engs
Kör BirdNET sen länge, men även den säger att det är i samarbete med Cornell University, undrar vad det är för skillnad, om någon.

Edit: Resp. App/AI ska vara tränade på olika databaser ivf så det är inte bara två skal till samma AI. Merlin ser ut att ha något offlineläge, den bad mig ladda ner en databas över aktuell region. Så jag antar den fungerar utan nätverk. Samt såg det på screenshoots ut att fungera med bilder också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
T
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag måste få tipsa om Cornell Universitys app Merlin. Har själv testat den hemma (Hisingen i Södra Bohuslän) och appen spikar samtliga fåglar jag själv kan höra. Tipset kom från en 400-klubbare (fågelskådningsknarkare).

[länk]
Fantastiskt tips! Tack.

På en dryg minut identiferade appen fiskmås, bofink, blåmes, trädgårdssångare, koltrast, lövsångare, grönsiska och sädesärla. Detta vid den Österbottniska kusten.


Trädgårdssångaren och lövsångaren hade jag nog ingen aning om!
 
engs engs skrev:
… Så jag antar den fungerar utan nätverk. …
Kan ju vara bra i de djupa skogarna eller vida fjällen. 🤓
 
T Turbo_Tail skrev:

Trädgårdssångaren och lövsångaren hade jag nog ingen aning om!
Sångare är helt hopplösa att ”arta” utan sången. 9 av 10 ser likadana ut.
 
engs
Identifierade en talgoxe igår med BirdNET, bara för att visa frugan det engelska namnet på wikipedia och säga ”det här är min favoritfågel”.
Fick en. 🙄
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
engs engs skrev:
Identifierade en talgoxe igår med BirdNET, bara för att visa frugan det engelska namnet på wikipedia och säga ”det här är min favoritfågel”.
Fick en. 🙄
Great Tit! :) På svenska blir ju det typ, hrmmm, ja typ så...
Blåmes är väl Blue Tit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.