Hej. Vi har skrivit avtal med Eon ang. att sätta upp solceller.
Nu är det så att vi har ett uterum nedanför som de kräver att vi river för att de ska kunna montera ställningar.
Jag utgår från att det inte är något unikt med uterum på den soliga sidan av hus.
Hur har ni gjort som har uterum nedanför, har ni rivit?
Finns det byggnadsställningar att hyra för detta?
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Självklart ska ni inte riva för att dom inte kan fixa rätt typ av ställning för jobbet.
"Fackverksbalk", Burton rörställning, lägg en stålbalk tvärs över om taket är platt, öppna upp taket så att man kan fästa något att vila ställningen på på mitten.

Fallskydd som fästes i huset/ överhänget på taket över uterummet och sätt ställningen på andra sidan.
Elon är så stora att dom garanterat har kontakter som kan lösa det, har ni skrivit avtal är det deras problem om inget är specificerat i avtalet.
Dom är bara snåla och vill att ni tar den ekonomiska smällen för att dom tabbat sig om priset redan är satt.
 
  • 3D-rendering av en metallställning för byggnadsarbete med varumärke synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
K
De borde ha rätt ställning i offerten om de har sett bilder eller varit på plats. Inte komma i efterhand
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
De borde ha rätt ställning i offerten om de har sett bilder eller varit på plats. Inte komma i efterhand
EON gör inte platsbesök innan man signat digital offert. Så var det iallafall sommaren 2022. I bästa fall kanske de ser uterummet på Google maps.
 
  • Wow
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Håller inte de flesta uterum att stå på? Alltså några plankor typ på för att skydda ev. kanalplast. Sedan är väl problemet att det måste vara godkänt misstänker jag, trots att det blir lika stabilt som en altan med lite högre höjd?
 
  • Gilla
Charlotta Rasmusson och 1 till
  • Laddar…
S sandos skrev:
Håller inte de flesta uterum att stå på? Alltså några plankor typ på för att skydda ev. kanalplast. Sedan är väl problemet att det måste vara godkänt misstänker jag, trots att det blir lika stabilt som en altan med lite högre höjd?
Taket håller för normal snölast (bevisligen).
Yrkesinspektionen sätter stopp om fallsäkerheten inte är fullgod.
Oansvarigt/bedrägligt att inte kräva information om möjlighet till ställningsbygge vid försäljning av solceller. Ställning är obligatoriskt vid allt takarbeten av större omfattning.
Riv inte ditt uterum. Entreprenören måste lösa detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
C Charlotta Rasmusson skrev:
Hej. Vi har skrivit avtal med Eon ang. att sätta upp solceller.
Nu är det så att vi har ett uterum nedanför som de kräver att vi river för att de ska kunna montera ställningar.
Jag utgår från att det inte är något unikt med uterum på den soliga sidan av hus.
Hur har ni gjort som har uterum nedanför, har ni rivit?
Finns det byggnadsställningar att hyra för detta?
Sjukaste jag hört på länge. De kan inte kräva att du river någonting för att de skall montera solceller. Låter som riktiga amatörer…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hej.
Min leverantör byggde en ställning för att gå upp och ner på och satte sedan staket som du ser på bilden för att lösa det problemet. Är inga konstigheter att ha ställning som monteras i takfoten så. Kan väl kanske bli lite tajt om uterums taket är precis i takfoten. Men då får de göra som firman som bytte mitt tak innan, en sektion ställning på respektive sida om uterummet. Sen sätter de stål stag mellan sektionerna och monterar skyddet på dom. Riv inte uterummet. Byt i så fall leverantör är min tanke… lycka till
 
  • Ett enfamiljshus med byggnadsställningar, solpaneler på taket, under klart blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
U Uvgatan skrev:
Hej.
Min leverantör byggde en ställning för att gå upp och ner på och satte sedan staket som du ser på bilden för att lösa det problemet. Är inga konstigheter att ha ställning som monteras i takfoten så. Kan väl kanske bli lite tajt om uterums taket är precis i takfoten. Men då får de göra som firman som bytte mitt tak innan, en sektion ställning på respektive sida om uterummet. Sen sätter de stål stag mellan sektionerna och monterar skyddet på dom. Riv inte uterummet. Byt i så fall leverantör är min tanke… lycka till
Vi har uterum i ett hörn. Helt omöjligt att staga från 2 sidor då tyvärr.

Full möjligt och enkelt att bara stå på uterumstaketdock. Men som sagt, det är hårt reglerat med ställningar så...
 
U Uvgatan skrev:
Hej.
Min leverantör byggde en ställning för att gå upp och ner på och satte sedan staket som du ser på bilden för att lösa det problemet. Är inga konstigheter att ha ställning som monteras i takfoten så. Kan väl kanske bli lite tajt om uterums taket är precis i takfoten. Men då får de göra som firman som bytte mitt tak innan, en sektion ställning på respektive sida om uterummet. Sen sätter de stål stag mellan sektionerna och monterar skyddet på dom. Riv inte uterummet. Byt i så fall leverantör är min tanke… lycka till
Det fins säkert bra lösningar men entreprenören måste lösa fallsäkerheten på plats med de förutsättningarna som gäller på plats.
Det är ett straffrättsligt ansvar om olycka inträffar och det är Byggherren (TS) som är ytterst ansvarig. TS ska därför kräva av entreprenören godkänt fallskydd.
 
  • Gilla
Charlotta Rasmusson
  • Laddar…
U Uvgatan skrev:
Hej.
Min leverantör byggde en ställning för att gå upp och ner på och satte sedan staket som du ser på bilden för att lösa det problemet. Är inga konstigheter att ha ställning som monteras i takfoten så. Kan väl kanske bli lite tajt om uterums taket är precis i takfoten. Men då får de göra som firman som bytte mitt tak innan, en sektion ställning på respektive sida om uterummet. Sen sätter de stål stag mellan sektionerna och monterar skyddet på dom. Riv inte uterummet. Byt i så fall leverantör är min tanke… lycka till
ROOFAC- eller RSS Fallskyddssystem heter lösningen som man ser till höger på bilden.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Det fins säkert bra lösningar men entreprenören måste lösa fallsäkerheten på plats med de förutsättningarna som gäller på plats.
Det är ett straffrättsligt ansvar om olycka inträffar och det är Byggherren (TS) som är ytterst ansvarig. TS ska därför kräva av entreprenören godkänt fallskydd.
Det är inte per automatik så om det är privatperson som är beställare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är inte per automatik så om det är privatperson som är beställare.
Eftersom det fins en entreprenör som ska utföra jobbet är det inte privat i yrkesinspektionens bedömning.
Sanktionsavgift vid brister i fallsäkerhet och straffrättsligt ansvar vid arbetsskada är möjlig påföljd.
Vad privatpersoner sysslar med hemmavid är inte TS fråga.
 
  • Gilla
Charlotta Rasmusson
  • Laddar…
Jag fick upp denna bild på FB idag... Kreativ lösning 😎
Två personer på stegar mot hus med solpaneler. Osäker arbetsmetod, potentiell fara. Klart väder, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B
En skylift kanske är en möjlig lösning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.