Hej!
Jag har en toalett på runt 1kvd där jag vill lägga golv.
Att spendera tusentals kr på en golvläggare känns inget vidare så jag vill göra det själv.
Vad är det absolut enklaste sättet?
Tidigare har det suttit ditlimmade laminatplattor, är det ett alternativ? Det känns enklast men kanske inte är godkänt längre.

Tack!
 
Centano Centano skrev:
Tänk på att det ska sitta ett tätskikt i golvet. [länk]
Är det ett krav? Vad kan hände om jag inte har det? Känns ju ganska löjligt ärligt talat men jag måste ju följa kraven om dom finns.
 
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
Ja, med uppvik 50 mm på väggarna men om det finns risk för tillskjutande fukt underifrån kan undantag göras. Det finns också diffusionsöppna tätskikt som kan vara ett alternativ men dessa är inte godkända av BKR i alla fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Torbjörnfälltin Torbjörnfälltin skrev:
Är det ett krav? Vad kan hände om jag inte har det? Känns ju ganska löjligt ärligt talat men jag måste ju följa kraven om dom finns.
Krav o krav. Du hamnare ju inte i fängelse om du bygger utan tätskikt. Men du kan få problem med försäkringsbolaget. Och köpare om du säljer.

Är detta i en bostadsrättslägenhet så kräver troligen föreningen att du följer branschregler vid renovering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
vad är kvd för enhet ?
 
  • Gilla
Nijajin och 4 till
  • Laddar…
Torbjörnfälltin Torbjörnfälltin skrev:
Är det ett krav? Vad kan hände om jag inte har det? Känns ju ganska löjligt ärligt talat men jag måste ju följa kraven om dom finns.
Måste och måste.

Om det handlar om renovering i din egen villa så får du strunta i kraven om du vill, MEN då riskerar du att ditt försäkringsbolag vägrar att hjälpa dig den dag du råkar ut för en vattenskada. Sen om bostaden ska säljas och du glömmer att nämna att du tagit genvägar så finns ju också stor risk att en köpare uppmärksammar detta i efterhand och börjar kräva dig på ersättning för att renovera badrummet igen.

Handlar det om en lägenhet i BRF så lär du definitvt hålla dig till kraven. Trist att slarva och ställas ansvarig om där skulle bli en skada på föreningens byggnad och/eller grannarnas bostäder.

Tillbaka till topic så kan du ju såklart alltid fråga ett par företag om pris så får du nån referens. Golvmatta är troligtvis billigast om man ska leja bort det. Dock svårt att göra själv om man inte har prylar för att svetsa.
Att lägga en kvadratmeter tätskikt inklusive uppvik och sen lägga lite klinker är inte särskillt svårt att göra själv om du läser på lite innan och är noga med att följa tillverkaren av tätskiktets instruktioner
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
vad är kvd för enhet ?
KVD är en vedertagen förkortning för kvarndammen som säljer begagnade bilar, men det verkar osannolikt med tanke på frågeställningen.

Samma sak gäller att det skulle handla om flygplatsen i Azerbajdzjan, även om det säkert finns toaletter där.

Det skulle teoretiskt kunna vara kvadratdecimeter men inte ens om man backar in och går ut räcker storleken på toaletten för att kunna uträtta sina behov.

Istället kan jag med säkerhet säga att det ska förstås som kvm. På samma sätt är jag helt säker på att det gjorts värre felskrivningar i forumet 😉.
 
  • Gilla
  • Haha
Tordan_sth och 34 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Tänk på att det ska sitta ett tätskikt i golvet. [länk]
Men en toalett är väl inget våtrum....?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
F Florran skrev:
Men en toalett är väl inget våtrum....?
Numera anses det vara det
 
F Florran skrev:
Men en toalett är väl inget våtrum....?
Nej det är inget våtrum, så det krävs inte tätskikt på väggarna,
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bestäm vad du vill ha för golv. Klinker eller en våtrumsmatta är det vanligaste.

Sen riv ut det befintliga och gör iordning slätt underlag. Våtrumsmatta är noga att det är slätt och rent, annars blir det lätt märken som synd igenom, så kanske välja en matta med struktur.

Är det 1m2 toalett som bara skall ha nytt golv och kanske våtrumsfärg på väggarna (Jotun har en matt våtrumsfärg som är nice) Att lägga mattan på Golvet går jättefort för en mattläggare så värt att ta en offert
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Torbjörnfälltin Torbjörnfälltin skrev:
Hej!
Jag har en toalett på runt 1kvd där jag vill lägga golv.
Att spendera tusentals kr på en golvläggare känns inget vidare så jag vill göra det själv.
Vad är det absolut enklaste sättet?
Tidigare har det suttit ditlimmade laminatplattor, är det ett alternativ? Det känns enklast men kanske inte är
mexitegel mexitegel skrev:
KVD är en vedertagen förkortning för kvarndammen som säljer begagnade bilar, men det verkar osannolikt med tanke på frågeställningen.

Samma sak gäller att det skulle handla om flygplatsen i Azerbajdzjan, även om det säkert finns toaletter där.

Det skulle teoretiskt kunna vara kvadratdecimeter men inte ens om man backar in och går ut räcker storleken på toaletten för att kunna uträtta sina behov.

Istället kan jag med säkerhet säga att det ska förstås som kvm. På samma sätt är jag helt säker på att det gjorts värre felskrivningar i forumet 😉.
Så viktigt att göra allt med lite humor!
 
  • Gilla
RundBerg och 1 till
  • Laddar…
Varför kravet på 50mm upp på vägg? Tröskeln till dörren är ju oftast inte mer än någon cm.
 
  • Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
Torbjörnfälltin Torbjörnfälltin skrev:
Hej!
Jag har en toalett på runt 1kvd där jag vill lägga golv.
Att spendera tusentals kr på en golvläggare känns inget vidare så jag vill göra det själv.
Vad är det absolut enklaste sättet?
Tidigare har det suttit ditlimmade laminatplattor, är det ett alternativ? Det känns enklast men kanske inte är godkänt längre.

Tack!
För 10 år sedan var vi i en liknande situation men det gällde att "renovera" ett befintligt toagolv i en villa. Vi hade precis lagt ut mycket pengar på en totalrenovering av det större badrummet, ville snåla här och bara snygga till. Det befintliga beläggning var samma våtrumsmatta som fanns i badrummet. Det såg inte så snyggt ut efter många år. Efter mycket letande kom jag på att vinylgolven på Bauhaus skulle funka bra och lämpa sig för DIY. Det gick att lägga på det befintliga mattan. Så värst billigt var det inte ca 300kr/kvm men vi behövde så lite. Lätt att fixa var det, mjukt att gå på, lätt att hålla rent, vattentåligt. 10 år senare ser det lika bra ut. Utbudet är stort nu på Bauhaus, till skillnad från då, priserna varierar så kolla skillnaden om du tycker det låter intressant.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.