M Matslax skrev:
Det är l så att plåttak är ett av de moment inom bygg som man inte kan göra som hemmafixare. Kanske enda momentet.
Plåttak är en av de enklaste saker att montera som hemmafixare, otaliga är de korrugerade plåttak som villaägare, sommarstugeägare och bönder monterat genom åren och de allra flesta ligger still och tätar mot nederbörden även en mansålder senare...

Snyggt lagda bandfalsade tak är en annan sak, de läggs företrädesvis av plåtslagare och brukar även de hålla i decennier om de är rätt lagda på bra underlag.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Då är du nog på fel forum....
Det beror ju så klart på vad du definierar som plåttak...
Bandtäckning klarar inte alla av(men jag har sålt sådant till hemmafixare som gjort själva)men all annan typ av plåt klarar dom flesta ut med lite instruktioner
Jag håller med.
Jag är också plåtslagare och har sålt flera bandtäckningar till privatpersoner som lagt taket själv.
Jag har levererat plåten och lånat ut verktyg och maskiner och gjort en kortare demonstration hur själva läggningen går till.
När kunden lagt en sida har jag åkt dit och förberett nocken för andra sidans läggning. Vid hinder och takkupor har kunden lagt efter mina instruktioner så att jag har kunnat göra ett smidigt kompletteringsarbete.
Kunden får då ett dubbelfalsat tak till ungefär samma pris som ett klicktak.

Nu är det här en gammal tråd, men jag vill ändå påpeka det vissa skriver om att plåtslagare känner sig hotade av att privatpersoner kan göra jobbet själva när de lägger klicktak. Så är det verkligen inte för min del.
Privatpersoner är generellt sett ganska besvärliga kunder då de ofta inte vet riktigt vad de vill ha eller vad det ska ha för funktion. Det klassiska är att det kommer in en privatperson och vill ha två fönsterbleck av standardmodell. På min verkstad är ett standardfönsterbleck 200mm djupt med en bakkant på 30mm och en längd av 600mm. Standardbleck är dessutom ärggröna.
När man ger en kund ett sådant bleck får man väldigt märkliga blickar.
Har man redan fullt upp är det ibland lite irriterande att lägga en timme på en kund som har köpt 20 bleck på byggaffären och köper två bleck av mig eftersom att det var två fönster där prefabblecken inte passade. Få kunder vill betala 350kr/st för fönsterbleck...


Men dess kunder måste ändå tas omhand och de är trots allt välkomna alla dagar i veckan med såväl problem med fönsterbleck som kompletteringar till klicktak.
Det som irriterar mig är "snickare" som tar på sig att lägga klicktak och som kallar det för bandtäckning och som hör av sig när de lagt ett sådant tak och ber mig göra skorstensbeslag och stosar. Gärna samma vecka eftersom ställningen ska rivas.
Dessa "proffslagda" klicktak ser i många fall förjävliga ut och det är uppenbart att ingen takplan har gjorts innan arbetet börjat.
Säger man att det är 3 månaders väntetid innan man kan göra klart deras jobb har de mage att bli irriterade och påstå att man är klicktakshatare.
Jag har försökt ha samma attityd mot en del av dess snickare och ringt dem och sagt att jag har ställt upp en byggställning runt en villa och har för avsikt att bandtäcka taket om en vecka och undrar om de kan åka dit och riva gamlantaket, slå på ny råspont och pappa.
Hur många snickare tror ni ställer upp på det ?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Jag håller med.
Jag är också plåtslagare och har sålt flera bandtäckningar till privatpersoner som lagt taket själv.
Jag har levererat plåten och lånat ut verktyg och maskiner och gjort en kortare demonstration hur själva läggningen går till.
När kunden lagt en sida har jag åkt dit och förberett nocken för andra sidans läggning. Vid hinder och takkupor har kunden lagt efter mina instruktioner så att jag har kunnat göra ett smidigt kompletteringsarbete.
Kunden får då ett dubbelfalsat tak till ungefär samma pris som ett klicktak.

Nu är det här en gammal tråd, men jag vill ändå påpeka det vissa skriver om att plåtslagare känner sig hotade av att privatpersoner kan göra jobbet själva när de lägger klicktak. Så är det verkligen inte för min del.
Privatpersoner är generellt sett ganska besvärliga kunder då de ofta inte vet riktigt vad de vill ha eller vad det ska ha för funktion. Det klassiska är att det kommer in en privatperson och vill ha två fönsterbleck av standardmodell. På min verkstad är ett standardfönsterbleck 200mm djupt med en bakkant på 30mm och en längd av 600mm. Standardbleck är dessutom ärggröna.
När man ger en kund ett sådant bleck får man väldigt märkliga blickar.
Har man redan fullt upp är det ibland lite irriterande att lägga en timme på en kund som har köpt 20 bleck på byggaffären och köper två bleck av mig eftersom att det var två fönster där prefabblecken inte passade. Få kunder vill betala 350kr/st för fönsterbleck...


Men dess kunder måste ändå tas omhand och de är trots allt välkomna alla dagar i veckan med såväl problem med fönsterbleck som kompletteringar till klicktak.
Det som irriterar mig är "snickare" som tar på sig att lägga klicktak och som kallar det för bandtäckning och som hör av sig när de lagt ett sådant tak och ber mig göra skorstensbeslag och stosar. Gärna samma vecka eftersom ställningen ska rivas.
Dessa "proffslagda" klicktak ser i många fall förjävliga ut och det är uppenbart att ingen takplan har gjorts innan arbetet börjat.
Säger man att det är 3 månaders väntetid innan man kan göra klart deras jobb har de mage att bli irriterade och påstå att man är klicktakshatare.
Jag har försökt ha samma attityd mot en del av dess snickare och ringt dem och sagt att jag har ställt upp en byggställning runt en villa och har för avsikt att bandtäcka taket om en vecka och undrar om de kan åka dit och riva gamlantaket, slå på ny råspont och pappa.
Hur många snickare tror ni ställer upp på det ?
Känner igen mig...🤣
 
F fribygg skrev:
Plåttak är en av de enklaste saker att montera som hemmafixare, otaliga är de korrugerade plåttak som villaägare, sommarstugeägare och bönder monterat genom åren och de allra flesta ligger still och tätar mot nederbörden även en mansålder senare...

Snyggt lagda bandfalsade tak är en annan sak, de läggs företrädesvis av plåtslagare och brukar även de hålla i decennier om de är rätt lagda på bra underlag.
Jag avsåg / menar bandtäckt skivtäckt.
Dvs plåttak utan synliga skruv tex.
Vanlig ve kan plåt kan man ju lägga själv
 
M Matslax skrev:
Två reflektioner.
1. Äpple och päron. Vadå...? Ser ju likadant ut?

2. Vad är det för garantier du pratar om? Lämnas väl inga särskilda garantier på enskilda byggnadsmoment. Finns klart reglerat i lag avseende privatperson och näringsidkare.

3. Förstår att den som är van att kunna ta oskäligt betalt, till varje pris måste hindra utvecklingen där konsumenter får starkare ställning.
Men att häva ur sig som du gör blir uppenbart oseriöst.

Nu 2023 kommer det bli svårt med jobb och pressade priser. Särskilt de som ockrat kommer få svårt att överleva.
1.
Ett äpple ser inte som ett päron och tvärtom.
Största skillnaden rent estetiskt är att på ett klicktak har du synliga farmarskruv med gummipackning på nock , alla hinder på taket samt vindskivor .
På ett bandfalsat tak ör det inga synliga skruv nånstans . Allt sätts med dolda infästningar. Tycker du det ser likadant ut så har du redan bestämt dig och då är det ingen ide att försöka övertyga dig om skillnaden . Nu har du iallafall fått en förklaring.

2. Vem lämnar garantin på arbetet på taket om snickaren/du själv sätter taket och plåtslagaren sätter alla hinder ?
Jag antar att du inser problemet som uppstår när det snickaren satt ena plåtbiten och plåtslagaren den andra och dom går i hop i varandra och det blir ett läckage . Vems är ansvaret? . Plåtslagaren tar ju inte ansvar för hela plåttaket för han sätter hinder . Ditt resonemang haltar något .

3. vem tar oskäligt betalt ? inte jag i allafall . Kunden vet nästan alltid vad det kostar innan vi börjar , då bestämmer kunden själv om man vill anlita oss .Vi jobbar nästan uteslutande mot större beställare med fasta priser . Alla jobb vi gör är mot fast pris . Och vi är för övrigt nästan helt uppbokade till våren 2025 .

"Ta alltid fast pris , så vet du vad det kostar "

har det stått i min profil dom 2 sista åren.
Det är mitt tips till dig.
Trevlig midsommar
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
1.
Ett äpple ser inte som ett päron och tvärtom.
Största skillnaden rent estetiskt är att på ett klicktak har du synliga farmarskruv med gummipackning på nock , alla hinder på taket samt vindskivor .
På ett bandfalsat tak ör det inga synliga skruv nånstans . Allt sätts med dolda infästningar. Tycker du det ser likadant ut så har du redan bestämt dig och då är det ingen ide att försöka övertyga dig om skillnaden . Nu har du iallafall fått en förklaring.

2. Vem lämnar garantin på arbetet på taket om snickaren/du själv sätter taket och plåtslagaren sätter alla hinder ?
Jag antar att du inser problemet som uppstår när det snickaren satt ena plåtbiten och plåtslagaren den andra och dom går i hop i varandra och det blir ett läckage . Vems är ansvaret? . Plåtslagaren tar ju inte ansvar för hela plåttaket för han sätter hinder . Ditt resonemang haltar något .

3. vem tar oskäligt betalt ? inte jag i allafall . Kunden vet nästan alltid vad det kostar innan vi börjar , då bestämmer kunden själv om man vill anlita oss .Vi jobbar nästan uteslutande mot större beställare med fasta priser . Alla jobb vi gör är mot fast pris . Och vi är för övrigt nästan helt uppbokade till våren 2025 .

"Ta alltid fast pris , så vet du vad det kostar "

har det stått i min profil dom 2 sista åren.
Det är mitt tips till dig.
Trevlig midsommar
Jag var uppfattat att klicktak numera är UTAN synliga spik/skruv.
Synliga skruv genom taket är inget man vill ha.
Kommer börja rosta och läcka för eller senare. Hålen kommer bli lite större med tiden.
Gummit lär torka osv.

Sen är du säger begär alltid fastpris ger jag dig helt rätt. Även om praxis från domstolar som prövat frågan menar att fast pris kan innebära priset +15% om det är uppe bart skäligt/nödvändigt. Det skall vara påkomst av dolt fel eller motsvarande.

Samtidigt är det dyrt.
Först när det finns fler firmor än uppdrag kommer det bli sunda priser.

Förhoppningsvis kommer det snabbt stigande räntorna och krisen hos fastighetsbolag göra att byggbranschen blir sundare och priserna stabiliserar sig på skäliga nivåer.
 
M Matslax skrev:
Jag var uppfattat att klicktak numera är UTAN synliga spik/skruv.
Synliga skruv genom taket är inget man vill ha.
Kommer börja rosta och läcka för eller senare. Hålen kommer bli lite större med tiden.
Gummit lär torka osv.

Sen är du säger begär alltid fastpris ger jag dig helt rätt. Även om praxis från domstolar som prövat frågan menar att fast pris kan innebära priset +15% om det är uppe bart skäligt/nödvändigt. Det skall vara påkomst av dolt fel eller motsvarande.

Samtidigt är det dyrt.
Först när det finns fler firmor än uppdrag kommer det bli sunda priser.

Förhoppningsvis kommer det snabbt stigande räntorna och krisen hos fastighetsbolag göra att byggbranschen blir sundare och priserna stabiliserar sig på skäliga nivåer.
Ytorna är utan synlig skruv ,men alla kanter,ränndalar ,nockar och hinder skruvas..
Dock brukar gavlarna täckas med ett vanligt vindskivebeslag..
 
É
Kan någon ge bildexempel på skillnaderna mellan ett ”riktigt” tak och ett klicktak typ Lindab/Plannja? Hittills har det inte varit så många övertygande argument utan mer i stil med ”oj går inte ens att jämföra” som bidrag bara.

Dels skillnaderna i synliga skruvar som nån varit inne på, men även den mer estetiska helheten på taket som tydligen är enorm. (menar inte exempel på felaktiga montage).
 
En apelsin En apelsin skrev:
Håller med! Så skönt att all skruv är dold!
Fast det stämmer väl inte? På mitt Plannja Trend från 2018 sitter en synlig skruv per plåt i nedre sidan, enligt instruktionerna. Men få skruv är det.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Fast det stämmer väl inte? På mitt Plannja Trend från 2018 sitter en synlig skruv per plåt i nedre sidan, enligt instruktionerna. Men få skruv är det.
Hur sitter nockplåten fast?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Hur sitter nockplåten fast?
Nockplåten skruvas fast i nockstöden. Så den skruven är synlig.
 
É
La mitt clicktak och var lätt att lägga.
 
  • Utomhus byggarbetsplats, takkonstruktion, träställning, grusgrund, gröna träd, molnig himmel, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsblad, monteringsanvisning, röd text och logga, QR-kod, blått och rött takmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Vad är det för skruv? Har instruktionerna ändrats, se aktuella på länk. Ser bara skruvar på nockplåt och vindskiva:

[länk]
Hej, nu hittar jag inte instruktionen från 2018 men såhär sitter skruven i varje plåt. Antagligen för att låsa falsen i den nedre sidan. Även övrig utrustning (huvar mm) är fäst på liknande sätt.
Grå takfot med ränna ovanför brun träpanel. Smuts och mögel syns. Utomhus, arkitektonisk detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monteringsinstruktioner för takplåt, inkluderar applicering av fogmassa, placering av huvar, och skruvfixeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Hur sitter nockplåten fast?
Skruvad, som redan skrivits. Plåten över vindskivorna likaså
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.