Hmm, menar ni mitt på det "kryssade" området på stickan när ni säger "mitt på stickan"?

Jag har alltid tyckt att det var otydligt hur mycket olja Hondamotorn på min klippo ska ha, så jag har alltid fyllt på så att ytan hamnar över kryssen då stickan varit inskruvad.. manualen är f.ö. totalt kass då den inte nämner hur man ska mäta...
 
Tokslut Tokslut skrev:
Vissa motorer kollas med oljestickan pålagt på hålet, ej påskruvad. Bara där är det ju en centimeters skillnad. Min 2-cylindriga Kawasakimotor är just så
till min står det att man inte ska skruva in stickan när man kolat oljan så det är så jag kollat i alla fall.
 
J JA1334 skrev:
till min står det att man inte ska skruva in stickan när man kolat oljan så det är så jag kollat i alla fall.
Jag fyller på 0,55 liter och jag mäter självklart oljenivån med oljestickan skruvad i botten. Vanligtvis när jag kört maskin några timmar, ställer in den för natten, så skruvar jag bara av stickan och kollar oljenivån påföljande dag. Och då är det naturligtvis med kall olja och stickan påskruvad som gäller.
Förstår inte riktigt hur någon kan få för sig att inte stickan ska vara påskruvad när man mäter oljenivån!??
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Förstår inte riktigt hur någon kan få för sig att inte stickan ska vara påskruvad när man mäter oljenivån!??
Du menar alltså att man ska skruva ner stickan fast motortillverkaren skriver att man inte ska göra det? Vad vet du som inte dom vet?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du menar alltså att man ska skruva ner stickan fast motortillverkaren skriver att man inte ska göra det? Vad vet du som inte dom vet?
Jag går bara efter att jag själv har en Klippo med Honda GCV140 motor och i instruktionsboken står det oljemängd 550 ml och inget om att oljestickan INTE ska skruvas i botten.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
A Anders243 skrev:
Hmm, menar ni mitt på det "kryssade" området på stickan när ni säger "mitt på stickan"?

Jag har alltid tyckt att det var otydligt hur mycket olja Hondamotorn på min klippo ska ha, så jag har alltid fyllt på så att ytan hamnar över kryssen då stickan varit inskruvad.. manualen är f.ö. totalt kass då den inte nämner hur man ska mäta...
Fel på det sättet och du underfyller motorn. Står uttryckligen i alla instruktionsböcker jag sett till Klippo med Honda-motor, jag har bl a en själv. Hämtar du dessutom Hondas egen manual står det likadant, oljestickan ska inte skruvas ner för mätning, utan ligga löst i hålet.

Storservade precis min Klippo Pro 4 med GCV135-motor idag; justerade ventiler, tog isär och rengjorde förgasaren mm. Går som ny igen och det är rätt bra efter sådär 25 år. Köpte den ny.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders243 och 1 till
  • Laddar…
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag fyller på 0,55 liter och jag mäter självklart oljenivån med oljestickan skruvad i botten. Vanligtvis när jag kört maskin några timmar, ställer in den för natten, så skruvar jag bara av stickan och kollar oljenivån påföljande dag. Och då är det naturligtvis med kall olja och stickan påskruvad som gäller.
Förstår inte riktigt hur någon kan få för sig att inte stickan ska vara påskruvad när man mäter oljenivån!??
Det står både i Hondas manual och I min manual från Husqvarna att stickan inte ska skruvas in vid oljekontroll. För skoj skull kollade jag en ny manual precis från en helt ny maskin och där ska man plötsligt skruva in den igen. Minst sagt förvirrande.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Fel på det sättet och du underfyller motorn. Står uttryckligen i alla instruktionsböcker jag sett till Klippo med Honda-motor, jag har bl a en själv. Hämtar du dessutom Hondas egen manual står det likadant, oljestickan ska inte skruvas ner för mätning, utan ligga löst i hålet.

Storservade precis min Klippo Pro 4 med GCV135-motor idag; justerade ventiler, tog isär och rengjorde förgasaren mm. Går som ny igen och det är rätt bra efter sådär 25 år. Köpte den ny.
Min pappersmanual till klipparen är totalt värdelös eftersom den inte säger något om hur man skall göra, eller hur man skall tolka stickans kryssade yta.

Dock så kollade jag nyss på den manual man kan ladda ner för en ny klippare av samma modell (Klippo Excellent SH), och där står både oljemängd (under Teknisk Data) samt detta stycke om hur man skall mäta. (Husqvarna har alltså uppdaterat manualen mot den som Klippo levererade (innan de blev inkorporerade i HQ-sfären))

Instruktioner för att kontrollera oljenivå, varningsikonen, steg-för-steg procedur, produktmodeller listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så tack för era kommentarer! Nu har i alla fall jag fått lite mer klarhet i allt.
(Och bra att jag såg att jag inte ska skruva ner locket för hondamotorn)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.