Jonas Persson
Det är snart midsommar, solen står högt på himlen och sommaren är här. Jag tänkte att vi ska jämföra temperaturer och samtidigt ange förutsättningarna.

Svaren kanske kan ge en indikation om hur effektiv uppvärmningen är, en intressant fråga med dagens elpriser.

Jag bor i norra Stockholm, men i växtzon 4. Under fyra dagar förra veckan hade vi nollgradigt eller tom frost under tidig morgon. Trots detta är det 32 grader i poolen. Polvärmepumpen har inte använts i år, utan solen har fått värma upp poolen. Vattnets temperatur passerade 24 grader för mer än en månad sedan. Över trettio har det varit i några veckor.

Jag har:

Temperatur idag: 32C°
Uppvärmning: Sol 100%
4x8 thermopol
Växtzon 4 (Sundsvall)
Solen lyser på poolen 6-7 timmar per dag
Ligger skyddat från vind
Pooltak
Solfilm på vattenytan (en typ av bubbelplast)


Ni som måste köra värmepumpen, hur mycket måste den jobba?

Solfilmen är främst till för att minska avdunstningen som är ett stort problem när man har egen brunn, men filmen isolerar även på natten.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det är snart midsommar, solen står högt på himlen och sommaren är här. Jag tänkte att vi ska jämföra temperaturer och samtidigt ange förutsättningarna.
Min pool blir inte så varm som din av sig självt. VPn går ganska mycket tycker jag, har inte möjlighet att se hur mycket. Men idag är det varmt och den står stilla...in-temp 28,5 (ställt den på 28).

Tak och solfilm verkar vara effektivt.

Sol i princip hela dagen när den visar sig
Vanlig pooltäckning som man vevar av
3,5x7 thermopool
Sthlm norrort (växtzon 2 antar jag)
 
Redigerat:
Poolvärmen går inte mycke alls nu.
Ett gränssnitt för poolstyrning visar vattentemperatur och lokalt väderprognos; ljus, enkel, blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stefan N Stefan N skrev:
Poolvärmen går inte mycke alls nu.
[bild]
Stefan N Stefan N skrev:
Poolvärmen går inte mycke alls nu.
[bild]
Har läst att du skulle skaffa tak. Har det kommit på?
 
Dom håller på monterar idag, dom ska bli klara strax.
 
Vi håller 30 grader i poolen, har pool tak, och kör frikyla, så aningen bättre verksamhetsgrad än vanligt... Stockholmsområdet...

Om jag kollar graferna på easyserve och exkluderar kurvan där varmvatten värms (även om det kan värma poolen då också förstås) så har jag en medel gångtid på ca. 2 timmar per dag på kompressorn de senaste två veckorna.
 
Jonas Persson
Stefan N Stefan N skrev:
Dom håller på monterar idag, dom ska bli klara strax.
Ska bli spännande att se hur stor skillnaden blir.
 
Nu
31-32 grader, inget tak eller isolerade väggar ännu utan bara bubbelplast duken.
Värmepump på 9,2kW som går typ konstant hela sommaren, förra sommaren stängde jag av den (manuellt pga usel konstruktion med 2 grader hysteres) i totalt ca 30h
Eldar även i egenbyggd kamin som ger drygt 40kW merparten av Maj och från mitten av Augusti

Nästa år
Samma temp, pooltak och isolerade väggar.
Poolvärmepumpen kombinerad med bergvärmepump och frikyla, och förhoppningsvis mycket roligare elräkning.
 
Min kompis är Poolack. Han hälsar att solen i kombination med koldioxiden i avgaserna är mycket effektivt. Dagstemperaturen ligger på 24grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.