S Stefan85 skrev:
...och skillnaden mellan parkett och klickgolv är? Båda håller lika länge?
(Om vi räknar med att klickgolvet är 14 mm)
Hållbarheten. Klickgolv brukar väl vara en så där 10-15 år innan någon inser hur avskyvärda de är att gå på och byter ut dem mot ett riktigt golv.

Känslan är väl kanske mindre viktig i ett yttertak (fast inte för grannarna då!)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Hållbarheten. Klickgolv brukar väl vara en så där 10-15 år innan någon inser hur avskyvärda de är att gå på och byter ut dem mot ett riktigt golv.

Känslan är väl kanske mindre viktig i ett yttertak (fast inte för grannarna då!)
Hur sjutton känner du skillnaden mellan ett klickgolv och ett som du säger riktigt golv
Trä som trä.
 
Ok ok, det finns säkert klickgolv med bra känsla också.
 
Vad handlar egentligen den här tråden om? Jag har aldrig lagt ett klicktak. Men när jag ser dem så syns det ju lång väg att det inte är en riktig bandtäckning. Det betyder ju inte att klicktak är ett dåligt alternativ när man ser till helheten. Pris osv. Men att jämställa det med riktig bandtäckning, både tekniskt och estetiskt, det tycker jag är relevant. En riktig bandtäckning är ju riktigt snygg. Och ett riktigt falsat plåttak innehåller ju långt fler element än själva plåtytorna. Det är ju fotrännor, utkastare. Ränndalar och massor av saker som bidrar till den estetiska helheten. Ett riktigt lagt plåttak är ju helt klart ett dyrare och mer påkostat alternativ. Ingen skulle väl komma på att lägga klicktak i koppar tex?
 
  • Gilla
Plåtsax och 2 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Vad handlar egentligen den här tråden om? Jag har aldrig lagt ett klicktak. Men när jag ser dem så syns det ju lång väg att det inte är en riktig bandtäckning. Det betyder ju inte att klicktak är ett dåligt alternativ när man ser till helheten. Pris osv. Men att jämställa det med riktig bandtäckning, både tekniskt och estetiskt, det tycker jag är relevant. En riktig bandtäckning är ju riktigt snygg. Och ett riktigt falsat plåttak innehåller ju långt fler element än själva plåtytorna. Det är ju fotrännor, utkastare. Ränndalar och massor av saker som bidrar till den estetiska helheten. Ett riktigt lagt plåttak är ju helt klart ett dyrare och mer påkostat alternativ. Ingen skulle väl komma på att lägga klicktak i koppar tex?
Vad tråden handlar om, svarade du själv på igentligen.
Smaken är som baken.

Vi är olika och tycker olika.
Jag personligen tycker att enkupiga pannor är riktigt fula och skulle inte vilja ha det på mitt hus om jag så fick det.
Jag tycker däremot att klicktak ser okey ut för de egenskaper jag eftersöker.
Jag är mer ute efter funktionalitet som dolda infästningar för mindre risk till läckande tak. Som det framgår litar jag inte på farmarskruvar.
Lättare material för avlastning av underdimentionerad takkomstruktion.

Med denhär tråden vill jag fiska i att folk som inte är sålda på klicktak ska komma med konstruktiv kritik, eller medhåll att mina tankar är sunda, eller om jag är helt ute och cyklar.
Taket på ett hus är riktigt, riktigt viktigt i mitt tycke.
 
Snyggt är såklart en smaksak! Jag tycker att klickplåt är snyggt. I0nte lika snyggt som äkta bandtäckning eller dör den delen enkupigt tegel, men snyggt. Jag kan dessutom lägga själv, spara pengar och få tillfredställelse att klara det.

Alternativet för mig med tanke på pris var aldrig riktig bandtäckning utan papptak tex. Det syns ju väldigt tydligt vad som är vad. Ingen kan väl missta det ena för det andra?
 
S Stefan85 skrev:
För mig blir det extra bra då!
Jag vill nämligen avlasta taket från vikt.
Inte så bra om man har som jag, skulle behöva snörasskydd på hela båda sidorna.

Dessutom en jävligt snödag vill man inte skotta både vägen in plus taket om snön kommer ner på en gång eller om den nån gång kommer ner okontrollerat. :)
 
T TheGame skrev:
Inte så bra om man har som jag, skulle behöva snörasskydd på hela båda sidorna.

Dessutom en jävligt snödag vill man inte skotta både vägen in plus taket om snön kommer ner på en gång eller om den nån gång kommer ner okontrollerat. :)
Finns snörasskydd även till klicktak
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Finns snörasskydd även till klicktak
Ok men vill inte ha snörasskydd dessutom var det dyrt med rasskydd har jag för mig + att det blir jobbigt att ta ner snön från taket med rasskydd.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]

Jag jobbar som plåtis och undviker klicktak , att jämföra det med dubbelfalsad plåt är som att jämföra äpplen och päron.

Klicktak är kalas för hemmafixare
Krävs en skruvdragare och en plåtsax .

Problemet är genomföringarna . Där kan det vara svårt att få tätt själv och plåtisar drar sig för att göra
Arbeten då garantin kan vara svårt att lämna då inte man gjort hela taket. Har lite bilder på ett tak , skall lägga upp senare idag
Två reflektioner.
1. Äpple och päron. Vadå...? Ser ju likadant ut?

2. Vad är det för garantier du pratar om? Lämnas väl inga särskilda garantier på enskilda byggnadsmoment. Finns klart reglerat i lag avseende privatperson och näringsidkare.

3. Förstår att den som är van att kunna ta oskäligt betalt, till varje pris måste hindra utvecklingen där konsumenter får starkare ställning.
Men att häva ur sig som du gör blir uppenbart oseriöst.

Nu 2023 kommer det bli svårt med jobb och pressade priser. Särskilt de som ockrat kommer få svårt att överleva.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Tvärtom... Jobbar själv som plåtslagare, och skulle nog säga att yrkesgruppens största problem med klicktak snarare är att tillverkarna försöker få det att motsvara en bandtäckning, medan iallafall jag hävdar att det motsvarar vilken sorts skruvad takplåt som helst och bara är snäppet tätare än överlapp, kan ju ha fel men det lär väl märkas med tiden.... För övrigt så är nog plåtslagarens största problem snarare personalbrist än arbetsbrist...
Hur är det inte tätt?
 
M Matslax skrev:
Hur är det inte tätt?
Det skrev jag inte... men det är att likställa med enkelfals..
Det jag reagerar på mot klicktak är det säljs som en produkt som är lika bra som ett dubbelfalsat bandtäckt plåttak...
Och det är det mil ifrån...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Rickard.
@Matslax

1. För ett väldigt otränad öga kanske men nej det ser inte likadant ut. Skorstenar, genomföringar, gavlar, och nock ser annars ut. Jag lägger ingen värdering i det men det är tydliga skillnader, båda har estetiska fördelar och nackdelar.

2. Det finns inga lagar på garantier utan dom är fria att lämna som man vill och vill man inte lämna det på klicktak är det helt ok, reklamationsrätten är dock alltid där.

3. Givetvis kan priser skilja hur som helst men här där jag bor är dubbelfalsade plåttak relativt prisvärda och jämför man dom mot att en snickare lägger ett klicktak är dom riktigt prisvärda. Gör man det själv är det såklart en helt annan sak men så är det ju alltid.

(Jag är inte plåtslagare och har aldrig varit.)
 
Rickard. Rickard. skrev:
@Matslax

1. För ett väldigt otränad öga kanske men nej det ser inte likadant ut. Skorstenar, genomföringar, gavlar, och nock ser annars ut. Jag lägger ingen värdering i det men det är tydliga skillnader, båda har estetiska fördelar och nackdelar.

2. Det finns inga lagar på garantier utan dom är fria att lämna som man vill och vill man inte lämna det på klicktak är det helt ok, reklamationsrätten är dock alltid där.

3. Givetvis kan priser skilja hur som helst men här där jag bor är dubbelfalsade plåttak relativt prisvärda och jämför man dom mot att en snickare lägger ett klicktak är dom riktigt prisvärda. Gör man det själv är det såklart en helt annan sak men så är det ju alltid.

(Jag är inte plåtslagare och har aldrig varit.)
Det är l så att plåttak är ett av de moment inom bygg som man inte kan göra som hemmafixare. Kanske enda momentet.
 
M Matslax skrev:
Det är l så att plåttak är ett av de moment inom bygg som man inte kan göra som hemmafixare. Kanske enda momentet.
Då är du nog på fel forum....
Det beror ju så klart på vad du definierar som plåttak...
Bandtäckning klarar inte alla av(men jag har sålt sådant till hemmafixare som gjort själva)men all annan typ av plåt klarar dom flesta ut med lite instruktioner
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.