Hej BH,

Kan någon tipsa om lämpligt golv i omklädningsrummet till bastun i min sommarstuga?

Det befintliga golvet, med våtrumsmatta som lades in på tidigt 90-tal, har börjat svikta. Jag räknar med att behöva byta golvspånskiva och ev. reglar. Utrymmet är litet, ca. 3 m2, och ouppvärmt. Det finns ingen golvbrunn eller dusch, men golvet måste såklart tåla dropp och stänk från angränsande bastu.

Att lägga in en ny våtrumsmatta drar jag mig lite för. Det verkar svårt för en lekman, eller?
 
  • Ett öppet dörrsteg med dörrmatta, smuts, och en kolhink i en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enkelt spontant furugolv eller helt enkelt ett trallgolv?
 
F fribygg skrev:
Ett enkelt spontant furugolv eller helt enkelt ett trallgolv?
Ah, glömde nämna att jag har ett vedförråd under golvet.
 
P pxp skrev:
Ah, glömde nämna att jag har ett vedförråd under golvet.
Mina förslag kvarstår, den lilla fukt som kan komma igenom ett omklädningsrumsgolv i trall lär inte påverka veden nämnvärt;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Mina förslag kvarstår, den lilla fukt som kan komma igenom ett omklädningsrumsgolv i trall lär inte påverka veden nämnvärt;)
Tack för tipsen. Ett trallgolv skulle kunna vara ett alternativ, fast kanske inte mitt första...

Hur mår ett spontat furugolv som utsätts för fukt i ett sånt här rum? Visserligen kan vi använda golvhanddukar till att suga upp dropp, men vatten på golvet går inte helt att undvika. Svårt att torka ur rummet ordentligt också, speciellt på hösten när det är kallt ute. Skulle inte ett spontat golv börja slå sig?
 
Frågan är vad du har för konstruktion i huset i övrigt, framför allt grund/bjälklag.
Många gamla torp med trägolv som hållit i hundra år har blivit dåliga efter att det lagts plastmatta på dem för att fukten underifrån blir instängd. När du säger att det sviktar skulle det kunna vara golvkonstruktionen under som blivit dålig av det. Har du en luftad konstruktion under och ev. isolering som inte tar skada av begränsade mängder fukt så kan trägolv vara bättre än det som du har nu. Så länge det är måttliga mängder vatten det handlar om uppifrån.
 
Klinker skulle jag lagt in. 3-4 dagars jobb även om du är en rookie :)
 
R Räknenisse skrev:
Frågan är vad du har för konstruktion i huset i övrigt, framför allt grund/bjälklag.
Många gamla torp med trägolv som hållit i hundra år har blivit dåliga efter att det lagts plastmatta på dem för att fukten underifrån blir instängd. När du säger att det sviktar skulle det kunna vara golvkonstruktionen under som blivit dålig av det. Har du en luftad konstruktion under och ev. isolering som inte tar skada av begränsade mängder fukt så kan trägolv vara bättre än det som du har nu. Så länge det är måttliga mängder vatten det handlar om uppifrån.
Golvet är en gammal konstruktion med ett öppet utrymme under (vedförråd). Har inte brutit upp och kollat, men baserat på vad jag vet om övriga delar av huset gissar jag att det antingen saknas isolering, eller så är utrymmet mellan reglarna fyllt med sågspån.

Jag börjar gilla tanken på ett furugolv. Du har förmodligen rätt i att plastmatta är riskabelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.