Jag har en gammal jordkällare under huset som är i behov av renovering. Det har runnit in vatten och tagit med sig lera och sten.
Undrar om nån vet vad man kan använda för bruk? Frågade en murare som föreslog murbruk B men då jag googlar mig så rekommenderas hydrauliskt kalkbruk till liknande projekt. Funkar någon av dessa tillsammans med lera? Eller vore det bäst att helt enkelt fortsätta med lera?
 
N
Inget funkar med lera, murbruk b är billigare än hydraliskt kalkbruk.
Jag hade kört b bruk.
 
Såna där gamla stenkällare rör sig oftast litet hela tiden. De är vanligen mer eller mindre kallmurade med bara litet bruk som tätning i fogarna.
Ingenting annat fungerar ihop med lerbruk. Du måste tvätta rent för att någonting annat skall fästa. Kalkbruk i olika former är litet elastiskt och borde klara av rörelserna bättre än modernt bruk. Hydraulisk kalk genomhärdar snabbare än luftkalk. Jag skulle satsa på hydraulisk kalk.

neo11 är känd för sin åsikt att modernt cementbruk är bäst överallt och att alla skador som uppstår efteråt beror på fel i den gamla konstruktionen.
 
N
H heimlaga skrev:
Såna där gamla stenkällare rör sig oftast litet hela tiden. De är vanligen mer eller mindre kallmurade med bara litet bruk som tätning i fogarna.
Ingenting annat fungerar ihop med lerbruk. Du måste tvätta rent för att någonting annat skall fästa. Kalkbruk i olika former är litet elastiskt och borde klara av rörelserna bättre än modernt bruk. Hydraulisk kalk genomhärdar snabbare än luftkalk. Jag skulle satsa på hydraulisk kalk.

neo11 är känd för sin åsikt att modernt cementbruk är bäst överallt och att alla skador som uppstår efteråt beror på fel i den gamla konstruktionen.
Din åsikt om mina åsikter är felaktig, inte alls bäst med kcbruk överallt.
Beror på underlaget.
Men hydraliskt kalk bruk är mer än dubbelt så dyrt, finns såna apekter ibland också.
Senaste jobbet jag var på använde vi bara hydraliskt kalkbruk, vårat eget val.
Tegelstomme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.