Hade man kunnat häva kontrakt hade jag gjort det. Har ett markavtal med en älsbyhussäljare i skåne. Vår tomt är färdighöjd med all matjord i en hög. Har trots detta ett markavtal med säljaren på 230000! Anser att detta är lurendrejeri! De pratar om att man måste ha dem mm. Jävligt dyra ledningsdragningar. Det straffar sig att vara gröngöling!

Bygg-amatör!
 
Ja, det är för dj-ligt. Jag lider med dig!
/Ulle-Bella.

förresten, har du skrivit på några papper?
 
Ja, tyvärr!
 
Vad var det du missade i kontraktet? Köper man sig ett hus för ett par millar så bör man ju kolla upp vad som gäller. Missuppfatta mig inte, det är tråkigt att du är missnöjd och känner dig lurad men du är inte den första som klagar på detta på denna site och jag är mäkta förvånad att folk köper detta fortfarande. Det är ju solklart att Älvsbyhus (eventuellt deras återförsäljare) satt detta i system. Det är märkligt att inga andra husleverantörer har dessa krav och ändå kan de (Älvsbyhus) fortsätta och folk betalar överpriser på deras markarbete (det är ju lätt att stirra sig blind på priserna på huspaketen). Jag skall betona att jag själv inte har några erfarenheter av Älvsbyhus utan grundar det på inlägg på denna site. Hoppas du inte åker på några fler överaskningar och jag tror att 90 % av alla husbyggare (jag tillhör de 90) blir blåsta under sina byggen. Mer eller mindre.
 
När det gäller markavtal vid byggande av Älvsbyhus ser det uppenbarligen olika ut i olika delar av landet. Själv har vi byggt i somras utanför Luleå. Vi valde helt själv vem som skulle göra markarbetet. Inga som helst påtryckningar. Älvsbyhus gjorde själva grunden inget mer. Det blev inga kostnader för detta, det ingick i priset för huset.
 
Jag har självt inte byggt med Ä-hus.
Men jag antar att de pris man får erbjudande om är "fast". Vilket då innebär att de tar i ordentligt i överkant (för mycket uppenbarligen i vissa fall) för att täcka ev. höga kostnader som framkommer först under markarbetet.

Vissa (de flesta?) kanske går back på detta höga, fasta pris, men man har ju ändå valt det själv just för att det är fast (och känns tryggt?)
Medans andra som har "problem-tomter" där man både behöver spränga, fylla m.m. tjänar på det fasta priset.

"En bra målvakt ska ha tur"... ;)
 
Inga fasta priser... Blir det sprängning mm så blir det dyrare... Vi vet att vi hade kunnat få det billigare på annat håll men vi har inte kunskapen eller orken för att fixa med allt.. vi har valt att ta allt med älvsbyhus säljaren dels för att det är skönt att bara behöva ha kontakt med en person och dels för att vi inte har kunskapen, vi får helt enkelt lita på våran säljare och det rykte han har hos dom vi har varit och besökt som har köpt hus av honom... Men det har jag upptäckt att på det här forumet tycker man om att såga alla vid fotknölarna som köpt markentreprenad av älvsbyhus... vet bara att min kompis gjorde allt själv på sitt nya hus, tjänade 500k, tjänstledig 6 månader, efter 1,5 år nästan helt färdig men totalt slutkörd... Den killen är snickare och i mina ögon otroligt duktig som har rott hem det projektet.. Jag skulle ha gått i väggen direkt det vet jag och därför ger jag mig inte in i ett sånt projekt.. Jag är väldigt glad åt att det finns sådana som älvsbyhus för sådana som mig.. :)
 
Ja och om det kan vara en tröst så har hela kalkylen hållit på kronan för oss. Det blev t o m billigare när vi kom på att vi ändrade en del av fabriksordern, sålde garageport själva mm. Inga problem, otroligt tillmötesgående människor i Älvsbyn. De (ÄH) är duktiga på att hålla vad de lovar vad gäller pris. Kan tänka mig att det är mycket övrigt som man inte räknat med som tillkommer om man bygger t ex lösvirke.

Lycka till, ::)
 
Men det har jag upptäckt att på det här forumet tycker man om att såga alla vid fotknölarna som köpt markentreprenad av älvsbyhus..
Om du syftade på mitt inlägg ber jag om ursäkt. :-[
Jag skrev bara mina funderingar generellt. Att Ä-hus lägger på (för mycket?) när de erbjuder markarbetet för att täcka de kostnader som uppstår hos andra, där markarbetet överstiger deras höga pris!
 
Carisma skrev:
Men det har jag upptäckt att på det här forumet tycker man om att såga alla vid fotknölarna som köpt markentreprenad av älvsbyhus..
Om du syftade på mitt inlägg ber jag om ursäkt.  :-[
Jag skrev bara mina funderingar generellt. Att Ä-hus lägger på (för mycket?) när de erbjuder markarbetet för att täcka de kostnader som uppstår hos andra, där markarbetet överstiger deras höga pris!
Nej då syftade inte på ditt inlägg. Det är dyra markarbeten.. Det jag syftade på är dom som inte kan acceptera att vissa väljer dom iaf... Men det verkar ju du kunna göra. :)

Mvh Björn.
 
Hej, jag sitter med ett markavtal i min hand från Ä-hus och funderar hur lurad jag blir.
Min tomt är en stenig skogstomt på 1200 kvm. Rördragningen kommer bli ungefär 30-40 m från anlutningspunkt. Det föreligger hög risk för sprängning både för hus och ledningar.
I avtalet ingår: All rördragning, planschakt för hus, maskinplanering kring huset, grusad väg upp till huset med liten p-plats vid huset. Dränering av grund inkl dessa rör. Ytavtäckning av resterande tomt. Ingen bortforsling av överblivet material men nedgrävning av stenar och dylikt. Fyllnadsmaterialet till grund och väg ingår.
Sprängning, pålning och fyllning tillkommer(av dessa tror jag bara spräng är aktuellt)

Offerten är på 190000 + max 50000 för Sprängning, pålning och fyllning

Det som intresserar mig i detta är att jag har ett fast pris samt att jag själv inte behöver jaga entreprenör för detta.
Tomten ligger i Uppland.
Vad tror ni jag skulle kunna få för pris ute på stan för detta?
Ring och fråga behöver ni inte ange som svar. Jag behöver ej heller svar om att detta skulle jag gjort själv för 50 spänn.
/me
 
Det beror lite på hur lång vägen är som du skriver om.

Vi har i övrigt nästan samma förhållanden som du (1900kvm tomt, och vår väg/uppfart är 20 meter, 20-30 meter ledning), och fått ett uppskattat pris på ca 80,000:-.

Det är en bekant som vi fått det av och som håller på med jobben just nu. Allt är på kvitto så det är inget sådant kompisjobb, men jag kan anta att det är vad det faktiskt skulle kosta, om dom inte slog på en massa extra som många gör idag, bara för att fastighetsmarknaden är så upphaussad.

Jag lovar återkomma om en månad med vad det slutade på i verkligheten.
 
Vi skall bygga med Ä-hus i Norrland (Boden) och marken vi bygger på är inte idealisk.

De anbud jag fått från den firman som säljaren från Ä-hus rekommenderade, men absolut inte "tryckte" på att vi skulle använda oss av är enligt min mening helt humana.
Markarbetena kommer gå på ca 90K och då är gjutning av betonggolv till garaget inräknat (även VA-anslutning med).

Efter att ha studerat forumet här i någon månad så verkar det som om dessa överpriser av markarbeten ligger söderut. Har ännu inte sett någon här uppe som verkar ha blivit "lurad" på en massa onödiga kostnader i just den delen av husbygget.
 
90k är väl dyrt för 10 dagars arbete. Akta dig så att de inte dyker upp med en ny räkning för 15 h grävning med grävskopan också. Se till att de forslar bort allt skit därifrån stenar, rötter m.m. ingår det i ditt avtal? Är betongen till garaget medräknat i priset?

Kolla det. Det kan bli överraskningar.
 
Ja betongen ingår i det priset  ;)

I de 90K ingår VA-anslutningsarbetet, grovplaneringen + 3m runt husgrunden, dräneringsarbeten, grundsättningen (blev lite extra där beroende på tomtläget), garagegolvet, avlopp i garaget mm (har inte avtalen liggande framför mig just nu).

Jämförbart med priser jag sett kring dessa arbeten i andra poster på byggforumet så känns det inte som ett överpris direkt, men säker kan man aldrig vara.

Bra tips det där med grävningen. Har inte skrivit på avtalet ännu så jag skall kolla upp bortforsling och ev gräavningskostnader. Det enda som står som kan tillkomma just nu är fyllnadsmaterial (som de inte kan beräkna hur mycket det behövs förrän de är på plats).

Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.