Hej!
För fyra år sedan flyttade vi in i ett gavelradhus med stor tomt och ett gammalt staket runt vad vi trodde var vår tomt. Efter inflytt fick vi reda på att förra ägarna som byggt staketet hade tagit kommunens mark i anspråk. Precis som alla grannar har gjort. Den stora delen av staketet står såklart på vår egen tomt.

Staketet är i dåligt skick och väldigt fult.. så vi vill det alternativt byta ut det till en vintergrön häck. Och vi vill såklart inte göra "vår" tomt mindre om vi inte måste. Jag har varit i kontakt med kommunen ett par gånger och försökt komma fram till en lösning utan resultat. Har fått nej till att köpa marken och nej till något typ av avtal som säger att vi får använda marken tills den dagen kommunen vill använda den. Det kommer antagligen aldrig att hända och mina grannar har tagit kommunens mark i anspråk sedan radhusen byggdes för 40 år sedan.

Sedan finns det någon/några i området som har gjort anonyma anmälningar mot andra grannar som gjort förändringar. Ingen verkar bry sig om vårt fula staket, men förändringar drar ju till sig uppmärksamhet..

Någon som vill dela erfarenheter? Hur hade ni gjort i denna situation?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad jag skulle göra: Plantera den nya häcken på tomtgräns och låt den som byggt staket på annans mark ta hand om den frågan. Finns ingen anledning att "ärva" ansvar för vad andra har ställt till men när man själv inte har något att vinna på det. Någon större fastighet blir det ju i alla fall inte.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med Claes ovan. Plantera häggen i fastighetsgräns. Att någon tidigare gjort fel betyder inte att ni får fripass att fortsätta göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.