Jag har köpt ett fritidshus utan adress och funderar vad det finns för för/nackdelar med att ha eller inte ha en adress?

Som jag förstått det så ska vi vända oss till kommunen om vi vill ha en adress. Är detta något som kostar?
 
C
N NinLe skrev:
Som jag förstått det så ska vi vända oss till kommunen om vi vill ha en adress. Är detta något som kostar?
Nej, numera är det kommunens ansvar att alla bostadshus skall ha en adress.
Dock inte nödvändigtvis en gatuadress, utan det kan också vara ort-löpnummer, t.ex. Ostkroken 123.
Det skall kommunen fixat på eget bevåg, men det kanske finns någon omständighet som gör att det missats. Finns huset med på kartan i t.ex. hitta.se och vad står det där?
 
  • Gilla
NinLe
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nej, numera är det kommunens ansvar att alla bostadshus skall ha en adress.
Dock inte nödvändigtvis en gatuadress, utan det kan också vara ort-löpnummer, t.ex. Ostkroken 123.
Det skall kommunen fixat på eget bevåg, men det kanske finns någon omständighet som gör att det missats. Finns huset med på kartan i t.ex. hitta.se och vad står det där?
Finns med på karta och det står fastighetsbeteckningen. Fritidshuset började byggas 2020, så varför det ej finns adress vet jag inte. Tidigare ägaren sa bara att han inte ordnat adress.
 
Det kanske är en väldigt gammal avstyckad tomt? Tror att addressen ordnas i samband med avstyckning, inte bygglov.

Kan vara rätt viktigt att ha en address, ex. om en ambulans behöver hitta dit.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kanske är en väldigt gammal avstyckad tomt? Tror att addressen ordnas i samband med avstyckning, inte bygglov.

Kan vara rätt viktigt att ha en address, ex. om en ambulans behöver hitta dit.
Ja, jag tänker på samma just för räddningstjänsten men annars kan jag inte komma på någon för eller nackdel..
 
Om du behöver beställa dit varor. Klaga på snöröjningen, Det finns massor med situationer där du måste ha en address.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
C
N NinLe skrev:
Finns med på karta och det står fastighetsbeteckningen.
Det kommer inte upp något när du klickar på själva huset?
Står ingen nuffra vid huset på kartan?

Kartutsnitt med blå platsmarkör, text "Börsebo Kullen 2, Åtvidaberg", gråvägar, grönt område, gula bakgrunder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cpalm skrev:
Det kommer inte upp något när du klickar på själva huset?
Står ingen nuffra vid huset på kartan?

[bild]
Nä, bara fastighetsbeteckning.
 
  • Det är en förenklad karta eller ritning som visar fastighetsgränser och byggnadernas placering på en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
N NinLe skrev:
Nä, bara fastighetsbeteckning.
Skumt, eftersom huset till vänster fått nummer 97.
Nåja, torde bara vara att kontakta kommunen och göra dem uppmärksamma på detta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.